Päivät 10-11 | Normandia | Mont Saint-Michel - Rouen - Bastogne | 290km + 470km

Päivä 10 | Mont Saint-Michel - Rouen | 290km

Aamupalan jälkeen shuttle-bussilla takaisin pyöräparkkiin (P9) ja vaatteiden vaihto. Tämän jälkeen ei meinattu päästä maksuportista ulos, kun pysäköintilipukkeen lukija ei toiminut kunnolla. Lopulta onnistuimme ja pääsimme ajamaan Ranskan maaseudun halki Normandie-Mainen luonnonpuistoon. Sunnuntaiaamuna oli liikennettä miellyttävän vähän, joten matkamme taittui varsin jouhevasti.

Lounaalla pystybaarissa.

Seesin kaupungissa kahvit ja parit kuvat näyttävästä kirkosta. Elbeufissa ylitimme Seine-joen ja ajoimme jokivartta kohden Normandian pääkaupunki Rouenia. Ennen kaupunkia nousimme ylös menevälle tielle, jonka varrelta on hyvät näkymät itse kaupunkiin. Rouen on asukasluvultaan noin 600 000 asukkaan kaupunki, jossa katuja riittää.

Rouenin näköalatasanteella.

Meidän hotellimme oli aivan keskustassa, joten suoritimme 45 minuutin lähestymisen ajaen ristiin rastiin keskustaa, toki muutamia valokuviakin ottaen. Lopulta pääsimme hotellille ja mopot parkkiin hotellin parkkitaloon. Majoittuminen ja suihkun kautta tutustumaan historialliseen kaupunkiin. Ensiksi kävelimme kaupungin tunnetuinta katua, nimeltään Rue du Gros Horlogea pitkin Le Gros Horlogen kellotaulun alitse.

Rouenin katedraali.

Napoleonin patsas.

Le Gross Herlog.

Jatkoimme katua eteenpäin place du Vieux-Marchelle, jossa vuonna 1431 englantilaiset tuomitsivat hänet noituudesta ja polttivat roviolla. Kansallissankari Jeanne d Arc tuli kuuluisaksi uskonnollisista näyistään, joissa häntä kehotettiin pelastamaan Ranska. Vuonna 1429 hän johti ranskalaissotilaita Orleansin taistelussa.

Place du Vieux-Marche.

Vierailimme myös viereisessä Jeanne D’arcin nimeä kantavassa katollisessa kirkossa. Toki kävimme myös Rouenin kuuluisan katedraalin edustalla ennen illalliselle menoa. Tänään nautittiin ruoasta hieman tasokkaammassa ravintolassa. Päivä venyi myöhäisille tunneille, joten taas uni tuli helposti, kun pään sai tyynyyn.

Jeanne d’Arcin kirkko.

Päivä 11 | Rouen - Bastogne| 470km

Kahdeksalta aamuruuhkaan, jossa kului kolmisen varttia ennen kuin selvittiin kunnolla ulos kaupungista. Aluksi maaseudun halki National 31-tietä itään. Tälle reitille oli siunaantunut huomattava määrä raskasta kalustoa, jota ohiteltiin tasaisin väliajoin. Ennen vanhaa Ranskassa yleisrajoitus oli 90 km/h, mutta nykyisin se on ilmastosuojelullisista syistä 80 km/h.

On The Road 1

Beauvaisin jälkeen kahvitauko ja Reimsin ulkopuolella lounastauko. 977-tien varressa on varuskunta ja muutamia ranskalaisten sotilaiden hautausmaita sekä ensimmäisen maailmansodan muistomerkkejä.

Ranskalaisten sotilaiden hautausmaa.

Ei, ei tänne..

Belgian raja ylitettiin ”vuoriston” kautta N58-tietä pitkin. Vanhat rajakopit olivat vielä paikalla. Bastognessa meidän piti vierailla Bastogne Barrackissa, mutta se olikin tähän aikaan vuodesta auki vain viikonloppuisin ja emme enää ennättäneet Bastognen sotamuseolle, joten päätimme vierailla jälkimmäisessä tulevana aamuna.

Tervetuloa Belgiaan.

On The Road 2.

Parit valokuvat torilla ja sijaitsee mm. vanha Sherman-panssarivaunu, sekä kenraali Anthony Mc Auliffen (Commander of the 101 st Airborne Division) patsas. Siitä sitten illalliselle ja sattumalta tavattiin iso porukka suomalaisia nuoria miehiä, mutta unohtui kysyä mikä porukka oli kyseessä. Ilmeisestikin jonkun urheiluseuran edustajia. Illalliselta palatessa taivaalta tuli muutama vesipisara.

Sherman tank.

Kenraali Anthony MC Auliffen patsas.