Päivä 86 | Singapore - Helsinki | Singapore - Suomi | 0km
Metro keskustaan, ratikka kotiovelle ja vastassa on Martine sekä 3 kiloa koiraa. Jälkimmäinen pomppii ilmassa neljällä tassulla häntä viuhuen. Aina on mukava matkustaa ja aina on vähintään yhtä mukava tulla kotiin. Matkatavarat sisään ja Regattaan aamukahville tyttöjeni kanssa! Siihen samaan kahvilaan jossa kävimme 11.9.2017 aamukahvilla pyörillä BaliExpress -ryhmän kanssa! Ympyrä on sulkeutunut. Over and out! Täällä PeterPan, Helsinki - Finland!
Päivä 85 | Sanur - Singapore | Indonesia - Singapore | 0km
Mt Anung ei räjähtänyt viime yönä ja lentokoneet ovat taivaalla! Aamuuinti, aamiainen ja aamutaksi. Se aamutaksi on Garuda Indonesia toimistoon. Koitin eilen tunnin ajan saada jotakin ihmistä puhelimeen kuudesta eri Garudan Indonesian Denpasarin numerosta sekä Jakartan keskuksen numerosta ilman mitää mainittavaa menestystä.
Päivä 84 | Sanur / Denpasar | Indonesia | 15,8km
Olen viestitellyt herra Totokin kanssa pitkin loppumatkaa pyöristä. Aamulla minulla on sähköposti, jossa herra Totok sanoo tulevansa kohta hotellille. Ja että ajamme sitten yhdessä varastolle. Herra Totok on hotellilla kello 9am. Vajaata puolta tuntia myöhemmin karavaani liikkuu kohti varastoa joka on tarkallalleen ottaen 15,8 kilometrin päässä Denpasarissa
Päivä 83 | Lichen - Sanur / Bali | Indonesia | 164km
Aamu aavautuu kosken kohinalla ja lintujen laululla. Mi Casan emäntä on tehnyt meille hyvän aamiaisen kahdeksan hengen ruokasaliin. Maksun hetkellä mikään kortti ei käy, ei ole koskaan käynytkään, mikä ehkä pikku miinus, mutta plussapuolella heti se, että isäntä lainaa skootteriaan ja pääsen huristelemaan sillä kylälle puolentoista kilometrin päähän pankkiautomaatille! Eikä se mikään moposkootteri ole vaan 125cc!
Päivä 82 | Kepanjen - Lichen | Indonesia | 263km
Severiltä tulee kuva loskaa tulvillaan olevasta Helsingistä. Peruutan kontin ja jatkamme Australiaan!!! :] ... mutta Helsingin loskasta riippumatta ympärillämme on aamulla 4 tulivuorta; Arjuna, Bromo, Gavi ja Semeru. Eivätkä ne ole Jaavan ainoat tulivuoret. Jaavalla on tulivuoria tarkalleen ottaen 45, joista 7 on aktiiviisia! Ajamme melkein kirjaimellisesti tulisilla hiilillä... no kuumalla laavalla ainakin :]
Päivät 80 & 81 | Yogukarta - Kepanjen | Indonesia | 0km & 378km
Päivä 80 on vapaapäivä pitkästä aikaa. Ja paikallaan. Meillä on pohjilla 10 päivän ajoputki, joten vapaapäivä on hyvästä. Puolelta päivin kello 12 pitäisi lähteä Borobudurille. Parkkihallissa ei näy minun, parkkihallivartijan ja pyörien lisäksi muita. Odotan 14 yli saakka ja oletan että sadevaraus on käytetty vaikka ei sada... tai satoi mutta sade päättyi 15 vaille... ja sekin vain kuuro. Janilta tulee viesti jossa mainitaan aamupäiväbintangit!
Päivä 79 | Tasikmalaya - Yoguakarta | Indonesia | 278km
Aamurukoukset herättävät kymmenen yli neljä. Sitä on vaikea käsittää miksi indonesialaiset hyväksyvät korvia raastavat herätykset joka aamu kello neljä koko kaupungissa! Revolution sanoisi ranskalainen! Niillä joilla on varaa on äänieristetyt kodit?
Päivät 77 & 78 | Cilegon - Cimaja - Tasikmalaya | Indonesia | 231km 286km
Tänään pääsemme nauttimaan siitä mitä kunnon monsuunissa ajaminen on parhaimmillaan! Lähtiessämme liikkeelle sataa vähän, sitten vähän enemmän ja lopulta taivaan täydeltä tai kuten suomeksi on tapana sanoa, kuin saavista kaatamalla ja sitä jatkuu 4-5 tuntia. Kyllä kyllä. Kastumme hieman.
Päivä 76 | Krui - Cilegon | Indonesia | 365km
Viimeinen päivä Sumatralla... tänään ei ehkä matkan paras ajopäivä mutta hyvä kaikissa tapauksissa. Sumatran länsiranta on ykköstä moottoripyörillä... jos pitää mutkista. Olen sanonut se varmasti jo aikaisemmin ja ehkä kaksikin kertaa mutta sanon silti! :] Monsuuni tekee kuitenkin tepposia.
Päivä 75 | Bengulu - Krui | Indonesia | 326km
Muistikorttini löytyy aamulla pesukoneesta! Ja se toimii. Pesu on vain kirkastanut värit... tai ne ovat ainakin pysyneet ennallaan! Hieno juttu. Ei sen katoaminen grande katastrof olisi ollut mutta pieni kuitenkin. Parin päivän kuvat olisivat menneet... ja siinä mukana päiväntasaajan kuvat!
Päivä 74 | MokuMoku - Bengulu | Indonesia | 284km
Jos Suomessa lehmä seisoisi keskellä vilkasta maantietä, se saisi sadat autoilijat soittamaan kaikille radiokanaville, että 'mayday mayday' lehmä seisoo tiellä. Ja radiotoimittajat kilpailisivat varoittavista sanoista; varokaa, noudattakaa erityistä tarkkaavaisuutta, voi olla vaarallinen, hiljentäää, välttäkää tieosuutta ja niin edelleen...
Päivä 73 | Bukittingi - MokuMoku | Indonesia | 373km
Mihin sitten pysähdymmekin, niin kohtaamme joka kertaa paljon erittäin ystävällisiä paikallisia... ja useimmilla tauoilla 'salamavalot räiskyvät'! 'Foto Foto?', joku tulee kysymään melkein joka tauolla! Ja sitten kuvataan meitä, pyöriä, meitä paikallisten kanssa, pyöriä paikallisten kanssa, meitä pyörien ja sillä lailla. Ja hymy tuntuu aina olevan paikallisilla herkässä! Jos haluat tietää miltä tuntuu olla moviestar, tule omalla moottoriyörällä Sumatralle! ;]
Päivä 72 | Padang S. - Bukittingi | Indonesia | 303km
Padang Sidempuanissa herätyskello ei ole tarpeen. Moskeijoiden tornit kajauttavat aamurukoukset eetteriin kello 5am. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Allah olisi pahoillaan jos tietäisi kuinka hänen nimissään terrorisoidaan maailmassa miljoonia ihmisiä moisella joka-aamuisella metallisella metelillä.
Päivät 70 & 71 | Medan - Berastagi - Padang S. | Indonesia | 100km & 330km
Kyllä meitä eilenkin vähän jänskätti, että ovatko pyörät tänään satamassa! Tänä aamuna asteen enemmän. Ja kyllä ne ovat. MS / Setia Jaya pysyi pinnalla tämänkin matkan. Eilen selvisi myös se, että Indonesiassa moottoripyörällä ei saa ajaa moottoritiellä! Tai saa, jos anoo luvan etukäteen. Viikkoa etukäteen!
Päivä 69 | Bukit Lawang - Medan | Indonesia | 0km
Tänään jälleen pitkä aamu. Valitsen kuvia blogeihein ja tarinoimme Jeffin kanssa moottoripyörämatkajuttuja. Jeff on innokas kuulemaan ja kertomaan. Jeff sanoikin yhdeksi syyksi majatalon perustamiselle, että saa iskeä tarinaa turistien kanssa... matkat tulevat omalla tavallaan hänen luoksensa!
Päivät 67 & 68 | Bukit Lawang | Indonesia | 0km
Päivät 67 ja 68 ovat tämän matkan viidankolomapäivät, joista ensimmäinen päivä on varsinainen lomapäivä. Pitkät unet, pitkä aamiainen ja pitkä joenrantakävely... ja kello on iltapäivän puolessa. Iltapäivän puolessa viidakkopaleveri. Ei viidakossa vaan pääjoukon hotellilla aiheesta huomenna viidakkoon!
Päivä 66 | Georgetown - Medan - Bukit Lawang | Malesia - Indonesia | 0km
Museopäivä... aamiaisella ei juuri löydy lähtijöitä. Käytännössä ei yhtä enempää kun kysyn on museoihin lähtijötä. Severi lähtee... Jussi lupaa kiertää museot kaukaa :] ... Georgetownissa ei välttämättä tarvitse kiertää kaukaa vaikka ei varsinainen museohai olisikaan.
Päivä 65 | Georgetown | Malesia | 6,2km
Koneet käyvät 9am. Eivät tosin kovin pitkälle mutta 1.7km kuitenkin herra Limin ja Carga Shippinging toimistoon. Herra Lim jo odottaa meitä. Paikalla on myös kuusi muuta pyörää... 2 venäläistä, 2 saksalaista, 1 canadalainen ja 1 itävaltalainen. Ja kun olemme saanneet omat paperityöt tehtyä tulee vielä 2 hauskaa ranskalaista nuorta seikkailijaa 90-luvun Hondilla!
Päivä 64 | Gerik - R66 - Georgetown | Malesia | 644km
Aamu antaa mitä ilta lupaili. Hulppeaa tietä hulppeissa maisemissa. Malesian Route 66'n alkuun on Gerikistä 83km. Tarkalleen ottaen se on Jeli nimisessä kaupungissa! Noin puolessa välissä ennen Jeliä pysähdymme saareen aamiaiselle! Jelissä pari Routekuvaa ja itse routelle jota riittää aika tarkalleen 140km.
Päivä 63 | Krabi - Gerik | Thaimaa - Malesia | 475km
Aika sanoa tänään 'good bye Thailand ja hello Malaysia!' Arvoimme eilen eri taktiikoita ajaa 500km päässä olevaan Malesian Penangiin. Alkuun yhden yön taktiikalla oli voitolla, mutta tarkemman kartan tutkimisen paikallisten motoristien kuulemisen jälkeen päädyimme 0-yön taktiikkaan!