Päivä 5&6 | RedSquare | Vologda - Jaroslavl - Rostov - Sergeev Posad - Moskova | 460km

Päivä 5 | Vologda - Jaroslavl - Rostov - Sergeev Posad - Moskova | 460km


Tänään sitten koitti se hartaasti odotettu päivä kun nokat kääntyy kohti Moskovaa! :) Mutta ennen kuin päästään Venäjän sydämeen, on paljon nähtävää ja noin 460 kilometriä matkaa taitettavana!

Jari tottuneesti lausuu Harrikkamiehen rukouksen ennen lähtöä :)

Vologdan ja Moskovan välillä erinomainen tie

I <3 Jaroslavl ;)

Jaroslavl on Venäjän vanhimpia kaupunkeja. Ensimmäiset kirjalliset maininnat siitä ovat peräti vuodelta 1071. Kaupungin perusti Kiovan ruhtinas Jaroslav I Viisas vuonna 1010 Volgan rannalle kohtaan, jossa se yhtyy Kotorosljokeen. Hän nimesi kaupungin tietysti itsensä mukaan. Tarkoituksena oli taata Koillis-Venäjän suurimman kaupungin Rostov Velikin turvallisuus uuden linnoitetun kaupungin avulla.


Jaroslavl on ollut jo kauan arvostettu kulttuurikeskus. Kaupunkia pidetään hyvänä esimerkkinä Katariina Suuren aikana toimeenpannusta Venäjän keisarikunnan kaupunkisuunnittelun muutoksesta. Jaroslavlin historiallinen osa monine 1600–1700 -luvun kirkkoineen on liitetty mukaan Unescon maailmanperintökohteisiin.

Kaupungin perustaja Jaroslav Viisas

Volga joki


Jari laittoi Frederikin "Volgan" soimaan täysillä HD'n kaijuttimista ja musiikin saattelemina jatkettiin matkaa Volgajoen rantoja piitkin kohti Rostovia!

Volga rantaan sen ratsastaa
Ivan ja Katjushaa
Pitkä on tie

Volga , volga, rakkaus tai kuolema
Pelkoa ja vainoa ohhohhohhohho hei!
Volga, volga villinä ja vapaana
sua ei voi vangita ahahahahaha. hei!

Rostov on noin 30 000 asukkaan kaupunki Venäjän Jaroslavlin alueella, Nerojärven rannalla. Ja vaikka Rostov on kaupungin virallinen nimi, mutta siitä käytetään yleensä nimeä Rostov Veliki, "Mahtava Rostov", erotuksena Donin Rostovista, joka on nykyään suurempi kaupunki.

Jaroslavlin tavoin Rostov on yksi Venäjän vanhimmista kaupungeista. Ensimmäinen maininta Rostovista on vuodelta 862. Alla olevissa kuvissa näkyy Rostovin Kremli joka sekin reilusti yli 1000 vuotta vanha!


Seuraava pysähdys oli Sergiev Posadin kaupunki. Kaupungin ydin on Sergei Radonežilaisen vuoden 1345 tienoilla perustama Pyhän kolminaisuuden eli Troitse-Sergijevin luostari, josta jo 1300-luvulla muodostui yksi Moskovan ruhtinaskunnan ja myöhemmin koko Venäjän hengellisistä ja kulttuurikeskuksista.

Ryhmä pääsisäänkäynnin edessä...

Pyhällä vedellä kelpaa pestä pölyt naamasta...

Sergeev Posadissa tavattiin myös minun ystävä ja paikallinen baikkeri Ivan. Hän tuli omala GS Bemarilla meitä vastaan ja lupasi viedä Moskovan läpi venäläisellä tavalla! ;)

Paljon puhuttu / pelätty Moskovan liikenne oli mielestäni erittäinkin sujuvaa ja moottoripyörille tehtiin nätisti tilaa + huomioitiin liikenteessä. Ivanin mukaan kaikki liikennesäännöt eivät Moskovassa päde moottoripyöriin ja esimerkiksi nopeudet kaupungin keskustassa ovat välillä aika järkyttäviä, ainakin suomalaisten näkökulmasta... Oman 650 Kawasakin rotiskosta sain irti 160km/h ja joku meidän porukasta taisi saada 200 rikki ;)


Kaistojen välissä saa ajaa...

Vorobievy Gory on kukkula Moskovassa joka on paikallisten baikkereiden suosiossa.

Meidän porukka tutustui samantien myös paikallisiin :)

Erinomainen päivä on hyvä päättää maittavalla illallisella hyvässä seurassa...


Päivä 6 | Moskova | Vapaapäivä

Tämä päivä oli pyhitetty Moskovalle ja sitä kierettiinkin urakalla - Punainen tori on kyllä näkemisen arvoinen paikka ja metro paras kulkuväline suurkaupungissa. Pyörät pysyivät visusti parkissa :)

Jari, Juha ja OP Leninin mausoleumin edessä...

Kremlin muurit...

Dani AmosovKommentoi