1. Ensimmäinen moottoripyörä

Historian ensimmäinen moottoripyörä kehitettiin Saksassa vuonna 1885. Sen tekivät nuoret insinöörit Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach. Vekottimen nimeksi tuli Reitwagen (ratsastusvaunu). Se oli myös ensimmäinen bensalla toimiva ajoneuvo, autojen esi-isä.

Ensimmäiset moottoripyörät tulivat Suomeen jo selvästi ennen autoja. Tamperelaisessa Aamulehdessä julkaistiin 4. toukokuuta 1895 kahden palstan ilmoitus, jossa insinööri Josef Renggli tarjosi "Hildebrand & Wolfmüllerin Moottori-Velosipeedejä, jotka kulkevat benzinikaasun voimalla". Kyseessä on Suomen varhaisin moottoripyörämainos. Ensimmäisenä suomalaisena moottoripyörän omistajana mainittiin viipurilainen insinööri Carl Wahl kesäkuun lopulla 1895, mutta jo viikkoa myöhemmin kerrottiin tamperelaisen insinöörin Peter von Nottbeckin ajelleen hankkimallaan moottoripyörällä. Ilmeisesti nämä kaksi moottoripyörää oli tuotu maahan samanaikaisesti.

Ensimmäinen Indian ja Royal Enfield molemmat valmistettiin 1901, Triumph aloitti 1902 ja Harley-Davidson seurasi vuotta myöhemmin. Suzuki, Kawasaki ja Yamaha liittyivät mp-valmistajien joukkoon vasta 50-luvulla.

Daimler Reitwagen vuodelta 1885

Hildebrand & Wolfmüller Moottori-Velosipeedi vuodelta 1895


2. maailman nopein moottoripyörä

Jopa superautoilla on vaikeaa pysyä Tomahawkin perässä. Dodge väittää, että Tomahawk on maailman nopein koskaan tuotannossa ollut moottoripyörä, sillä sen vauhti yltyi testiajoissa jopa 675 kilometriin tunnissa! Tässä monsterissa on sama kone kun Dodge Viperin urheiluautossa - 8.3-litran V10 Dodge Viper SRT10. Pyörän hinta pyörii 500-700 tuhannen euron luokassa ja näitä on valmistettu ainoastaan 10 kappaletta.

Kakkossijoilla pyörii liuta hieman hitaampia ajopelejä kuten Suzuki Hayabusa, Rolls Royacen koneella varustettu MTT Turbine ja Kawasaki Ninja H2R. Näiden prätkien vauhti vakiona yltää kunnioitettaviin lukuihin, eli noin 300 km/h.

The Dodge TomahawkHinta noin: 500000€Hevosvoimia: 500Paino: 680kg0 - 100 km/h: 1,75 sekuntiaHuippunopeus: 675 km/h

The Dodge Tomahawk

Hinta noin: 500000€

Hevosvoimia: 500

Paino: 680kg

0 - 100 km/h: 1,75 sekuntia

Huippunopeus: 675 km/h

Suzuki Hayabusa

Hinta noin: 17000€

Hevosvoimia: 197

Paino: 260kg

0 - 100 km/h: 2,47 sekuntia

Huippunopeus: 312 km/h

Ensimmäinen valmistaja jonka pyörä ylitti 100 mailin (160km/h) vauhdin oli Brittiläinen Brough Superior SS100 vuonna 1924. Vuonna 2000 suurempien mp-valmistajien kesken tehtiin herrasmiessopimus, että “nopein prätkä” kisa pitäisi lopettaa ja vakio huippunopeudeksi sovittiin 299 km/h


3. Pisin ajettu matka 24:ssä tunnissa moottoripyörällä

Monen motoristin “to do” listalla on ajaa 1000 mailia (noin 1600 km) vuorokaudessa ainakin kerran elämässä ja ansaita himotun “Iron Butt” tittelin. Amerikkalainen motoristi Carl Reese kuitenkin pisti pari astetta paremmaksi. Hän nimittäin ajoi 2119 mailia (3410 km) 24 tunnin aikana. Ennätys saavutettiin Teksasissa 14 kilometriä pitkällä suljetulla radalla. Carlin vauhti, pysähdykset mukaan laskettuna, oli keskimääräisesti 142 km/h ja huippunopeudeksi mitattiin 227 km/h. Vuorokauden aikana Bemarista kului 2 kpl eturengasta ja 4 kpl takarengasta!

Tarinoiden mukaan ennätyksen jälkeen Carl nukkui 4 tuntia ja ajoi 17 tuntia kotiin Los Angelesiin.

Carl Reese valitsi pyöräksi BMW K 1600 GT ennätyksen tekemiseen.


4. Vespan historia

Alunperin Piaggio suunnitteli ja valmisteli sotalentokoneita, mutta kaikki tiedämme miten kävi toisessa maailmansodassa. Tämän johdosta Italiassa ei enää saanut valmistaa sotakoneistoa vaan lyhyeen mietinnän jälkeen Piaggion johto päätti siirtyä scoottereihin. Tavoiteena oli suunnitella köyhään, sodanjälkeiseen Italiaan edullinen vekotin, ota olisi helppo ajaa rikkinäisillä ja pommitetuilla teillä.

Italialainen suunnittelija esitti Vespan maailman markkinoille ensimmäistä kertaa 1946. Suomennettuna nimi tarkoittaa ampiaista (eng. wasp). Seuraavina vuosina scooterin suosio kasvoi räjähdysmäisesti - vuonna 1947 myytiin 2500 kappaletta, 1948 yli 10000, 1949 yli 20000 ja 1950 jo noin 60000. Kovin myyntipiikki tuli kuitenkin 1953 “Loma Roomassa” elokuvan myötä, jonka tähdittivät Audrey Hepburn ja Gregory Peck. Filmissä rakastunut pariskunta ajelee Rooman halki kulttimaineeseen nousseella Vespalla. Elokuvan ensi-illan jälkeen pyöriä myytiin yli 100 tuhatta kappaletta lyhyeessä ajassa! Hauska fakta on myös se, että elokuvassa käytetty kappale myytiin yksityiselle keräilijälle 200 tuhanella dollarilla.

Gregory Peck ja Audrey Hepburn Loma Roomassa elokuvan kuvauksissa 1953

Piaggion valmistama Vespa tänäpäivänä


5. Moottoripyöräkypärän alkuperä

Cyril Pullin - Isle of Mann TT kisan voittaja vuonna 1914 kypärä päässä

Lawrence Brough Superior SS100 -moottoripyöränsä selässä

Ensimmäiset moottoripyörät rakennettiin edullisiksi ja käytännöllisiksi kulkuvälineiksi. Hevosvoimiin ja suorituskykyyn ei panostettu sen kummemmin. Motoristien vauhti pysyi malttilisena, eikä kuskeille tullut mieleenkään käyttää erinäisiä suojavarusteita. Mutta toki moottoripyörät kehittyivät hurjaa vauhtia, etenkin kilpailu-tarkoituksiin. Vauhdin ja kisailun myötä tulivat myös tapaturmat.

Brittiläinen tohtori Eric Gardner kävi usein tutkimassa / hoitamassa moottoripyöräonnettomuudessa olleita kilpailijoita ja totesi, että yleisimmät ja vakavimmat vammat kohdistuvat päähän. Vuonna 1914 hän kehitti ensimmäisen nimenomaan moottoripyöräilijöille tarkoitetun kypärän. Hän myös vakuutti Isle of Mann kisan järjestäjät pistämään kypärän pakolliseksi kisan ajaksi jo samana vuonna.

Kilpa-ajajat huomasivat kypäränkäytön hyötyjä melko nopeasti, mutta perusmotoristit ajoivat vielä pitkään pelkillä lippalakeilla. Yleinen kypärävastainen asenne alkoi kuitenkin muuttumaan T.E. Lawrencen kuoleman myötä 1935. Tätä sotasankaria, diplomaattia, arkeologia ja kirjailijaa tunnetaan paremmin nimellä Lawrence of Arabia. Hän selvisi lukuisista tulitaisteluista ja seikkailuista Arabian niemimaalla, mutta kuoli moottoripyöräonnettomuudessa päävammoihin lähellä kotoa. Tämä traaginen tapahtuma puhutti ihmisiä ja moottoripyöräturvallisuuteen kiinitettiin ensimmäistä kertaa enemmän huomiota. Kesti kuitenkin monta vuosikymmentä tämän jälkeen, ennen kun kypäristä tuli pakollinen suojavaruste Euroopassa.

Suomen tieliikennelain 89 § (15.11.2002/954) mukaan vuodesta 1977 lähtien on moottoripyörän kuljettajan ja matkustajan ollut ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä. Lain mukaan moottoripyörän kuljettajan on huolehdittava, että moottoripyörän matkustajana oleva alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.

Legendaarinen stunttimies Evel Kneivel käytti aina Bellin umpinaista kyprää…

… Tämän takia …


6. Maailman suurin / pienin / pisin ajettava moottoripyörä

Suurin ajettava moottoripyörä tulee tietysti Ameriikasta, jossa kaikki on tunnetusti suurempaa. Tiet, kuutiot ja kuskit. “Dream Big” on yhden miehen pitkäaikainen projekti ja haave - 3,5 metriä korkea, 2 tonnia painava, V8 moottorilla varustettu jättiläinen voi saavuttaa jopa 100 kilometrin tuntivauhdin!

Maailman pisin toimiva moottoripyörä tulee yllättävästä paikasta - Tverin kaupungista Venäjältä. Oleg Rogovin rakentamassa vehkeessä on pituutta melkein 10 metriä!

Maailman pienin moottoripyörä tulee taas Ruotsista, jossa kehitettiin “smalltoe”. Tämä pärrä sopii jopa lyhyimille kuskeille, sillä istumakorkeus on ainoastaan 65mm. Painoa löytyy 1 kilon edestä ja huippunopeus hipoaa 2 km/h!


7. Mistä BMW:N LYHENNE “GS” TULEE?

Saksalaisvalmistajan logo ei ole paljon muuttunut 1927 jälkeen kun pohjalle valittiin sini-valkoinen “propelleri”. Moni itse asiassa erehtyy ajattelemaan, että logo tuli nimenomaan pyörivästä propellerista, sillä BMW valmisteli myös moottoreita lentokoneisiin. Mutta vasta vuodesta 1929 alkaen. Todellisuudessa sini-valkoinen väri ja ruudut tulevat Baijerin vapaavaltion vaakunasta. Ruudut on muuneltu ja stylisoitu, sillä valtion vaakunoiden suoranainen käyttö yhtiön markkinoinnissa on tietysti kieletty.

BMW GS mallistosta on tullut hyvin lyhyeessä ajassa seikkailupyörän synonyymi. Alkuvaiheessa asiaa edesauttoi Ewan McGregorin ja Charley Boormanin legendaarinen seikkailudokkari “Long Way Round”. Kaverukset ajoivat maailman ympäri silloin suurelle yleisölle tuntemattomalla pyörällä - BMW:n R1150GS. Tarina kertoo, että alunperin kaksikko haki yhteistyötä KTM:n tallista, mutta itävaltalainen valmistaja ei oikein uskonut hankkeen onnistumiseen. Loput on historiaa.

Adventure pyörien markkinat kasvavat nopeiten muihin pyöriin verrattuna tänä päivänä ja GS mallisto hallitsee niitä vankalla otteella edelleen. Moni ei kuitenkaan ole koskaan miettinyt mistä GS tai tarkemmin sanottuna G/S lyhenne tulee?

G/S = Gelände/Strasse = Off-road/Road = Maasto-/Maantieajoon - Mikä viittaa tietenkin siihen, että tällä Bemarilla pärjää missä vaan ja voit huoletta jatkaa matkaa, vaikka päällystetty tie loppuu ;)

BMW:n logo vuonna 1927

Logo 2000-luvulta eteenpäin

Baijerin vapaavaltion vaakuna

Baijerin vapaavaltion vaakuna


8. Pisin yhtäjaksoinen moottoripyörämatka

Emilio Scotto on Argentiinalainen seikkailija ja Matkamotoristi isolla äMMällä. Hän pitää nimissään Guinnesin ennetystä maailman pisimmästä yhtäjaksoisesta moottoripyörämatkasta. Matka alkoi vuonna 1985 ja kesti seuraavat 10 vuotta. Väliin mahtui 279 maata ja 735,000 kilometriä. Matkan aikana hän kulutti 13 passia, 47000 litraa bensaa, 1300 litraa öljyä, 86 rengasta, 12 akkua ja 9 istuinta!

Emilion tarina on monessakin mielessä inspiroiva - vuonna 85 hän lopetti apteekkarin työt ja lähti elämänsä matkalle 5 vuotta vanhalla Honda Gold Wingillä, ainoastaan 300$ taskussaan. Ennen tätä matkaa, hän ei ole koskaan käynyt Argentiinan ulkopuolella. Vuonna 95 hän palasi takaisin Argentiinaan ja julkaisi erinomaisen kirjan seikkailuistaan “The Longest Ride” - suosittelen kaikille matkamotoristeille.

Emilio Scotto ja hänen uskollinen ratsu “Black Princess” eli Honda Gold Wing GL1100

Emilion reitti maailmalla pääpiirettäin…

Emilion reitti maailmalla pääpiirettäin…