Kevättä on ilmassa ja houkutus vapauttaa ratsusi talvisäilöstä käy vastustamattomaksi. Tässä vaiheessa onkin hyvä kerrata perustoiminpiteet, jotka takaavat, että moottoripyöräsi on pitkän tauon jälkeen loistavassa ja turvallisessa ajokunnossa.

Useimmalla motoristilla pyörän tarkastusrutiini on selkärangassa, mutta yllättävän usein juuri tämän takia tarkastuksia väheksytään ja unohdetaan. Moottoripyörät ovat myös tulleet niin luotettaviksi, että niiden toimivuutta on helppoa pitää itsestäänselvyytenä. Ennakointi on kaiken A ja O - sisäistämällä nämä muistisäännöt poistat turhat turvallisuusriskit ja saatat välttää kalliita remontteja.

Kaikki motoristit eivät halua liata käsiänsä ja delegoivat mielellään korjaus- ja huoltotoimenpiteet ammattilaisille. Se on täysin ookoo ja usein jopa suotavaa - osaava mekaanikko tietää tasan tarkkaan miten hommat hoidetaan. Mekaanikko ei kuitenkaan aja puolestasi, ja hän näkee moottoripyöräsi vain huoltojen aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että olet aina loppujen lopuksi vastuussa turvallisuudestasi ja siitä, että moottoripyöräsi on parhaassa mahdollisessa kunnossa.

Tarkistuslistan tulostettavassa muodossa saat tästä

Runko

Tarkista säännöllisesti että moottoripyörän runko on ehjä. Kiinnitä huomio etenkin hitsaussaumoihin, liitoskohtiin ja lisävarusteiden kiinnityskohtiin. Tutki tarkasti myös maalipinnat - kohoumat tai epätasaisuudet voivat viitata ylimääräiseen rasitukseen niissä kohdissa.

Rungon etuosa - Käännä ohjaustankoa vasemmalle ja oikealle, liikuta etuhaarukkaa ylös ja alas. Näiden tulisi liikkua vapaasti ilman estoja tai tiukkoja paikkoja. Pane merkille kaikki poikkeavat äänet tai epäsäännölliset liikeradat.

Rungon takaosa - Nosta takapyörä ilmaan ja tarkista, onko kiinnityspaikoissa epätoivottua liikettä. Taka-akselin ei tulisi liikkua yhtään sivuttain, mutta sen pitäisi pystyä liikkumaan vapaasti ylös ja alas jousituksen avulla.

Renkaat

Autosta poiketen sinulla on vain kaksi rengasta, joten pidä niistä tuplasti enemmän huolta ;)

Rengaspaineet
Moottoripyörä ei käyttäydy oikein tiellä, jos ilmanpaine on liian matala tai liian korkea. Tarkista omistajan käsikirjasta, mikä on valmistajan suosittelema lukema missäkin tilanteessa. Etu- ja takarenkaan vaatimus voi olla erilainen, matkustajan kanssa ajavat voivat tarvita erilaisen paineen ja tietenkin maasto (asfaltti, sora vai offroad) vaikuttavat asiaan. Tarkista myös, että ilmaventtiili on ehjä, eikä vuoda.

Kulutuspinta
Loppuun kuluneet kumit tai epätasaiset kulutuspinnat vaikuttavat radikaalisti moottoripyörän käsittelyyn, etenkin märällä asfaltilla. Suomen lain mukaan mp-renkaiden minimi-urasyvyys on 1,0mm.

Uusien moottoripyörän renkaiden urasyvyys on keskimäärin 4-7mm riippuen rengasmallista. Enduron ja crossin renkaissa on suurimmat urasyvyydet, kun taas sportti- ja katurenkaissa pintaa on uutena vähemmän.

Yleisesti suositellaan, että urasyvyyttä pitäisi olla vähintään 2,0mm, jotta pito renkaassa olisi edes kohtuullinen.

Jokaisen ajon ensimmäisten kilometrien aikana nopeus tulisi pitää kohtuullisena (varsinkin, jos ajokeli on kylmä ja kostea), kunnes renkaat ovat lämmenneet tarpeeksi ja niiden pitoteho on paras mahdollinen. Uusien renkaiden pinta on sileä, ja sen vuoksi sisäänajoon tulisi varata 200 keskinopeudella ajettua kilometriä. Vasta tämän jälkeen uudet renkaat ovat kiinnittyneet täysin vanteelle, niiden kulutuspinta on karheutunut ja renkaat saavuttaneet optimaalisen pitotehonsa.

Pinnat & laakerit
Tarkastele renkaat vaurioiden varalta, kuten puuttuvat ja vääntyneet pinnat tai vanteen halkeamat. Tarkista, tuntuuko rengas löysältä tarttumalla sen yläosaan ja yrittämällä liikuttaa sitä. Jos rengas liikkuu sivusuunnassa tai siitä kuuluu napsahduksia, älä lähde ajamaan - vaan tarkista laakerit!

Jarrut

Testaa etu- ja takajarrut yksi kerrallaan:

Jarrupalat on vaihdettava määräajoin. Jos jarrupaloja ei vaihdeta ajoissa uuteen, pääsee jarrupalojen metalliosa jarrulevyä vasten, jolloin jarrulevy naarmuuntuu ja kuluu vaihtokuntoon melko nopeasti.

Myös jarrulevyjen on oltava kunnossa. Jarrulevyihin on merkitty minimipaksuus jota ohuemmaksi jarrulevyä ei saa lainkaan päästää kulumaan. Jarrulevyt ovat varsin pitkäikäisiä ja niitä ei yleensä tarvitse vaihtaa montaa kertaa moottoripyörän käyttöiän aikana.

Jarrulevyn paksuuden mittaaminen sujuu tarkalla työntömitalla, mittausten välillä on hyvä käsin pyöräyttää rengasta vähän että saisit jarrulevyn paksuuden useammasta kohdasta mitattua mahdollisen epätasaisen kulumisen havaitsemiksi. Jarrulevyssä ei saa olla halkeamia tai syviä naarmuja. Pelkät pintanaarmut eivät haittaa.

Jarrunesteen oikea määrä on tärkeää jarrujen toiminnan kannalta. Jos jarrunestettä on liian vähän, jarrutusteho heikkenee paljon ja jarrutusmatka kasvaa reippaasti. Jarruneste on vaihdettava määräajoin jotta jarrut toimisivat oikein.

Yleensä moottoripyöräkohtaisessa omistajan käsikirjassa mainitaan jarrunesteen vaihtoväli (usein 24000km tai kahden vuoden välein riippuen siitä, että kumpi täyttyy ensin) ja oikeanlaisen jarrunesteen tyyppi (usein esim. DOT4). Jarrunesteen vaihtotarpeen voi myös havaita paljaalla silmällä sillä yleensä jarrunestesäiliössä on pyöreä linssi jonka läpi voi nähdä jarrunesteen värin. Jarrunesteen tulisi olla mielellään läpinäkyvän kirkas. Jos jarrunesteen väri on tumma tai jopa musta, on jarruneste syytä vaihtaa uuteen.

Emme suosittele vaihtamaan jarrunestettä itse, sillä jos järjestelmää ei ilmata asianmukaisesti, seuraukset voivat olla hyvin vakavat.

Jarrunesteen säiliön taso tulee kuitenkin tarkistaa silmämääräisesti vähintään kerran viikossa ja jos taso on ylämerkin alapuolella, tulee lisätä asianmukaisen luokituksen mukaista jarrunestettä.

Jousitus

Tarkista jousitus, sillä se ei pelkästään tee kyydistäsi mukavan vaan vaikuttaa huomattavasti moottoripyörän ohjattavuuteen ja käsittelyyn. Tutki etuhaarukka työntämällä etujousitus alas ja takaiskarin tarkistamiseksi työnnä takaosa alas. Pistä merkille outoja liikkeitä, ääniä ja merkkejä öljyvuodoista.

Ohjauspaneeli, kahvat, napit & polkimet

Tarkista vivut, napit ja polkimet huolellisesti halkeamien ja murtumien varalta. Varmista, että kaikki, myös ohjaustangon kahvat, ovat tiukasti paikallaan. Kaikki johdot ja letkut kunnossa?

Peilit

Tarkista, ettei niissä ole halkeamia tai haalistumista. Kiristä löysät kiinnikkeet ja mutterit. Säädä peilejä niin, että ne pysyy siinä, mihin asetat niitä, mutta silti niiden tulisi olla riittävän löysällä, jotta voisit säätää ne uudelleen ilman suurta vaivaa.

Valot

Varmista, että kaikki valot toimivat. On ehdottoman tärkeää, että näet ja muut näkevät sinut, joten tarkista jarruvalot, ajo- ja lähivalot, merkkivalot, hätävalot ja kaukovalot. Säädä ajovalojen kulmaa sopivaksi ja pyyhi pölyt huolellisesti.

Ketju tai Kardaani

Tarkista hihnan tai ketjun vauriot, kuten hihnan repeytyminen tai ketjun lenkkien epänormaali kuluminen. Jos pyöräsi käyttää ketjua, tarkista, onko roskia kertynyt ja onko se voideltava. Muista myös ketjun kiristäminen sopivaksi.

Akku

Tarkista mahdolliset löysät liitännät, akun napojen korroosio ja varmista, että akku on kunnolla kiinni. Löysällä akulla voi olla tavallista lyhyempi käyttöikä, koska se pomppii ympäri ja vahingoittuu ylimääräisistä tärinöistä ja kuopista.

Jäähdytysneste

Osa moottoripyöristä on nestejäähdytteisiä ja tarvitsevat erityistä huomiota jäähdytysnesteen suhteen. Etsi roskia jäähdyttimestä ja vuotoja kaikista letkuliitoksissa. Mutta muista - nämä järjestelmät ovat paineessa, eikä niitä tule avata kuumana, joten kiinnitä huomiota varoitustarroihin!

moottoriöljy

Moottoripyöräsi öljynkulutusnopeus ei ole vakio. Ympäristön tekijät, kuten huonolaatuinen polttoaine, äärimmäiset lämpötilat ja rankka ajotapa voivat vaikuttaa pyörän öljynkulutukseen. Viikoittainen öljyn tason tarkistus ja täyttäminen tarvittaessa ovatkin erittäin tärkeitä moottoripyörästä huolehtimiseen.

Pysäköi pyöräsi ensin tasaiselle maalle yleensä keskituelle tai telineelle. Anna pyörän olla vähintään 20 minuuttia, jotta se ehtii jäähtyä. Lisäksi tänä aikana öljy valuu takaisin öljypohjaan ennen tarkistamisen suorittamista.

Seuraava vaihe riippuu siitä, onko moottoripyörässäsi tarkastusikkuna vai mittatikku:

Tarkastusikkunassa on kaksi merkkiä; yksi ylhäällä ja yksi alhaalla, ja moottoriöljysi tason pitäisi olla näiden merkkien välillä. Jos taso on ylämerkin yläpuolella tai alamerkin alapuolella, sinun täytyy välittömästi joko poistaa hieman öljyä tai lisätä sitä riittävästi.

Jos öljy on tummanruskeaa tai mustaa, et pysty näkemään sen läpi tai siinä näkyy lietettä, on ehdottomasti aika vaihtaa öljy ja suodatin.

Jos huomaat moottorissa metallihiukkasia, tämä voi ilmaista kehittyvistä moottoriongelmista. Jos taas öljy näyttää lainkaan maitomaiselta, kyseessä voi olla jäähdytysnestevuoto. Kummassakin tapauksessa on syytä ottaa yhteys mekaanikkoon tai korjaamoon, jotta voidaan sulkea pois vakavat ongelmat tai korjata ne mahdollisimman pian.

Mittatikku löytyy alhaalta moottorin sivusta. Ruuvaa se käsin irti vastapäivään ja pyyhi se rätillä tai talouspaperilla. Laita se sitten takaisin mittatikun reikään kierteeseen asti, mutta älä ruuvaa sitä tässä vaiheessa kiinni.

Vedä sitten mittatikku taas ulos varovasti öljyn tason tarkistamiseksi. Mittatikussa on ylempi ja alempi merkki ja niiden välissä usein ristikuvio.

Öljyn tason kuuluu olla näiden kahden merkin välissä. Jos se on kuitenkin alemman merkin alapuolella tai ylemmän merkin yläpuolella, sinun täytyy joko lisätä öljyä tai poistaa sitä jonkin verran.

Jos öljyn taso näyttää olevan kunnossa, voit hyödyntää tämän tilaisuuden ja tarkistaa öljyn tila. 

Jos öljy on mustaa tai tummanruskeaa, öljy saattaa olla palanut tai hajonnut, jolloin moottoriöljy täytyy vaihtaa välittömästi. Sinun on myös syytä tarkistaa, onko öljyssä paksua lietettä.

Äärimmäisissä tapauksissa öljyssä saattaa jopa olla metallihiukkasia, mikä voi merkitä moottorin kulumista. Öljy voi myös näyttää maitomaiselta, mikä voi merkitä jäähdytysnesteen vuotamista öljyyn. Kummassakin tapauksessa on syytä ottaa yhteyttä mekaanikkoon mahdollisimman nopeasti moottorin mahdollisen vakavan ongelman havaitsemiseksi.

Ennen mittatikun takaisin laittamista kannattaa levittää pieni määrä öljyä tiivisteeseen ja varmistaa, etteivät kierteet vahingoitu vääränlaisen asentamisen seurauksena.

Muista, että ylitäyttö on yhtä haitallista kuin alitäyttö, joten älä yritä tähdätä korkean tason merkkiin. On parasta tähdätä hieman tämän merkin alle.

Älä unohda ajovarusteitasi

Tarkista välineet ennen kuin lähdet ajamaan ja varmista, että ne ovat hyvässä kunnossa. Kuluneet tai vaurioituneet kypärät, suojakäsineet ja saappaat saattavat olla turvallisuusongelma ja voivat vaikuttaa ajokykyyn.

Tee nopeat tarkistukset joka kerta ennen ajoa!

On paljon asioita joita tulisi tarkistaa ennen jokaista ajoa, mutta nämä muutaman minuutin rutiinit voivat pelastaa elämäsi!

Turvallisia ajoja,

Dani 26.03.2020