Päivät 1-2 | Normandia | Helsinki - Travemunde - Hampuri | 90km

Normandia (ranskaksi Normandie) on Ranskan hallinnollinen alue ja historiallinen maakunta, josta muodostettiin herttuakunta 900-luvulla. Sen alueelliset rajat muodostuivat 1000-luvulla samoiksi kuin ne pääpiirteittäin nykyisin ovat. Normandian alue sijaitsee Englannin kanaalin (ranskaksi La Manche) rannalla ja on saanut nimensä viikingeistä (normanneista), jotka asettuivat alueelle 900-luvulla.

Normandian historiallinen pääkaupunki on Rouen. Normandia on paljon muutakin kuin toisessa maailmansodassa kuuluisuutta saanut maihinnousurannikko.

Tällä matkalla ajamme mennen tullen Saksan kautta, vierailemme Benelux-maissa ja tutustumme laajasti Normandian eri alueisiin. Paljon sotahistoriaa ja kauniita maisemia.

Päivä 1 | Kokoontuminen Vuosaarelle

Kokoontuminen tapahtui Vuosaaren ABC-huoltoasemalla klo 13.15. Kaikki olivat saapuneet ajoissa paikalle. Mukana Normandian reissulla olivat Jouko, Lars sekä Mikko Harley-Davidsoneilla ja mallit järjestyksessä Road Glide Special, Ultra Glide CVO, Street Glide. Anne Suzuki 1250 Banditilla, Leith KTM 1290 Super Adventurella ja allekirjoittaneella ratsuna oli BMW R 1200 GS Rallye.

Kevyt tuuli ja +18 C lämmintä. Olisiko kesä jo saapunut Suomeen? Voi olla, mutta meidän matkamme suuntautui läheiselle Check-in pisteelle, jossa olikin tusinan verran muita moottoripyöriä lähdössä Manner-Eurooppaan.

Lähtöselvityksen jälkeen saattoauton perässä Ms Finnstarin välikannelle. Pyörät kiinni liinoilla, ja kuten tiedetään, tämä on yleensä hikistä puuhaa. Laiva irrotti aikataulun mukaisesti klo 15.00 suuntana Saksan Travemunde. Seurasimme toimitusta peräkannelta. Tämän jälkeen katsoimme televisiosta, kuinka Leijonat ottavat jääkiekon MM-kisojen avaus matsissa Yhdysvalloilta kuonoon lukemin 1–4

Laivalla perusmenoa, ei humppa baaria tai ostoshelvettiä, mutta matsin jälkeen klo 18.30 alkaen illallista. Jokainen meistä taisi syödä runsaiden antimien takia hivenen liikaa. Tästä sitten illan viettoon laivan ainoaan ”Pubiin”, jonne oli kerääntynyt lähinnä motoristeja. Ilta yhdentoista aikoihin siirryimme hytteihimme ja hetken kuluttua uni tulikin ilman suurempaa houkuttelua.

Tällä porukalla matkaan!

Harri ja Bemu, Jouko ja HD, Mikko ja HD, Lasse ja HD, Anne ja Suzuki, Keith ja Suzuki

Peräkannella lähtötunnelmissa!

Päivä 2 | Travemunde-Hampuri | 85 km

Hyvin nukutun yön jälkeen aamupalalle vasta klo 09.30 paikallista aikaa. Kelloja oli siirretty tunnilla taakse päin, vaikkakin laivalla noudataan Suomen aikaa. Kerrassaan hien sää, aurinko paistoi ja Itämeri oli lähes tyyni. Päivällä oli hyvää aikaa tehdä kirjallisia töitä, kunnes klo 18.30 oli jälleen aika syödä. Tällä kertaa illallisen muodossa. Meillä oli ateriapaketti, joten runsas syöminen kuului asiaan.

Illalla laiva kiinnitti Travemunden Satamaan (Skandinavienkai) aikataulun mukaisesti klo 21.00 ja jokunen tovi kesti ennen kuin mopot saatiin ulos ja matka jatkui pimenevässä illassa 75-tien kautta A1-moottoritielle ja edelleen kohti Hampuria. Matka vauhtina sellaiset 110 km/h etenimme Hampurin itäpuolelle ja ylitimme Elbejoen pohjoisen sivuhaaran ja juuri ennen eteläistä haaraa poistuimme liittymästä nro:37 (Hamburg-Stillhorn) oikealle ja edelleen vasemmalle sijaitsevan hotelli Leonardo Hamburg-Stillhornin pihaan. Pyörät parkkiin, sisäänkirjautuminen, sekä pikainen nukkumaan meno.