Päivä 4 | Torremolinos - Coin - El Burgo - Ronda - Teba | 210 km

Comment

Kolmas ja viimeinen ajopäivä aukeaa harmaana kuten illallisella jo säätietoja tulkitsimme.
Yhdeksältä sataa, lupasi ennuste jonka perusteella päätimme siirtää lähtöä kolmella tunnilla, mutta eipäs jaksanut sataakaan. Pettymys epätarkkoihin sääennusteisiin ei ollut kovin kosketeltava, kun klo 11.00 päräytimme pyörät käyntiin ja taas mentiin, vaikkakin päivän suunniteltu reitti Antequeiraan olikin jo myyty aikataulusyistä.

Matkan vapaat pääilmansuunnat oltiin jo kokeiltu, eikä kukaan ehdota etelää eli merimatkaa, joten suuntaamme pohjoiseen ja tarkemmin ottaen Luoteeseen.

Jälleen ripeä siirtyminen pikatietä pitkin ja sopivasta rampista ulos josta pääsee - varmaankin jo arvaat millaisille teille? Nyt on uutta latua ja kyliä samalla kun kivutaan vuorille Välimeren jäädessä kytkinkahvan puolelle. Ajamme nyt kohti Rondan kaupunkia, joka ensimmäisenä ajopäivänä  sivuutettiin sovitusti. Vuorilla ilma sen kun vaan kirkastui ja aloituspäivänä ajettu tie tarjosikin mielikuvan sopivan valokuvauksellisista mutkista, joten nyt päästään lunastamaan myös eilisiä valokuvauslupauksia.

Kuvaaminen tapahtuu näin: Matkanjohtaja ajaa karkuun muuta ryhmää ja piiloutuu sopivaan mutkaan odottamaan kuljettajia, jotka lähtevät 30 sekunnin välein liikkeelle. Kun ryhmä on kuvattu, odotetaan matkanjohtajaa joka piiloutuu taas seuraavaan mutkaan. Luonnollisesti matkaajan rooliin kuuluu kurvata tyylikkään sporttisesti ohi kuvauspaikan.

Pian oltiinkin jo Rondassa jossa söimme lounaat tyylikkäästi Plaza de Socorrolla arvaillen lähestyvien sadepilvien suuntaa. Ruokailun jälkeen tarkastimme uuden sillan, Puente Nuovon, joka nyt ei aivan upouudeksi osoittautunutkaan. Tuskin tänä päivänä kukaan näkisi moista vaivaa yhden sillan rakentamisen takia, näky on varsin puhutteleva. Silta on kuulemma menossa käyttökieltoon tai saamassa ainakin käyttörajoituksia espanjalaisen insinööritaidon puutteiden takia, sillä 1700 luvun insinöörit eivät olleet osanneet laskea liikennemäärien kasvua oikein ja nyt silta alkaa väsymään.

Hetken aikaa zillalla zillailtuamme suuntasimme härkätaisteluareenalle, jonka ulkopuoliseen tarkasteluun tyydyimme sadepilvien pikkuhiljaa pudotellessa ensimmäisiä pisaroitaan. Ainoa aukko pilveentyvällä taivaalla oli juuri Teban suunnassa, joten hylkäsimme suunnitelman Juzcarin Smurffikylään tutustumisesta. Läksimme kohti Markin hangaareja, eli kipin kapin ja kuivin jaloin pyörävuokraamolle. Fuge -Boysit oli valinneet heti aamusta turvaavamman linjan sateiden suhteen valiten itse tiensä ja täten olivat luovuttaneet pyöränsä jo pari tuntia ennen meitä.

Tebaan jäi kuitenkin sen verran aikaa, että kävimme katsastamassa Teban linnan ja paluumatkalla leikimme hieman perinteistä "kadota kaverisi leikkiä", - mutta erittäin pienessä mittakaavassa.

Ripeä pyörien luovutus "no damages -lausunnoin" ja Markin "really" -vastakysymyksin.
Sitten kun Bemarit ja Trumpat oli hylätty, ajettiinkin komeasti Mersulla Torremolinokseen ja hotellin parkkipaikalta reilusti suoraan Irkkubaariin kypäräkaljoille (kuten tähänkin saakka oli tehty).

Välimeren tuulen puhaltaessa ja laineiden lyödessä hiekkarantaan, nautimme viimeisen ateriamme ennen seuraavaa PeterPanBike -matkaa.

Matkanjohtajana kiitän hienoa joukkoani, olo on kuin olisin itsekin ollut lomamatkalla mukavien kavereiden seurassa. Kiitos hyvästä yhteishengestä ja yhteen hiileen puhaltamisesta, yhteispelillä se sujuu. Lämpimästi tervetuloa seuraavalle PeterPanBike -matkalle.

Terveisin Jyrki Lehtinen,
satunnainen matkanjohtaja ja jokapaikan höylä.

Myyrä, ei karttaa..

Juho, tosi hyvin kartalla

Jape Hämeestä, meillä ei hosuta

Lars, kuutiotilavuuskuningas..

Lars, kunhan nyt vaan ei sattuis mitään

Jussi, monesko moottoripyörä?

Aarne, matkan ainoa nakupyöräijä

Jake, the visitor driver, Laatokalla 201805 nähdään

Tommy, nyt palaa filmi ja gummi, vihdoin it asetukset kohdallaan

Lunchin veljekset, tässä keskellä Rondan kaupunkia on varmasti edullista syödä..

Teban linnalla ja rehellisesti reissun päätteksi kypäräkaljalla, end and over...

Kypärä on kaljalla, Fuge Boysilla on erityisen kuvaava tapa esittää missä on ajettu

Comment

Päivä 3 | Torremolinos - Alhama de Granada - Colmenar - Malaga - Torremolinos | 350 km

Tänään suuntasimme kohti auringon nousua, go east.. Heti aamutuimaan tehokas siirtymä Välimeren valtatietä aina Torroxiin saakka. Nyt oli aikaa harjoitella ryhmäajon hienompia kuviota reipastempoisessa aamuliikenteessä samalla Malagan ruuhkat välttäen.

Kyllä motoristivetoketju on hieno näkymä, etenkin tehokas ja turvallinen. Juuri kun totuttiin paahtamaan urku auki, tuli jo aika loikata rampista ulos ja aloittaa päivän pikkutie pyöritys. Vaaleudestaan ja siisteydestään tunnetun Fringalinan kylän bongaaminen toimi hienosti alkuveryttelynä, jonka jälkeen palasimme Välimeren moottoritien merimaisemiin. Hetken kuluttua käännyimme jo kohti pohjoista ja Alhama de Granadaa, mutta ei tietenkään hienoa, upeasti vuoren seiniä nuolemaa kaksikaistaista pikatietä, vaan kuten mutkamatkalle sopiikin, pikkuteitä pitkin. Ja pian tiet alkoivat kaventua ja ilmanala ohentua. Tätä olikin odotettuja ja tilattu, nyt vaan hanaa..

Tässä välissä kuitenkin nautittiin lounas, tupakkamiehet ulkoilmassa ja terveellisemmät elämäntavat (tupakan suhteen) hienosti sisätiloissa :) Olipa siinä ruokailun yhteydessä hieno ihailla lähes sotilaalliseen järjestykseen pysäköityjä sotaratsujamme, Tiikeireitä ja Gessuja. Asiallinen pysäköinti kuului tämän matkan huippusuorituksiin. Järjestys tuo turvallisuutta.

Granadan lumihuippuiset vuoret jäävät selkämme taakse kääntyessämme kohti länttä. Matka jatkuu hyvässä säässä ja loistavissa fiiliksissä kohti Alhamaa, loivaa mutkatietä sen puolelta toiselle kurvaillen. Tankkaus (päivän ainoan U-käännöksen saattelemana) Jayenan pikkukylässä, jossa saimme tähän saakka parasta mahdollista palvelua noin ekaluokkalaisen ikäisen pikkutytön hoitaessa "huoltamon" myyntiä äidin tankatessa pyöriä.

Kuului iloinen "welcome" kun asuimme sisään noin 10 m2 "myymälään", kuului myös  "one euro please"  kun ostimme juomaa ja rahasta saimme oikein takaisin hehkein "thank you" ja "bye bye" toivotuksin. Kyllä äiti saa olla ylpeä reippaasta tyttärestään.

Matkamme jatkui padolle ja sieltä edelleen Alhamaan, josta taas Vinuelaan jne jne. Ja tälle välille mahtui muutama mutka ja mäkikin, ellei sitten useampikin...

Eksytä kaverisi -leikin saattelemana päädyimme Colmenariin, josta alkoi viimeisin etappi kohti Malagaa. Tämä oli juurikin se Malagan vuoriston upein ajokokemus, jossa pudottelimme kohti merenpintaa mutkia kiemurrellen. Hauska yksityiskohta oli ajaa korkkiruuvia alaspäin niin, että tie kiersi kaksi kertaa myötäpäivään saman kallion läpi, eli tuplatunnelit ja tuplamutkat.

Viimeisellä taukopaikalla todettiin,  että tänäänkään ole kamerassa filmi palanut samaan tahtiin kun polttoaine pyörissämme, joten minimivaatimuksena olikin kunnon ryhmäkuva ja lupaus siitä, että huomenna otetaan myös ajokuvia. Näin päätettiin tehdä ja samalla laskeuduttiin viimeiset kiemurat Malagan vilskeeseen, ajo hotellille, kypäräjuomille, Sushi-illalliselle ja unten maille.

Bemari, Trumppa, ISO Bemari, Bemari, Bemari, Trumppa, Bemari, Bemari....

Antti, Tommy, MIka, Juho, Lasse, Hemppa, Lasse, Jussi, Lasse, Aarne, Jape ja Tepe..

Tomppa ja ne kaksi kuuluisaa mutkaa..

Comment

Päivä 2 | Teba - El Burgo - Ronda - Zahara - Ubrique - Estepona - Torremolinos  | 333 km

Päivä 2 | Teba - El Burgo - Ronda - Zahara - Ubrique - Estepona - Torremolinos | 333 km

Tänään oli ensimmäinen ajopäivä. Heti aamun koitteessa nautimme aamupalan ja mukavan innostuneissa tunnelmissa odotamme klo 8.30 noutokyytiä pyörävuokraamoon, joka sijaitsee Tebassa noin 70 km päässä majapaikastamme Torremolinoksesta.

13 pyörän rahtaaminen ja niiden purkaminen vilkkaalle rantakadulle sekä vuokrasopimusten täyttäminen hiekkarannalla palmun varjossa ei kuulosta kovin ammattimaiselta, vaikka voikin kuulostaakin muuten kätevältä. Puhumattakaan siitä, kuinka saattelisimme itsemme ulos Torremolinoksesta kuivin jaloin mutkateille ilman, että matka aloitettaisiin "etsi kadotettu kaverisi jonka piti näkyä peilistä -leikillä...".

Tebasta oli siis hyvä aloittaa. Itse asiassa ollaankin noin ja ehkä täsmälleen keskellä ei juuri mitään, mutta samalla parhaiden ajoreittien varrella. Saimme haluamme pyörät ja kalusto oli huippuvireessä jokaista kuskia myöten. Tuossa tohinassa ei paljon kuvia ehditty ottamaan..

Tutustuminen pyöriin ja paikalliseen liikennekulttuuriin oli hyvä aloittaa hauskassa ja turvallisessa ympäristössä. Jo parin kymmenen kilometrin ajon jälkeen aletaankin päästä itse asiaan; ajo ensimmäisen kylän läpi ja tie kapenee, mutkat kiristyy ja saat alkaa polkea vaihdetta pienempään mutkien kiemurrellessa ylöspäin ja vastaavasti alaspäin...

Tätä oli tultu hakemaankin ja nyt alkaa talven suksisauva-ote viimeistään herkeämään tai ainakin muuttamaan muotoaan, sillä nyt pidetäänkin kahdella kädellä kiinni samasta tangosta ja sormien koukistellessa vuorotahtiin. Ja vedetään perinteisellä tyylillä!

Ensimmäinen tauko ja käymme puistonvartijan patsasta moikkaamaan ja josta jatkamme edelleen Rondan suuntaan. Rondaan emme tänään poikkea, vaan ajamme suoraan Zaharaan.

Jos luulit, että tänään ehdittiin jo ajaa päivän parhaat mutkat, niin iloksemme voimme ilmoittaa, että erehdyt pahasti. Zaharasta alkaa todelliset nousut ja mutkat mahtavine maisemineen, laatuaan ehkä koko matkan hurjimmat ja näyttävimmät.

Kunnon ajopäivänä myös syödään hyvin ja tällä kerralla syötiin yllättäen Tapasta Ubriquen keskusaukiolla. Tauon jälkeen matka jatkuu ja mutkia riittää - ja ihan riittämiin niitä riittikin, - kuului illan kommenteissa.

Ajopäivän kruunaa laskeutuminen vuorilta Esteponaan, jotkut sammutetuin konein jopa 10 km matkan. Päivän teemana oli, että nyt päästellään kuskeista talven höyryt ulos ja otetaan samalla turhat luulot pois - ja siinä onnistuttiin täydellisesti.

"PeterPanBiken ajopäivä on normaalin työpäivän pituinen" kerrotaan matkakuvauksissamme. Tänä ensimmäisenä ajopäivänä tehtiin kuitenkin kunnolla ylitöitä, mutta siitä ei kukaan mieltänsä pahoittanut, vaan päin vastoin. Illallisella kerrattiin ajopäivän kohokohtia josta sitten siirryttiin kohtuullisen sujuvasti nukkumaan.

Siellä puistonvartija odotteli poikansa kanssa toivottuja vieraitaan

Tänään tarjolla olisi ollut mm. yliajettua karitsaa, mutta valitsimme perinteisemmän tavan ruokailla..

Uljas Trumppa ja sen härkämäinen olemus Ubriquessa

Comment

Päivä 1 | Helsinki - Torremolinos Andalucia |

Kevään ruosteenpoistoreissu Andaluciaan alkaa juuri nyt. Ajokelit näyttäisi olevan juuri siltä mitä on tilattukin, Helsingin lähtölämpötilaan on eroa vain vaivaiset 30 C. Tiedämme hyvinkin, että suurin piirtein juurikin tässä lämpötilassa, siis + 15 C ja siitä ylöspäin alkaa talven ruosteet  irtoamaan, ranteet aukeamaan ja erityisesti mieli virkistymään...

Meitä on nyt poikkeuksellisen suuri joukko liikkeellä, yhteensä 12 motoristia + MJ - ja kaikki ovat liikkeellä tosissaan.
"Osasto Fuge Boys", eli Teijo, Mika, Lasse ja Antti jotka saapuivat paikalle jo ennenkö blogin - 4 päivää oli edes avattu, puhumattakaan Lassesta joka siirtyi talvikodistaan kolmen päivän ajaksi hotellimajoitukseen ja aitoon motoristitunnelmaan. Jussi ja Juho puolestaan saapuivat päivän meitä pääjoukkoa aikaisemmin ja hyvä niin, koska nyt jäi ylimääräinen vuorokausi aikaa etsiskellä lennolla kadonneita ajovarusteita, jotka mukavasti löytyivät juuri ennen ajopäivän alkua. Aamukoneessa siis istuivat veljekset Lasse ja Tommy, Orimattilan orit Hemppa ja Aarne sekä Jape Hämeestä. Hmm... tästähän näyttäsi tulevan vähintään kolmen Lassen matka...

Tänään ei vielä päästy ajamaan, mutta pidimme sitäkin tehokkaammat verbaaliharjoitukset moottoripyörällä ajamisen hienouksista samalla tutustuen toisiimme. Pian selvisikin, että yli puolet matkalaisista on jo aikaisemmin ajanut jonkin muun PeterPanBike matkan ja reissukonsepti oli selvillä.
Konseptihan on sinänsä yksinkertainen - ajetaan sopivan paljon, hotellit on nukkumista varten, mutta illallisesta pitää ehtiä nauttimaan.

Peli oli siis melko selvää ja päivällä keskityimmekin pääasiassa hiekkalinnojen rakenteluun ja illalla ohjelma päätettiin maittavalla Tapas -illallisella, jossa makuja ja maistiaisia riitti. Tästä olikin hyvä suunnistaa yöpuulle.

Eipä taida harrikkapojat tietää, että vuokraamon Trumpat odottaa kärsimättömänä kuskejaan...

Päivän puhdetyöt ja hyvä illallinen, siitä on iloiset motoristit tehty (oikeasti ei tehty mitään hiekkalinnoja..)

Päivä -4 | Manse - Mansesteri - Tampesteri - Tampere | 0 km

1 Comment

Check! - on kupletin juoni tänään!

PeterPanBiken Andalucian kevään kolmen ajopäivän pikamutkamatkan alkuun on aikaa enää muutama päivä, joten nyt on hyvä varmistaa että kaikki yksityiskohdat ovat ns. jiirissä. Lentoliput, ajovarusteet, navi ja kartat, puhelin, laturit,  kypäräsetti, soittolistat, hotellivaraukset jne jne jne.

Ketkä tavataan keskiviikkoaamuna lentopysäkillä ja ketkä ovat jo Aurikorannikon lämmössä pääsiäistä viettämässä? Opettele vielä asiakkaiden nimet ja muista kuka on kukin ja kenenkin kaveri ennestään, kuka on jo PPB matkaveteraani ja kuka ensikertalainen.

Kuka majoittuu kenenkin kanssa, kenellä on oma huone, ketkä eivät majoitu hotellissa lainkaan, vaan omassa majapaikassa Fugessa. Kuka osallistuu illallisille, (varaa pöydät aloitusillalliselle) jne.
Edelleen, pitääkö pyörävaraukset vielä kutinsa, onko vuokrakalustoon tullut viime hetken muutoksia, onko noudot ja kyydit vuokraamolle kumppanilla muistissa.

Tässä vain muutama yksityiskohta joita matkanjohtaja miettii ja kertaa ennen matkaa, jotta tämäkin PPB matka olisi ainutlaatuinen kokemus ja elämys jokaiselle matkaan lähtevälle moottoripyörämatkaseikkailijalle.

Tervetuloa matkaan mukaan, joko itse pyörän päällä istuen tai omalta kotisohvalta matkablogia lukien.

PS.
Jos suunnittelet matkaa, jonne lähdet vielä joku päivä, niin muista, että sellaista päivää ei kalenterista löydy!  Sen sijaan on hyvä muistaa, että Life Is Now!