Päivät 4-5 | Normandia | Dern Helder-Dunkerque - Fécamp | 440km + 340km

Vesisateessa Belgiaan.

Päivä 4 | Dern Helder-Dunkerque | 440 km

Päivä valkeni tuulisena ja melko koleana lämpömittarin näyttäessä +10 C. No, aamupalan jälkeen vaatetta päälle ja menoksi. Ensin kohti Amsterdamia ja Sitten Rotterdamia. Maanantai aamu ja liikennettä tosi paljon. Hollannissa on melkein aina pääteillä jonkin sortin ruuhkaa. Liikaa autoja näin pieneen plänttiin.

Hollannista Belgiaan

Massjoki ylitettiin ja ajettiin Europortin Sataman ohitse N57-tielle, joka kulkee meren läheisyydessä ja jolla on useita pitkiä siltoja. Saarilla tuuli vain yltyi ja lopulta alkoi täksi päiväksi luvattu vesisadekin. Matkalla nähtiin useita nykyaikaisia ”tuulimyllyjä” ja jokunen vanha originaalikin. Tänään oli valokuvaaminen haasteellista, paikoin hieman reippaammankin vesisateen takia.

Perinteinen tuulimylly.

Reilun kuuden kilometrin tunnelin kautta päädyimme lähelle Belgian rajaa. Rajan ylitys tapahtui hieman pienemmän tien kautta ja kohta olimmekin Bruggen kehätiellä. Tarkoituksemme oli Veurnen jälkeen siirtyä pois moottoritieltä ja ylittää raja Ranskan puolelle hieman pienempää tietä pitkin, mutta erinäisten kiertoteiden ja ketunlenkkien jälkeen ylitimme rajan todella pienen tien kautta ennen kuin päädyimme Dunkerquen (Dunkirk) kaupunkiin. Kaupunki on kuuluisa Operaatio Dynamosta, vuodelta 1940.

Dunkerquen evakuointi, koodinimeltään operaatio Dynamo, oli liittoutuneiden 26.5-4.6.1940 suorittama evakuointioperaatio, jossa kaupungin rannalta kuljetettiin 338 226 sotilasta kanaalin yli Iso-Britanniaan.

Majoituimme tasokkaaseen kylpylähotelliin (Radisson Blue Grand Hotel & Spa malo Les Bains ), aivan meren tuntumaan. Kesäaikaan täällä on varmasti paljon turisteja. Nyt oli melko hiljaista. Hieman myöhemmin illalla kävimme tutustumassa ranskalaisen keittiön antimiin läheisessä ravintolassa. Sitten vielä hetki aulabaarissa ja päivä alkoikin olla ns. pulkassa ja ei muuta kuin hyvin ansaitulle levolle.

Tyylikäs, tien varren hotelli.

Muistomerkki hotellin takapihalla.

Operaatio Dynamo 1940 museon edustalla.

Päivä 5 | Dunkerque-Fecamp| 338 km

Tänään lähdettiin liikkeelle aurinkoisessa säässä. Eilinen vesisade oli siis muisto vain. Ensiksi kurvattiin vielä Operaatio Dynamo 1940 museon eteen ryhmäkuvaan ja sitten kohden Normandiaa. Hieman ruuhkaisessa liikenteessä ohitettiin Calais ja Eurotunneli, jonka jälkeen tiet melkein tyhjeni ja oli mukava ajella kohden etelää.

Kirkko pienessä kylässä.

"Patsastelija".

Ranskalaista maaseutua pitkin edettiin Dieppen kaupunkiin, jossa lounas paikallisella Mäkkärillä. Hieman epäterveellistä, mutta menkööt tämän kerran. Lounaan jälkeen siirryttiin vieläkin pienemmille teille, joita pitkin ohitettiin tuleva majapaikkamme Fecampissa. Jossain pienessä kylässä tankattiin automaatilta 1,89 € litrahinnalla 98-oktaanista.

Fécamp

Lopulta saavuimme Etretatin kallioille. Hieno kohde, joka on kuuluisa liitukivikallioistaan. Täällä näkyi turistejakin enemmän kuin tähän mennessä yhteensä. Käytiin kahvilla, torilla ja ”pyörittiin” muuten vain kylillä, kunnes oli aika ajaa hieman eri reittiä takaisin Fecampiin. Majoittuminen rantahotelliin ja kävellen kaupunkikierrokselle ja siitä sitten sujuvasti illalliselle.

Étretat oli aiemmin vaatimaton kalastajakylä, mutta nykyään se on hyvin tunnettu lomanviettokaupunki. Se sijaitsee Normandiassa, Englannin kanaalin rannikolla. Sen valkoiset liitukivikalliot ja harmahtavien mukulakivien peittämät rannat ovat tehneet kaupungista kansainvälisen matkailukohteen.

Hieman haasteita, sillä monet ravintolat olivat vielä kiinni, mutta löydettiin sentään yksi kelvollinen ruokapaikka hienolla näköalalla merelle. Tunti siinä kuluikin helposti ja sitten takaisin hotellin aulabaariin korttirinkiä pystyttämään. Aikamme pelailtua unikin tuli jo mukavasti silmiimme. Hieno ajopäivä ja huomenna odotettavissa vieläkin hienompi?