Vodka, kaviaari, lätkä ja Vladimir, niistä valtava itänaapurimme Venäjä tunnetaan. Äiti Venäjä on aina ajankohtainen matkakohde, sillä järjettömän suuressa maassa tekemistä ja näkemistä riittää. Majoitusta, syömistä ja polttoainetta saa edullisesti. Matkamotoristeille voin rohkeasti suositella matkailua itänaapurissamme, ainakin jos on valmis irtautumaan tutulta ja turvalliselta mukavuusalueelta.

VENÄJÄ NUMEROIN & MUUTAMA PERUSFAKTA!

  • Pääkaupunki: Moskova (n. 11 milj. as.)

  • Väkiluku: n.145 miljoonaa

  • Pinta-ala: 17 075 200 km2 (Suomi x 45)

  • Valtiomuoto: liittotasavalta

  • Presidentti - Vladimir Putin (07.05.12 - ∞)

  • Valuutta: Venäjän rupla (RUB) - 1€ = n.75 rub (04.02.19)

  • Bensan hinta per litra = n. 0.50€

  • Sähkö: 230v/50Hz, Eurooppalainen pistoke

  • Viralliset kielet: Venäjä

  • Naapurimaat: Azerbaidžan, Valko-Venäjä, Kiina, Viro, Suomi, Georgia, Kazakstan, Pohjois-Korea, Latvia, Liettua, Mongolia, Norja, Puola ja Ukraina

  • Yhteistä maarajaa Suomen kanssa: 1340km

  • Kansainvälinen suuntanumero: +7

  • Hätänumero: Palolaitos 01 (myös yleinen), Poliisi 02, Ambulanssi 03, Kaasuvuoto 04 | 112 toimii yleishätänumerona

  • Suomen Suurlähetystö: +7 495 787 4174

  • Aikaero: UTC+2 ­- +11

 

Miten toimia kun lähdet moottoripyörällä Venäjälle?

Koska Venäjä on edelleenkin byrokraattien luvattu maa, aloitetaan asiapapereista:

1.  Voimassa oleva passi ja viisumi

Suomen kansalainen tarvitsee Venäjälle matkustaessaan viisumin. Viisumi on henkilökohtainen ja määräaikainen Venäjän konsulaatin tai suurlähetystön myöntämä asiakirja, joka antaa luvan rajanylitykseen ja maassa oleskeluun. Viisumityyppi perustuu matkan tarkoitukseen (esim. vapaa-ajan matka tai työmatka) ja vierailun kestoon. Ajankohtaista tietoa viisumiasioista löydät tästä. Viisumitilauksen voit tehdä kätevästi esim. osoitteessa solovisa.fi

2.  Ajokortti

Suomalainen kelpaa, mutta kansanvälinen on hyvä olla lisäksi koska varsinkin kauempana rajasta poliisi ei välttämättä tunnistaa Suomalaista arvopaperia. Mikäli niin huonosti käy, että kortti joutuu syystä tai toisesta takavarikkoon on toki mukavampi luopua kansainvälisestä kortista. Lisää tietoa kansainvälisestä ajokortista ja sen hakemisesta löytyy tastä.

3. Ajoneuvon rekisteriote, jossa olet joko ajoneuvon omistaja tai haltija. Valtakirjakin kelpaa, mutta emme suosittele.

4. Green Card eli Vihreä Kortti

Venäjän liittyminen vihreä kortti -järjestelmään on helpottanut Venäjän ja Suomen välillä liikkuvia motoristeja. Naapurimaahan matkustavan suomalaisen motoristin ei tarvitse enää ostaa rajalla erillistä venäläistä liikennevakuutusta. Vakuutuksen voimassaolon osoittavan vihreän kortin saa omasta vakuutusyhtiöstä. Esimerkiksi IF'n hakemus tästä.

Lisäksi on hyvä tehdä oman vakuutusyhtiön kanssa erillinen laajennus Kasko- vakuutukseen jotta varkausvakuutus olisi voimassa myös Venäjällä. Ainakin Pohjolassa homma sujuu parilla sähköpostilla eikä aiheuta lisäveloitusta.

 
 

5. Maahantulokortti

Migraatiolappu, “pikku lappu” eli maahantulokortti tulee täyttää joka kerta, kun Venäjän rajan ylittää. Olipa sitten pelkkä matkustaja tai prätkän kuljettaja. Lappuun täytetään omat tiedot kahteen kertaan, toinen puolisko jää Venäjän tulliin mennessä ja toisen saa mukaan Venäjän maalle. Migraatiokortti tulee säilyttää huolella eikä sitä kannatta hävittää Venäjälle. Jos lappu häviää Venäjälle, takaisin Suomeen pääsy voi olla vaikeaa. Migraatiolappuja saa vain Venäjän tullista kysymällä/sanomalla “migraatiokortti” tullityöntekijälle. Netistä on turha etsiä tullissa kelpaavaa lappua. Johtuen siitä, että jokaisella lapulla on oma sarjanumero.

Huom. - Muutamilla raja-asemilla on otettu käyttöön automaattinen järjestelmä ja lappua ei enää tarvitse täyttää itse.

 
 

6. Tulliselvityslomake 2kpl

Tulliselvityskaavake tulee täyttää kahtena identtisena kappaleena Venäjän tullia varten. Kaavakkeeseen tulevat ajoneuvon kuljettajan ja moottoripyörän teknisiä tietoja, sekä millaista tavaraa mukanaan tuo. Kaavakkeesta tarvitsee täyttää vain kaksi ensimmäistä sivua tavallista reissua varten. Loput sivut ovat tulliselvityksiä varten, jos tuot jotain tullattavaa tavaraa. Tulliselvitys tulee tulostaa kaksipuoleisena. Vain ajoneuvon kuljettaja tarvitsee tämän. Alla virallinen Venäjällä kelpaava tulliselvityskaavake ja täyttöohjeet Suomeksi.

Tulliselvitys Suomeksi  – Täyttöohje (ei käy rajalla!)

Virallinen tulliselvityskaavake  – Tulosta kaksipuoleisena ja täytä kuulakärkikynällä (kelpaa Venäjän rajalla)

7. Autoliiton plus-jäsenyys

Tämä ei ole toki pakollinen, mutta todettu useaan kertaan erittäin käteväksi. Jos pyörä hajoaa, tai kuski ei pysty syystä tai toisesta jatkaa, niin Autoliitto hoitaa pyörän takaisin Suomeen ja korjaamoon. Autoliiton jäseneksi voit liittyä tästä.

Kirkkoniemen (Kirknes) rajanylityspaikka

Miten rajan ylitys käytännössä tapahtuu?

Rajanylitys tulee tapahtua kulkuneuvolla virallisia rajanylityspaikkoja käyttäen. Siihen yhtenäisyys sitten jääkin - jokaisessa rajanylityspaikassa on erilainen käytäntö ja se tuntuu vaihtuvan muutaman kuukauden välein. Muutama ohjenuora voidaan kuitenkin listata:

· Venäjän puolella rajaa voit moottoripyörällä yleensä huoletta ohittaa jonon ja ajaa suoraan tullialueelle

· Ensin passin tarkastuspisteeseen, jossa esität rekisteriotteen, passin, viisumin ja täytetyn maahantulokortin. Maahantulokortin saat virkailijalta, joten pidä kuulakärkikynä lähellä.

· Saatuasi passin takaisin tarkista, että siinä on oikea maahantuloleima!

· Siirry tullikoppiin, jossa esität rekisteriotteen, Green Cardin ja kahtena kappaleena täyttämäsi tulliselvityskaavakkeen. Kaavakkeita saa tullivirkailijalta, mutta pääset paljon nopeimmin täyttämällä ja tulostamalla paperit valmiiksi ohjeen mukaisesti.

· Tulli kiinnittää deklaraatioon tarran, jossa näkyy deklaraation voimassaoloaika, pyörän valmistenumero, rekisteritunnus, merkki ja malli.

· Saatuasi leimatun paperin käteesi, marssi ulos kopista, esitä pyöräsi tullivirkailijalle ja pääset ajamaan ulos tullialueelta.

· Poistuessasi tullialueelta joudut vielä todennäköisesti puomilla näyttämään passistasi maahantuloleiman virkailijalle

· Älä missään nimessä hävitä/turmele deklaraatiota ja maahantulokortin puolikastasi, jotta pääset maasta pois ilman suurempia selityksiä!

Kuinka paljon kuluu aikaa rajalla?

Virkailijoilla ei ole kiire minnekään - niillä on koko työvuoro aikaa pidätellä sinua, jos he niin tahtovat, joten suosittelemme ehdottomasti asiallista, reipasta ja kohteliasta asennetta alusta saakka. 

Huh huh... Rajanylitys kuulostaa hieman monimutkaiselta ja sitä se onkin, jos ei osaa käytännön asioita, mutta toisaalta kaikki matkan eteen nähty vaiva loppujen lopuksi kannattaa. Edessäsi on maailman suurin valtio - villi ja arvaamaton Itä-naapuri, hieman eksoottinen, ehkä jopa sekasortoinen, mutta rajattoman vieraanvarainen!

Tervetuloa Venäjälle!

Miten paljon aikaa kuluu, riippuu monesta tekijästä - minä viikonpäivänä olet liikenteessä, mihin kellonaikaan, häiriöt ylityspaikoilla, sattuuko olemaan Venäläinen juhla- tai vapaapäivä tai voiko syy olla jopa Venäjän tullin tietokoneissa. Jos kaikki paperit ovat kunnossa, jaksat hymyillä, teet kaiken oikein, niin rajalla yleisesti ottaen menevä aika on korkeintaan tunnin verran. Mutta, jos sattuu ruuhka-aikaan paikalle, niin saattaa mennä viisikin tuntia. Tästäkin syystä lähde kaikessa rauhassa ajoissa liikkeelle, niin ei tarvitse hermoja menettää. Hermojen menetys on liiankin yleistä Venäjän rajalla, siksipä autojen tööttäykset ja suomalaisten kirosanojen kuuluminen ovat tuttua arkipäivää rajalla. 

 
 
 
 

Tiet Venäjällä

 

Huomaat nopeasti, että tiestö ei ole samaa tasoa kuin paljon parjatut Suomen tiet. Vaikka päätiet ovat leveitä ja usein päällystekin on hyvä, ole varovainen. Teiden pohjat ovat kevyesti tehtyjä ja liikenne määrät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti viime vuosina. Routavauriot ja syvät urat ovat yleisiä. 

Venäjän taloudellinen tilanne näkyy teiden kunnostuksessakin ja kun tekemistä on enemmän kuin paljon, ei kaikkea korjattavaa ole ehditty edes aloittamaan. Asfalttia on paikattu osin joko jyrsimällä vanha pinta pois tai sitten vain lisäämällä kerroksen paksuutta, mikä aiheuttaa kaikenlaisia pykäliä ja heitteitä. Eli, kun näet kuopasta varoittavan liikennemerkin, ota se todesta, sillä merkkejä ei riitä joka kuopalle. 

Asvaltissa käytetty kiviaines saattaa olla hyvin karkeaa tai sitten ei, sateella osa tiestä on todellisia luistinratoja. Pienemmät tiet on enimmäkseen paikattu summamutikassa lapio menetelmällä. Toisaalta pienelläkin tiellä saattaa olla keskellä korpitaipaletta pätkä uutta vimosen päälle tehtyä asvalttia, joka yhtäkkiä vaihtuu vanhaan reikäiseen öljysoraan. Sillat ovat myös vaaranpaikka koska niiden liittymäkohdat penkereisiin ovat joko eritasossa tai eroosion rikkomia.

venaja-moottoripyoralla

Tiet Venäjällä ovat vaihtelevassa kunnossa!

 
 

Liikenne

Liikenteen määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina ja uusia kuljettajia kuten myös motoristeja on tullut paljon. Venäjän talous liikkuu kumipyörillä ja lännestä tuotavat hyödykkeet siirtyvät rekoilla kohti itää.

Venäjän liikennelainsäädäntö on niin lähellä suomalaista, että erityistä opettelua ei tarvita. Liikennemerkitkin ovat tunnistettavissa. Sen sijaan keskiviivan symbolit poikkeavat sen verran, että ne kannattaa erikseen miettiä.

Ohituskielto merkitään usein liikennemerkillä, mutta myös yhtenäisellä valkoisella keskiviivalla. Näitä viivoja on yksi tai kaksi, joka tapauksessa niiden ylittäminen on kielletty. Asia kannattaa ottaa todesta: poliisin näkemä ylitys voi johtaa ajokortin menetykseen.

Jos keskiviivana on vasemmalla puolella yhtenäinen ja oikealla katkoviiva, voit itse tehdä ohituksen. Normaali keskiviiva on katkonainen.

Nopeusrajoitukset: taajamissa 60 km/t, taajaman ulkopuolella 90 km/t, moottoritiellä 110 km/t. Todelliset ajonopeudet ovat helposti 90, mutta 120 ei ole mitään epänormaalia. Mitä parempi auto, sen kovempaa matka taittuu. Venäjän liikennepoliisilla on käsitutkia, joita he käyttävät ahkerasti. Yleensä he ovat taajamissa tai valtateillä paikkakuntien kohdalla tai läheisyydessä. Mikäli liikennepoliisi pysäyttää sinut, yleensä ajokortin ja rekisteriotteen näyttäminen riittää. Ylinopeussakot ovat nykyään jo tuntuvia. Venäläiset autoilijat varoittavat perinteisesti toisiaan edessä olevasta poliisipartiosta vilauttamalla ajovaloja mutta tähän ei voi aina luottaa. Mitä kauemmas Venäjälle mennään, sen tavallisempaa on lahjusten vaatiminen. Mikäli liikennepoliisi kirjoittaa sakon, on se maksettava venäläiseen pankkiin.

Veren alkoholiraja on Venäjällä 0,0. Joten kypäräkaljat juodaan vasta yöpaikalle päästyään :) Kannattaa jättää alkoholitonkin olut siestalla juomatta, sillä eräälle suomalaiselle tuli parin tunnin viivytys matkaan tästä syystä. Pelkän hajun vuoksi hänet oltiin vähällä viedä verikokeeseen, vaikka puhallutus näytti nollaa.

 
 

Liikennekulttuuri

Autoilijat voi jakaa karkeasti kahteen ääriryhmään, ylivarovaisiin ja öykkäreihin. Ylivarovaiset ajavat enimmäkseen vain kesäisin kotoa datšalle ja takaisin ylikuormatuilla vanhoilla Mosseilla keskellä tietä hyvin hiljaa uskaltamatta ohittaa vielä hitaampia. Öykkäreillä on usein iso maasturi tai ainakin uusi länsiauto, usein musta, eikä heitä rajoita liikennesäännöt, vaan ohi on päästävä aina ja kaikkialla, varsinkin mutkassa tai ylämäessä. Jos et tee tilaa niin valot vilkkuvat ja mikä pahinta, öykkäri saattaa ruveta opettamaan sinua kiilaamalla tai jarruttamalla voimakkaasti edessäsi heti ohituksen jälkeen.
Tietenkin kaikki kansainväliset ja paikalliset käsimerkit ovat käytössä.

Liikennevalot toimivat hieman eri tavalla kuin Suomessa, vihreä alkaa vilkkua hetkeä ennen vaihtumista keltaiselle ja punainen + keltainen palavat hetken samanaikaisesti ennen vaihtumista vihreäksi.

Sivuteiden liittymät; sivuteiltä tullaan päätielle muun liikenteen sekaan aiheuttaen äkkinäisiä nopeudenmuutoksia.

Ohittajat; ohittajia on sekä oikealta että vasemmalta puolelta. Sulkuviivaa ei kunnioiteta ja kuten venäläisessä sanonnassa todetaan, ”vastuu ohituksen onnistumisesta on myös vastaantulijalla”. 

Viikonloput; perjantaisin ja lauantaisin tiet ovat täynnä kaupungista maalle päin ja sunnuntaisin paluuliikenne tukkii tiet.

Ruuhkat; kaistaviivoitukset ovat lähinnä ohjeellisia ja ajoneuvoja on rinnakkain niin monta kuin mahtuu.

Kaikesta huolimatta liikenne on varsin joustavaa ja tilaa tehdään nopeammalle / röyhkeämmälle lähes aina. Peltikolareita sattuu kuitenkin jatkuvasti ja paikallisen tavan mukaan ajoneuvoja ei siirretä mihinkään ennen kuin tilanne on virallisesti tutkittu, mikä ruuhkauttaa liikennettä entisestään.

Moottoripyöräily Venäjällä

Moottoripyöräily jakaantuu kahteen kastiin, on uusia pyöriä, joita näkee iltaisin ja viikonloppuisin harrastusajossa sekä vanhoja pyöriä, joita käytetään lähinnä hyötyliikenteeseen maaseudulla. Paikallisilla on paljon bomber tyyppisiä pyöriä ja ajotyylikin on sen mukaista. Lisäksi täällä on isoja matkapyöriä ja totta kai Harrikoita, joilla ajetaan rauhallisesti kruisaillen. Viikonloppuisin Terijoen rantatiellä saa olla jatkuvasti käsi pystyssä vastaantulijoita tervehtimässä.

Oman kokemukseni mukaan autoilijat antavat pyörälle hyvin tilaa, mitä nyt jotkut öykkärit tulevat turhan lähelle rekisterikilpeä ja ohittavatkin turhan läheltä. Moottoripyörä on kuitenkin vielä aika harvinainen näky liikenteessä, joten pidä huoli näkyvyydestäsi. Maantiellä ajaessasi tsekkaa peilejä jatkuvasti, takaa voi tulla joku ”iso ja kovaa” ja jonossa ajaessasi varo myös oikealta tapahtuvia ohituksia.

 
 

Venäläisiä motoristeja tapaa kyllä silloin tällöin :)

 
 

Yleinen turvallisuus

Venäjälle matkustaminen on pitkään tuntunut monesta arveluttavalta, ja jotkut jopa jättävät matkan väliin riskien takia. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeiset villin rikollisuuden vuodet 1990-luvulla ovat kuitenkin jo takanapäin, eikä Venäjä ole matkailVenäjälle matkustaminen on pitkään tuntunut monesta arveluttavalta, ja jotkut jopa jättävät matkan väliin riskien takia. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeiset villin rikollisuuden vuodet 1990-luvulla ovat kuitenkin jo takanapäin, eikä Venäjä ole matkailijalle juuri vaarallisempi matkakohde kuin suurin osa muista Euroopan maista.

Motoristin on syytä noudattaa tavanomaisia varotoimenpiteitä ja huolehtia tavaroistaan väentungoksessa eikä liikkua yksin yöllä. Myöskään epämääräisiin tarjouksiin ja ehdotuksiin ei tule koskaan suostua. Suosittelen yöpymistä ainoastaan majataloissa, joissa moottoripyörän voi ajaa talliin tai edes aidattuun alueen sisäpuolelle. Ei kannattaa jättää mitään arvotavaraa pitkään valvomatta - navigaattoreita, kypäriä ja ajovarusteita.ijalle juuri vaarallisempi matkakohde kuin suurin osa muista Euroopan maista.

Arvotavarat kannattaa aina jättää turvalliseen paikaan!

Rahanvaihto

Ruplia voi vaihtaa jo Suomen puolella rahanvaihtopisteissä (esim. Forex). Venäjälle kannattaa varata hieman käteistä valuuttaa mukaan, sillä pienillä paikkakunnilla ei ehkä ole korttiautomaatteja lainkaan.

Suurien kaupunkien korttiautomaattien toiminnassa voi olla myös joskus ongelmia. Pankkikorttitietojen kopiointitapaukset ovat lisääntyneet. Ennen kuin laittaa kortin pankkiautomaattiin, kannattaa tehdä visuaalinen ulkoinen tarkistus, ettei automaatilla ole ylimääräistä kameraa ja kokeilla että kortin syöttöaukko on kiinteä, eikä siinä ole tuplanäppäimistöä. Turvallisin tapa rahan nostoon on pankin sisätiloissa sijaitseva automaatti.

Ajovarusteet

Mitä otat matkalle mukaan, on tietysti hyvin henkilökohtainen juttu - riippuu pitkälti mihin vuodenaikaan ja miten pitkälle menet. Yleisesti ottaen sää Venäjällä on vaihtelevaa. Myös se seikka, että tieverkosto on heikohkossa kunnossa ja paikalliset kuskit panostavat kaaosteoriaan enemmän kuin liikennesääntöihin, pakottaa harkitsemaan hyvien ja turvallisten ajovarusteiden hankinta. Yleispätevän muistilistan tulostettavassa muodossa löydät tästä.


Polttoaine

Bensa-asemia alkaa olla pääteiden varsilla hyvin ja suurimpien ketjujen asemilta saa hyvälaatuista lyijytöntä polttoainetta. Nesteellä on asemia Pietarissa ja ympäristössä ja Lukoil laajentaa ketjuaan jatkuvasti. Luottokortti kelpaa varmasti Nesteelle ja Lukoilille ja muilla suurimmilla ketjuasemilla, mutta muualla varaudu maksamaan käteisellä. 

Yleensä tankkaus suoritetaan maksamalla etukäteen, poikkeuksena Nesteen asemat. Tosin maaseudulla on tankattava mistä bensaa saa ja otettava sitä mitä on. 95 oktaanista ei syrjäisemmillä seuduilla välttämättä ole tarjolla, vaikka pumpun kyljessä niin mainostettaisiinkin.

 
 
 
 

Loppusanat

Loppujen lopuksi Venäjällä on mukavaa ja joustavaa matkailla moottoripyörällä, kunhan muistaa että maassa maan tavalla! Kyrillisten kirjaimien ja perusfraasien osaaminen Venäjäksi helpottaa asioimista vallan paljon.

 

PeterPanBike on tehnyt moottoripyörämatkoja Venäjälle, niin kesällä, keväällä, syksyllä, kun talvellakin - ja jatkossa tehdään ehdottomasti lisää seikkailuja villiin Itään!

 

PeterPanBiken matkat Venäjälle - tässä. Tervetuloa mukaan!

Kiitos ja Spasibo! // Dani (Päivitetty 04.02.2019)