Eli kauan odotettu ja melkein 2 vuotta suunniteltu matka Royal Enfieldeilla Intiasta Suomeen alkaa muutaman päivän päästä!

Sinivalkoisilla siivillä lennetään Delhin kautta Chennaihin, poimitaan puoli vuotta sitten ostetut Himalayanit varastosta ja lähdetään matkaan kohti kaukaista kotimaata. Poikkeusluvalla olemme myös saaneet Royal Enfieldilta oikeudet käydä tehdaskierroksella - katsomassa miten pyörät kasataan.

Kierroksen jälkeen nokat kohti pohjoista. Ensin Intian itärannikkoa pitkin Nepaliin, josta kiipeämme kaikilla 24,5 hevosvoimilla Himalajojen yli Tiibetiin! Tarkoitus on käydä myös Everest Base Campissa (about 5380m). Kiinan ylänköä pitkin Kirgisiaan. Kirgisiassa emme viivy pitkään, sillä edessä odottaa yksi maailman hienoimmista pätkistä - Pamir Highway joka kulkee Afganistanin rajoja pitkin Tadzikistanin vuoristossa. Omia haasteita varmasti tuo myös 15.05 alkava Ramadan kuukausi - paaston aikana muslimit eivät saa juoda vettä, syödä tai esim. polttaa tupakkaa auringon nousun ja laskun välisenä aikana. 

Uzbekistanin jälkeen seuraa Turkmenistan joka byrokratian kannalta vetää vertoja Kiinalle :) Mutta kuulemma marmorikaupunkina tunnettu Asgabat (Turkmenistanin pääkaupunki) on sen arvoinen. Lautta vie meidät Kaspian meren yli kohti Azerbaijania. Kaukasus odottaa - Azerbaijan ja Georgia. Mustanmeren rannikkoa myötäilen saavumme Eurooppaan. Bulgaria, Romania, Ukraina, Valko-Venäjä, Latvia, Viro ja lopulta Suomi!

Tervetuloa seuraamaan tätä eeppistä seikkailua blogin välityksellä :)

12.04.2018 Dani | Helsinki

Pamir Highway Tadzikistanin läpi. "Pamir" - tarkoittaa käytännössä "maailman katto" ja nimi on helppo ymmärtää sillä suurimmaksi osaksi tie menee yli 3000 metrin korkeudessa Pamir vuoriston keskellä. Tie on ollut olemassa / käytössä jo reilusti yli 1000 vuotta. Ja aikoinaan tämä pätkä kuului "Silkkitiehen".  Monet tuntevat tämän tien nimellä "Heroin Highway" Sillä suurin osa Afganistanista tuodusta heroiinista kulkee nimenomaan tätä reittiä pitkin... 

Kutsu / Lupa ylittää maarajan omalla ajoneuvolla Nepalin ja Kiinan välillä. Tämän läpyskän saanti oli yksi suurimmista päänsäryistä byrokratia osastolta. Noin vuoden kesti saada, mutta nyt kaiken pitäisi olla kunnossa :)


Vaikka miten makeita paikkoja olisi edessä, niin todellisuudessa matkan aina tekee porukka jonka kanssa matkustat. Näiden kavereiden kanssa jaat niin hienot hetket ja seikkailut, kuin myös murheet ja epäonnistumiset. Matka on suhteellisen raskas fyysisesti, mutta todelliselle koetukselle tässä tapauksessa joutuvat hermot. Kun koti-ikävä iskee, vatsa on sekaisin, nestehukka pistää pään pyörimään, niin paras lääke on huumori ja seikkailumieli.  

Tällä kertaa en voisi olla tyytyväisempi porukkaan - kaikki kokeneita matkailijoita ja intohimoisia motoristeja, joten tällä kokoonpanolla vaikka maailman äärin! ;)


Pyörät odottavat Chennaissa matkan alkua.

Pyörät huolletaan ja laitetaan matkakuntoon. 

Royalin sivulaukut tulivat myös äskettäin :) Ei yhtään liian aikaisin, vaan 5 päivää ennen matkan alkua...


Säät matkan varrelta 12.04.2018

4 Comments