Päivät 4-6 | Lombok - Sekongkang - Labuan Jambu - Bima

Päivä 4 | Lombok - Sekongkang | 270 km (sis. lauttamatka)

Tänään meillä oli aikainen herätys, kun lähdettiin ensin kohti on Läntisen Nusa Tenggaran provinssin pääkaupunkia noin puolen miljoonan asukkaan Mataramia. Kiersimme kuitenkin kaupungin ja suuntasimme saaren eteläosaan, jossa sijaitsee Mandalika International Circuit on moottoriurheilurata Radan rakentaminen alkoi vuonna 2015 ja se valmistui vuonna 2021.

Siellä kilpailtiin marraskuussa 2021 Superbiken maailmanmestaruussarjan päätösosakilpailu, ja maaliskuussa 2022 MotoGP-sarjan kilpailu. Radan porteista emme saaneet ajaa sisään, joten tyydyimme katsomaan sitä ulkopuolelta.

Seuraavaksi matka jatkui saaren länsirannikkoa pitkin Lapua Lombokiin ja satamaan josta yli Sumbawan saarelle. Saaren länsiosassa puhutaan sumbawan ja itäosassa biman kieltä (tunnetaan myös nimellä Nggahi Mbojo). Kielet eivät ole keskenään ymmärrettäviä ja ne ovat toimineet merkittävänä kulttuurillisena jakona koko saaren historian ajan. Saarelaisten pääasiallinen uskonto on islam. Sumbawa on tuliperäinen ja sillä on useita tulivuoria. Näistä tärkein on saaren pohjoisosassa sijaitseva Tambora, jonka purkaus vuonna 1815 on tunnetun historian suurin tulivuorenpurkaus. Purkauksessa kuoli lähes 100 000 ihmistä.

Päivä 5 | Sekongkang - Labuan Jambu | 295 km

Tänään oli pitkä ajopäivä. Liikkeelle lähdimme kello kahdeksan aikaa ja reittimme kulki ensin pätkän etelärannikkoa pitkin ja seuraavaksi saaren keskeltä viidakon läpi pohjoiseen. Viidakon läpi kulkeva tie oli hauska, mutkainen ja kunnoltaan melko vaihteleva. Välillä on eroosiosta ja sateiden aiheuttamista maanvyörymistä johtuvia pieniä hiekkaosuuksia ja jonkin verran lätäköiden ylityksiä, sekä kuoppia tiessä. Matkan varrella oli paljon melko autenttisia kyliä ja elintaso vaikutti olevan rannikkokaupunkeja ja kyliä vaatimattomampi. Perille päästiin juuri ennen pimeän tuloa. Astetta haastavampi, mutta erittäin hauska päivä.

Päivä 6 | Labuan Jambu - Bima | 150 km

Tänään aamulla oli vuorossa vapaaehtoinen veneretki bongaamaan valashaita. Niitä ruokitaan aamusta ja niinpä jo viiden aikaan aamulla osa meistä lähti retkelle ja osa jäi lepäilemään. Valashai on suurin hailaji ja samalla maailman suurin kala. Se voi kasvaa jopa 20 metriä pitkäksi, mutta keskimäärin se on 12 metriä pitkiä ja painaa noin 15 tonnia. Yksi valashai noin soutuveneen kokoinen oli ruokailemassa ja päästiin snorklailemaan sen vieressä. Vaikka tämä yksilö ei ollut suurimmasta päästä, niin vaikuttava näky kuitenkin.

Retkeltä palattiin yhdeksän aikaan, syötiin aamiainen ja yhdentoista aikaan tien päälle. Tänään oli helpompi ajo isoa tietä pitkin ja saavuttiin Biman rantakaupunkiin viiden aikaa ja majoituttiin ensimmäistä kertaa oikein vähän isompaan hotelliin. Mukavaa vaihtelua sekin.

Sami HokkanenKommentoi