Päivät 1-3 | Ho Chi Minh - Cat Tien - Dalat

Päivä 1 | Saapuminen Ho Chi Minh

Matka Helsingistä käynnistyi lumisissa maisemissa kun matkustin taksilla lentokentälle. Minun lento meni Istanbulin kautta ja muut matkalaiset lensivät Pariisin kautta. Perille pääkaupunkiin saavuin vähän ennen viittä ja reilussa tunnissa olin jo hotellilla. Täällä kaikki sujuu vikkelästi. Seitsemältä tavattiin ryhmän kanssa respassa, käytiin illallisella ja pidettiin samalla matkainfo. Nyt unten maille, koska eipä noilla yölennoilla saa paljon nukuttua ja huomenna on edessä ensimmäinen ajopäivä.

Päivä 2 | Ho Chi Minh - Chi Chi - Cat Tien | 230km

Aamu Saigonissa avautui pilvisenä, mutta lämpinä kun nautimme runsasta aamiaista hotellimme kattoravintolassa. Puoli yhdeksän aikaan lähdimme vuokraamolle pyöriä hakemaan ja siellä kaikki sujui mukavasti joten varttia vaille kymmenen päästiin tien päälle. Ho Chi Minhissä oli ruuhkaa, mikä oli toki oletettavaissa kun asukkaita kaupungissa on vajaa 10 miljoonaa. Päästiin kuitenkin melkoisen sujuvasti ulos kaupungista ja päivän vierailukohteeseemme Cu Chiin ja sen maanalaiseen maailmaan. Vietnamilaiset kaivoivat alueelle noin 250 kilometriä kapeita tunneleita. Cu Chiin jälkeen kello oli kaksi iltapäivällä meillä oli edessä vielä 170 kilometrin matka ensimmäiseen yöpymispaikkaamme Cat Tieniin, joten tiedettiin, että tänään ei päästäisi valoisan aikaan perille. Viimeinen tunti ajettiin pimeässä ja pieniä sadekuuroja oli myös matkan aikana tänään, mutta hienosti selvittiin perille ilman ongelmia. Majapaikkamme on pieni paikallinen, mutta siistit huoneet, hyvä palvelu ja maittava paikallinen ruoka kruunasivat päivämme.

Lähdössä tien päälle. Ryhmä vasemmalta oikealle Jouni Meronen, Markku Rantala, Esko Mäki, Jukka Filppula, Harri Avila, Ismo Torppa, Tapio Lempiäinen, Kimmo Ritolehto ja minä edessä keskellä.

Päivä 3 | Cat Tien - Da Lat | 230km

Matkamme jatkui tänään pitkin vuoristoisia teitä pitkin Da Lattiin. Reitin varrella oli ruunsaasti kahvintuotantoa ja iso osa päivästä kului hienoilla mutkatellä kahvipensaiden välissä. Eiliseen verrattuna tämä oli leppoisa ajopäivä ja vaikka taivaalla oli tummia pilviä, ei saatu vettä niskaan juuri nimeksikään. Majapaikkamme on hieno luontokohde pienen matkan päässä Da Latin kaupungista. Täällä on mukava rentoutua ja viettää iltaa. Huomenna aamupäivällä käydään tutustumassa Da Latin nähtävyyksiin.