PÄIVÄ 1 | NURMES -KUHMO | 170 KM
Vaikka matkamme alkoi virallisesti perjantai aamuna, kokoonnuimme yhtä lukuunottamatta koko porukka edellisenä iltana Pielisen rannalle Nurmekseen. Majapaikkamme Hyvärilän Nuoriso- ja matkailukeskuksen hotellia voi kyllä suositella. Oli siisti majapaikka kauniissa maisemissa ja maittava illallinen.
Aamu Hyvärilässä
Tavarat kulkivat kärryllä aina seuraavaan majapaikkaan.
Aamiaisen jälkeen siirryimme autoilla Bomba-Actionin tiloille josta matka varsinaisesti alkaa. Varustauteiden pukeminen ja kelkat alle. Ennen liikkeelle lähtöä vuokraamon omistaja Janne Nevalainen kävi läpi kelkkojen toiminnan ja antoi meille muutamia vinkkejä ajamiseen. Sitten lähdettiin liikkeelle auringon paistaessa. Ensimmäinen ajopäivä oli melko pitkä
Aurinko suosi meitä ensimmäisenä päivänä.
Ahma sattui eteen reitillemme ja juoksi keulan edessä muutaman kilometrin. Itse perämiehenä näin vain jäljet.
Päivä oli pitkä mutta fiilis hyvä. Perillä Kuhmossa oltiin viiden jälkeen
PÄIVÄ 2 | KUHMO - VUOKATTI | 110 km
Hyvin nukutun yön jälkeen liikkeelle kello yhdeksän Kalevala hotellin pihasta ja kohti Vuokattia. Yöllä oli satanut vähän lunta ja ilma oli lämminnyt edellisestä päivästä ja edessä oli maltilliset reilu sata kilometriä.
Liikkeelle Hotelli Kalevalan pihasta.
Taukopaikka Hiidenportin saalisgalleria.
Kuhmon Shell
Mikähän tuon tarkoitus on? Shamaanin pesä?
Teerisuo
Antti Teerisuo
Kuvassa vasemmalta matkalaiset Mikko Puhakka Kuopiosta, matkan veturi ja paikallistuntija Markku Anttilainen, Tryggve Henriksson Bäresundista, Esko Mäki Tampereelta, Bertel Holmström Tähtelästä, Antti Teerisuo Västerskogista, Jouko Järvinen Leineperistä. PeterPanBikesta matkalla mukana ja siitä raportoimassa minä Sami Hokkanen. Mauri Gröönroos Tampereelta pitäisi myös olla kuvassa, mutta on näemmä piilossa.
PÄIVÄ 3 | VUOKATTI - NURMES | 220 km
Viimeinen päivämme käynnistyi Katinkullasta kohti Nurmesta. Edessä oli pisin matka sään ollessa vielä eilistä lämpimämpi. Loppupäivästä saatiin vielä kunnon lumisade ja päästiin paikoittain ajelemaan pehmeillä hangilla. Osa porukasta ajeli puolimatkan krouviin Rautavaaran Metsäkartanolle josta kelkat kyytiin ja takaisin lähtöpisteeseen. Loput ajelivat vielä viimeiste reilu sata kilometriä perille Nurmekseen.
Loppumatkasta vielä pielistä pitkin Bomballe tankkaamaan josta kelkkojen palautukseen. Kilometrejä matkalle kertyi kolmessa päivässä noin viisisataa.