Päivä 2 | Tukholma - Vaxjö | 497 km
Ja niinhän siinä kävi, että herätyskello yllätys ei pettänyt ja Jyrkia odotettiin satamalaiturilla saapuvaksi matkan vetoon kunhan uniltaan ehtii… Reilu peli heti alusta alkaen, otetaan matkanjohtaja mukaan niin tiedetään itsekin tarkemmin minne ollaan menossa.
Viime viikolla Keski-Europpaa on “hellinyt” valtava lämpöaalto tarjoten jopa yli +40 asteen lämpötiloja. Tätä lämmintä ilmamassaa odotetaan saapuvaksi seuraavan viikon ajaksi aivan Itämeren rannoille asti, joka sopii meille.
Tukholmassa klo 6.30 Ruotsin aikaa lämpötila oli vasta noin + 20 C:n tietämillä, eli täydellinen ajopäivä oli tulossa ainakin säätilan perusteella. Siljan terminaalin porteilta johtaa tunneli halki Tukholman, ja aamuruuhkista selvittiin mukavasti ja lähes huomaamattomasti kohti Söderteljeä, missä poikettiin runsaan 40 km ajon jälkeen paikalliseen Scandiciiin aamiaiselle.
Södertäljen kulmilta alkaen ajeltiin vain paikallisteitä aina Nyköpingiin ja Linköpingiin asti. Heti alkumatkasta ohitettiin hauskan nimiset paikkakunnat nimeltään Hölö ja Mörkö. Hienoja teitä ja maisemia jotka vei meidät Kolmårdenin eläinpuiston ohitse Norköpingiin.
Noin Kolmårdenin tietämillä lämpötila alkoi nousta huikeasti ja Göta-kanaalilla lämpötila oli jo noin + 30C. Tätä lämpöä riitti aivan illan viime tunneille asti. Linköpingissä piipahdettiin myös tutustumassa Ruotsin ilmavoimamuseon näyttelyyn, joka esitteli vanhoja lentokoneita ja ilmailun historiaa.
Matkan varsinainen ajo-iloittelu ajettiin täydellisessä säässä Vaahteramäen Eemelin kotimaisemissa kohti Vimmerbyä ja edelleen ajopäivän etappia, Vaxjötä.
Punaisia pikku taloja ja upeita pihapiirejä toinen toisensa jälkeen, jonka vertashuoneen edestä saattoi helpostikin kuvitella Eemelin itsensä mielipuuhassaan puukkoja vuolemassa.
Hieno ajopäivä, toisin hieman hikinen ja ehkä uuvuttavakin, mutta kokonaisuus saa ehdottomasti arvosanan “huikea”.
Götä kanal, Bergin sulut
Illallinen Vaxjössä. Taru, Jokke, Petri, Marko, Repa, Keijo ja Juha.