Päivä 12 | Selfoss-Kirkjubæjarklaustur| 270 km |

Koska kevät ja kesä ovat täällä Islannissakin myöhässä ja vettä on satanut reippaasti, niin osa mielenkiintoisista reiteistä on toistaiseksi suljettu (mm. Sprengisandur), joten soveltaen eteenpäin. Eli ei ajettu alkuperäistä suunnitelman mukaista reitti Landmannalaugarin kautta, koska tie oli suljettu.

Aamulla pari tippaa visiiriin, mutta muutoin harvinainen sateeton ajopäivä. Enimmäkseen +10 - +15 C, rannikolla kohtuullista tuulta. Hvolsvollurissa eilisen iltalenkin ajaneiden pyörille lisää menovettä. Sinänsä huoltoaseman valinta oli huono, kun pihalla oli jo valmiiksi kolme turistibussia. Kaiken maailman purilaisen ostajat olivat tukkineet kaikki kassat, mutta lopulta tästäkin selvittiin.

Seljalandsfossin putouksella valokuvaus pysähdys, satojen muiden turistien mukana. Tässä kohdin jakaannuttiin siten että Heikki ja Juha jatkaisivat Ringiä (1) pitkin Kirkjubaejarklausturiin (varsinainen nimi hirviö…) ja me muut seitsemän pyörää ajaisimme lyhyemmän reitin Myrdalsjökulin jäätikön pohjoispuolelta Landmannalaugarin ”häntään”. Ei muuta kuin tuumasta toimeen. Alkumatka sujui hyvin ja F261-tien ensimmäinen vesistön ylitys oli helppo ja viiden kilometrin ajon jälkeen eteemme tuli ns. tupla vesistönylitys, jota kartan mukaan ei pitänyt olla olemassakaan. Tulvavesi oli levinnyt laajalle alueelle. Aikamme pähkäiltyämme tulimme tulokseen, ettemme jatkaisi tästä eteenpäin, sillä reitin käytettävyydestä myöhemmin ei ollut takeita. Lisäksi Eskon RT:llä ei missään tapauksessa jatkettaisi tästä eteenpäin ja kaikilla oli realistinen käsitys omista ajotaidoista, joten ei liian suuria riskejä ja pyörät takaisin tulosuuntaan. Olisiko sittenkin pitänyt yrittää pohjoisemmasta? Ehkä, mutta mikäli ”seinä” olisi tullut vastaan jossain kohdin ylimääräisiä kilometrejä olisi kertynyt todella runsaasti ja halusimme kuitenkin saapua majoitukseen kohtuulliseen aikaan.

Takaisin ringille ja suunta kohden itää. Ringilläkin on mukavasti nähtävää mm. Skogafossin vesiputous ja Rusthellirin luolat, jossa toki pysähdyimme. Seuraavaksi ajoimme pitkästä aikaa lounaalle, Vikin kaupunkiin vietnamilaiseen Wok on Wik ravintolaan ja nautimme todella runsaan ja erittäin mausteisen vokki aterian.

Tästä sitten laava kenttien halki Landmannalaugarin eteläisen risteyksen kautta majapaikkaamme adventure hotelli Geirlandiin. Toki ennen hotellille saapumistamme pysähdyimme vielä yhteiskuvaan kauniin Stjornafoss vesiputouksen äärelle. Hotellissamme on tilaus ravintola, joten klo 19.00 illallista, kiitos! lopuksi tulevan päivän matkainfoa ja mennen ajopäivän tapahtumien puintia ennen yöpuulle kömpimistä.

Lopuksi vielä vaiherikkaaseen päivään “kevennystä” Aamulla vielä suljettu ja illalla klo 19.53 (LT)

Highlands: Road 208 is open from road 26 in the north to Landmannalaugar but a big puddle (ca. 50 cm deep) is on the road near Frostastaðavatn which is impassable for sedan type cars.

Seljalandsfoss.

Tuttu näky teiden varrella.