Päivät 12-13 | Normandia | Bastogne - Köln - Travemünde | 210km + 580km

Päivä 12 | Bastogne - Köln | 210km

Pilvinen ja kolea aamu - lämmintä vain +12 C. Ensin tankille ja sitten Bastognen sotamuseoon, joka koostuu kolmesta eri osasta. Pari vaikuttavaa filmiesitystä ja mielenkiintoisia esineitä.

Tästä pääsee vaikka mihin.

Museolta lyhyt siirtyminen Belgian ja Luxembourgin rajalle. Hetken kuluttua käännyimme vasempaan tielle numero 319, jossa makeita mutkia. Edelleen teitä 25 ja 322 pitkin kanttaillen ja muutamia pieniä kyliä ohitellen Ourjoen rannalle. Tie 322 päättyy 17,7 % prosentin alamäkeen, joka jatkuu ja jatkuu…

Ourjoki.

Ukko ja Pollari.

Tästä jokea seuraten Saksan puolelle Dasburgiin. Matkalla syötiin jäätelöt, kun kaffepaikat olivat vielä suljettuina. Näiden mutkien jälkeen isommille urille kohden Kölniä. Kölnissä majoituimme Reinin rannalla sijaitsevaan Art hotel Cologneen. Pyörät saatiin kätevästi parkkiin hotellin alla olevaan parkkitaloon.

Trabi.

Illlalla kävelimme Hard Rock Cafeen illalliselle ja sieltä sitten kuuluisaan Kölnin tuomiokirkkoon (Kölner Dom). Kirkon kivipinnat ovat melko tummuneita vuosisatojen ilmansaasteiden jäljiltä. Jatkoimme matkaamme Rein joen vartta seuraten takaisin hotelliimme. Muutaman kilometrin kävelylenkki teki ihan hyvää. Mukava ajopäivä kolmen valtion teillä.

Illallisporukka.

Päivä 13 | Köln - Travemünde | 580km

Viimeinen varsinainen ajopäivä koitti hieman pilvisenä ja koleana, mittarin näyttäessä +9 C. Ei meinattu päästä parkkihallista ulos, mutta lopultakin puomi saatiin aukaistua ja sitten Eläintarhan sillan kautta Reinin ylitys ja A4-tietä kohden itää.

Moottoritiellä oli raskasta kalustoa liikenteessä ”pilvin pimein”. Tunnin ajon jälkeen tielle 55, josta alkoi maaseutumainen maisema. Välillä pysähdyttiin kahville ja sitten saavuttiinkin Henneseen kauniille järvelle. Tie mutkitteli mukavasti järven reunamilla. Lounastaukoa vietettiin tuulipuiston maisemissa, josta ajettiin vielä vajaa tunti A2-moottoritielle.

Hennesee -järvellä.

Tuulipuistossa.

Liikennettä oli todella paljon aina Hannoveriin asti, josta käännyimme pienemmälle tielle kohden Cellen kaupunkia. Ilmakin vähän lämpeni, mitä nyt pari sadetippaa tuli alas, mutta meitä se ei haitannut. Uelzen-Luneburg-Razeburg-Lyypekki. 191-tien pinta oli loistavaa ja maisemat paikoin hyvinkin ”puistomaisia”. Elbe-jokikin tuli jälleen ylitettyä.

Lyypekissä.

Toisen tankkauksen jälkeen saavuttiin Lyypekkiin, jossa käytiin nauttimassa illallinen turkkilaisessa kebab-ravintolassa. Tästä sitten vielä lyhyt siirtyminen Travemünden satamaan, jonne saavuttiin hieman ennen iltakymmentä ja laivaan päästiin tunnin odottelun jälkeen. Pyörät kiinni, majoittuminen ja baarin kautta nukkumaan. Pitkä, mutta antoisa ajopäivä oli takana päin.