Päivät 5-6 | Suomi | Sallatunturi - Tankavaaran kultakylä | 380km

suomi-moottoripyoralla

Sallatunturien huiput tunnettiin aiemmin nimillä Iso Pyhätunturi ja Pieni Pyhätunturi, mutta 2012 näitä ei enää eroteltu ja myös nimeksi vaihdettiin pelkkä Sallatunturi. Tämän huiputuksella aloitimme aamun vanhaa huoltotietä pitkin. Huonohkossa kunnossa on reitti, mutta allroad pyörällä pääsee melko helposti…

Paljon on kysymyksiä tullut meidän kalustosta ja millä tällainen matka oikein onnistuisi, joten esittelen samalla historian ensimmäistä Soraa & Saunaa- retken erinomaista porukkaa:

Pade ja Honda Transalp

Heikki ja 1250 BMW GS

Juha ja 1200 Gessu

Marko ja 1200 BMW GS

Tuomo ja Suzuki Bandit

Jukka ja KTM 790

Risto ja 1200 Gessu

Pasi ja KTM 690 Enduro R

Ari ja pienempi 800 Gessu

Dani ja Kawasaki KLR650 Tengai

Eli selvästi saksalaisvoittoinen kalusto, muutama itävaltalainen heitetty sekaan ja japskeja loput. Kaikilla pärjäsi hienosti ja loppujen lopuksi kuskin taidoista / asenteesta on kiinni enemmän kun pyörästä…


Tuntsan pubi sijaitsee n. 6 km päässä Naruskajärveltä alavirran suuntaan Naruskajoen varessa. Vanha raja-asema joka myytiin yksityiselle yrittäjälle joskus 90-luvulla. Tämä on käytännössä viimeinen sivilisaation merkki Tulppioon saakaa Tuntsan erämaata ajellessaan… Kurvailimme pihaan kahvin toivossa, mutta porteilla koreili kyltti - “olen tunturilla käymässä, palaan joskus”. Menimme kuitenkin kolkuttamaan ovea ja isäntä oli kuin olikin kotona, lappu vaan unohtui… Ei muuta kun tuoretta kahvia keittämään ja pullaa lämmittämään. Samalla isäntä kertoi mielenkiintoisia tarinoita alueesta ja esimerkiksi karhunmetsästyksestä jota täällä vissin harrastetaan enemmänkin…

Näitä kavereita sai väistellä enemmän tai vähemmän Kuusamon korkeudelta asti…

Ja jos valtateillä näitä näkee kaukaa, niin asia on toisin kapeilla sorapätkillä…

Yksi poron vasa tuli liian innokkaasti pyöräni eteen ja teki outoa siksakkia ennen kun etupyöräni osui sladissa kylkeen. Kerkesin sen verran reagoida, että hätäjarrutus ja väistö - melko onnistuneesti sillä itse pysyin pystyssä, poro teki pari kuperkeikkaa ja ampaisi metsään.

Oikealla asenteella Suzuki Banditkin on enduropyörä ;)

Kartassa näkyi vaihtoehtoinen tie Tulppioon jota lähdettiin kokeilemaan…

Tässäkin vaiheessa kartassa näkyi tie, mutta todellisuus oli hieman erilainen…

Tappio oli pakko myöntää kun turve alkoi lentää ja painavat pyörät eivät enää suostuneet jatkamaan matkaa :) Takaisin isommalle soratielle ja Tulppioon veturia katsomaan…

Kemi Oy:n omistamalta Tulppion tilalta aloitti syksyllä 1912 yhtiön metsäpäällikkö Hugo R. Sandberg Suomen ensimmäisen suurmittaisen konesavotan. Ensimmäinen maailmansota lopetti kuitenkin tämän mittavan ja ainutlaatuisen yrityksen v. 1916.

Nykyisin "Samperin veturi" on entisöity ja siirretty Tulppion Majojen yhteyteen, jossa se seisoo omalla kunniapaikallaan meitä muistuttamassa Suomen ensimmäisestä konesavotasta…

Tulppiosta Lokan tekojärven rannoille…

Padon lähellä on Lokan riippusilta, jossa 2 tonnin painorajoitus - eli gessuilla just ja just ;)

Sama silta dronella kuvattuna…

Hieman ennen valtatielle pääsyä tietysti pamahti matkamme ensimmäinen rengas. Onneksi porukalla mukana kamelinpaskaa, ilmapainepulloja, kompuroita, liinoja yms. joten Markon rengas saatiin ajokuntoiseksi puolessa tunnissa. Se sitten kestikin hyvin loppupäivän ja seuraavana päivänä yli 200 km matkan Rovaniemelle jossa uusi kumi alle…

Tankavaaran kultakylässä valuuttana käy toki myös kultaa - meillä ei vielä sellaista ole, sillä kullanhuuhdonta on suunniteltu vasta huomiseksi ;)

Kylmää Lapin kultaa sai kuitenkin myös rahalla ja se upposikin hyvin janoiselle porukalle pölyisen päivän päätteeksi. Sitten tottuneesti saunomaan!

Matkalle tuli kilometrejä noin 2000 ja tuli nähtyä paikkoja joita ei tiennyt edes olevan omassa kotimaassa. Jos jotain positiivista nykyisestä matkailu tilanteestä voi repiä, niin se on juuri se, että kotimaa tule tutummaksi ja loppujen lopuksi tajuat, ettei aina tarvitse lähteä kauas kokeakseen jotain erityistä.

Kiitokset matkalaisille ja blogin lukijoille, niin kuin myös kaikille ketä matkan varrella tavattiin. Julistan ensimmäisen “soraa & saunaa”-matkan onnistuneeksi kokemukseksi jota varmasti vedetään myös ensivuonna!

Konepyöräterveisin,

Dani 17.08.2020 | Vantaa

Dani Amosov2 Comments