Päivä 1 | Raisio - Vuosnainen - Brändö | n. 150 km

Tapasimme aamulla Raision ABC:lla, jossa nautittiin aamukahvia ja pidettiin pieni matkainfo. Koneet kävi ABC:n pihalla vähän ennen kello kymmentä ja lähdettiin liikkeelle. Reittimme kulki Ukko-Pekan-, Särkänsalmen- sekä Merimaskun siltojen kautta Askaisten Ritaripuistoon jossa pidimme ensimmäisen tauon. Ritaripuisto on perustettu Mannerheim-ristin ritarien sekä suomalaisten sotaveteraanien kunniaksi. Puiston keskustassa on ritariristin muotoon hakattu kunniakivi ja jokaisella Mannerheim-ristin saaneella ritarilla on puistossa oma muistokivensä. Seuraavaksi ajeltiin Kustaviin, josta lossilla yli ja Vuosnaisten satamaan. Ennen maakuntalautautalle ajoa meillä oli aikaa nauttia lounas Vuosnaisissa. Lautta vei meidän Brändön -saarelle, joka on tämän ensimmäisen ajopäivän päätepiste. Ennen majoittumista ajettiin saaren parhaat maisemareitit. Majapaikkana meillä on Saaristo Hotelli & Ravintola Gullvivan jossa nautimme illallista ja saunoimme.

ABC:n pihassa

Makeita reittejä oli ja sää suosi meitä koko päivän.

Askaisten ritaripuisto

Mannerheim ristin ritari numero 91.

Lossilla yli. Ismo ja iso Bemari.

Päivä 2 | Brändö - Hummelvik - Maarianhamina | n. 160km

Aamulämmittelyksi ajelimme maisemareittiä Torsholmaan josta matkasimme maakuntalautalla 2,5 tuntia Hummelvikiin ja Bomarsundin linnoituselle katselemaan linnan raunioita. Kymmenisen kilometriä Bomarsundin jälkeen oli vuorossa Kastelholman linna, vankilamuseo ja paikallinen Kastelholman pienpanimo. Linna on upeasti restauroitu ja siellä pääsee hyvin aistimaan vanhaa aikaa. Seuraavaksi suunnattiin Ahvenanmaan korkeimmalle “vuorelle” nauttimaan lounasta ja maisemia, josta edelleen mutkateitä pitkin Eckeröön postimuseolle pannukakkukahville. Ajopäivämme päättyi kauniin sään saattelemana saaren pääkaupunki Maarianhaminaan jossa pienet uinnit majapaikan uima-altaassa ja illallinen Åss rantapaviljongissa.

Lähtö Brändöstä

Torsholmasta maakuntalautalla Hummelvikiin.

Bommersundin rauniot

Illallinen Maarianhaminassa

Päivä 3 | Maarianhamina - Kökär | n. 70km

Rauhallinen aamu hotellilla, kokoontuminen kello 10 ja kävely tien toiselle puolelle Pommern museolaivaan. Laiva on tosi upeasti museoitu ja saatavilla on audiokierros jossa on hyvin dramatisoitu, minkälaista oli aikanaan merenkulku. Laulun sanat “ennen oli miehet rautaa…” pitää kyllä täysin paikkansa. Puolen päivän aikaan pakattiin pyörät ja lähdettiin pienelle maisemakierrokselle Maarianhaminasta etelään ja takaisin kaupungin itäreunaa pitkin Lemlandin kanavasillan kautta Långnäsin satamaan. Matkalla poikettiin museoidussa merikapteenin kodissa jossa oli kahvila. Kivasti oli tämäkin paikka museoitu ja siellä sai paikallista herkkua mannasuurimolla ja kanelilla maustettua pannukakkua ja se maistui oikein hyvin kahvin kanssa. Seuraavaksi oli edessä 2,5 tunnin risteily Kökärin saarelle joka ei ole monelle tuttu, mutta todella hieno saari ja saaren majapaikkaravintola Brudhäll on erinomainen yöpymiskohde. Hyvä ruoka ja siistit kivat huoneet aivan rantaviivassa.

Museolaiva Pommern.

Maisemareittiä ulos Maarianhaminasta.

Brudhäll Hotellin § Ravintolan saunassa

Päivä 4 | Kökär - Kaarina | n. 110 km

Tänään oli matkan ainut sadepäivä, mutta ei mitenkään paha sellainen kun lähdettiin Kökarin maisemakierrokselle. Ensin ajeltiin Skinnarin lintutornille, josta edelleen Kökärin kotiseutumuseolle. Oli jälleen hieno museo, joka esitteli upeasti saaristolaiselämää. Seuraavaksi taas lauttaan ja 2,5 tunnin maisemaristeily Korppooseen, jonne saavuttiin kolman aikaan iltpäivällä. Ajettiin suoraan ravintola Buffaloon lounaalle, josta Nauvon kautta Kaarinan Shellille, mihin päätimme virallisesti tämän matkan.

Ahvenanmaa tarjoaa motoristille paljon hienoja tutustumisen arvoisia paikkoja, hienoja maisemia ja hienoja teitä. Kilometrejä tällä matkalla ei tule paljon, mutta se ei ole tarkoituskaan. Ahvenanmaan museot ovat erittäin hienoja, kirkkobongarille on monta upeaa kirkkoa ja maisemat, sekä tiet ovat tosi makeita. Tutustumisen arvoinen kohde isolla T:llä. Kiitos kaikille matkakumppaneille onnistuneesta reissusta ja nähdään taas jossain päin maailmaa.

Matkassa mukana vasemmalta alkaen Petri Mäkeläinen Vantaalta, Eila Gröönroos , Ismo Jokela ja Mauri Gröönroos Tampereelta, Hannu Palomäki Jokelasta, Kauko Heikkinen Jyväskylästä, Päivi Virkilä Porvoosta ja Raimo Yli-Houhala Espoosta