Päivä 4 | Cortina d'Ampezzo - Ljubljana |

Comment

Päivä 4 | Cortina d'Ampezzo - Ljubljana |

Tänään ajopäivä oli Formulatermein ilmaistuna Wet Race!

Aamu alkoi sateessa, ennuste sateen jatkumiselle oli varsin sateinen, joten sadeasua päälle vaan ja takaisin tuttuun ympäristöön, jossa maantiet eivät pölise. Kuitenkin ennen lähtöä  pikapyörähdys kaupungin toisella laidalla olevaa Olympiahyppyrimäkeä katsastamaan jostaotettiin asiaan kuuluvat valokuvat. Tämän jälkeen vedettiin sadeasujen nyörit tiukkaan ja suunnattin nokka kohti pohjoista. Hyppyri oli surkeassa kunnossa, mutta hyvän kuvan siitä vielä sai.

Matkaan. Kunnon sateen ja tukevien pilvien takia hylättiin yksimielisesti paluumatka alppimaisemissa Ljubljanaan, joten nokat suunnattiin kohti pohjoista, jossa sateinen Itävalta jo odottikin vieraitaan.

Tältä ajopäivältä ei ole montaakaan kuvaa, sillä harvakseen pysäyteltiin eikä silloinkaan ollut ensimmäisenä mielessä valokuvaaminen, ainoa valokuvaksellinen terni oli zoomaus jota toteutettiin käytännössä vähävetisemmän ajouran etsimiseen. Sateen jatkuessa kävi mielessä, että torstain ajopäivä olikin vasta ollut testausta ja valmistautumista tähän varsinaiseen sadepäivään.  

Sateisesta Itävallasta ajoimme moottoritietä ja sen tunnelin läpi Alppien Sloveniaan, jossa päivä alkoi hieman kirkastua. Oli hauska kokemus ajaa + 7 C ”lämmöstä” tunnelin + 27 C:n lämpöön kaikkien muovi- ja lasipintojen muuttuessa yhdessä hetkessä läpinäkymättömäksi. Ja mopohommissa noita muovipintoja yleensä on kuskin silmien ja maantien välissä useitakin..  

Reippaasti Ljubljnaan, pyörien tehokas luovutus vuokraamoon jossa kohtelias ja iloinen henkilökunta vastaanotti ne ja kehaisivat samalla, etteivät ole koskaan aikaisemmin nähneet näin suuren joukon pakkaavan ja purkavan pyöriään niin nopeasti ja johdonmukaisesti kun mitä meidän mainiot ja harjaantuneet PeterPanBike asiakkaamme tekivät: pack-unpack - pack-unpack.. ja näitä toistojahan meillä on.

Ehdittiinpä vielä ottaa reissun ensimmäiset kypäräkaljatkin vuokraamon viereisessä ravintolassa, aidossa ympäristössä. Sitten taksi alle ja Mirkku..  -siis matkatavarat päälle ja hotelliin valmistautumaan illalliselle.

Illallisen teemana oli salapartion tutkimustyön perusteella ”Tehtävä Sarajevossa, Sarajevo -84”.
Google Mapsista osoite What’s Appiin ja odottelua kuinka väki osaa tulkita karttaa ja hyvin osasikin. Sitten pöytä koreaksi Olympiatyyliin. Tämä oli reissun juhla- ja lopetusillallinen, kenties nonelle myös seuraavan reissun aloitusillallinen?

Matkanjohtaja Jyrki ja PeterPanBike kiittävät oivallisia reissulaisiaan loistavasta matkaseurasta, kohta taas tavataan jos vanhat merkit paikkansa pitävät.   

Kiitos

2017-09-16 09.25.13.jpg
Maija ilmoittaa, että sade jatkuu vielä jonkin aikaa...

Maija ilmoittaa, että sade jatkuu vielä jonkin aikaa...

Kypärä kaljalla,. Klasu ei tainnut ymmärtää asian merkitystä tai tiedostaa, että yhdyssanalla on voimaa..

Kypärä kaljalla,. Klasu ei tainnut ymmärtää asian merkitystä tai tiedostaa, että yhdyssanalla on voimaa..

Matkanjohtajalla on takki aivan tyhjä

Matkanjohtajalla on takki aivan tyhjä

Jussilla ja Seikulla vielä virtaa riittää

Jussilla ja Seikulla vielä virtaa riittää

Ekillä ja Esalla homma hanskassa

Ekillä ja Esalla homma hanskassa

Jussi II eli Onneli, Maija ja Hannu

Jussi II eli Onneli, Maija ja Hannu

Anneli, Kari ja Tuija

Anneli, Kari ja Tuija

Ja kannattihan sitä odotella, ruokaaaaaa

Ja kannattihan sitä odotella, ruokaaaaaa

Ja tämä olisi sitten tässä, ensi kerralla tapaamme uudet mutkat mielessä

Ja tämä olisi sitten tässä, ensi kerralla tapaamme uudet mutkat mielessä

PeterPanBike kittää

PeterPanBike kittää

Hups, meinasi pro -joukkue unohtua loppukuvista, eli Joona, Ari ja Klasu

Hups, meinasi pro -joukkue unohtua loppukuvista, eli Joona, Ari ja Klasu

Comment

Päivä 3 | Cortina - Dolomiitit - Cortina |

Comment

Päivä 3 | Cortina - Dolomiitit - Cortina |

Illalla sateen saattelemana nukkumaan mennessä voisi olettaa heräävänsä sateessa, sääennusteenkin puoltaessa tällaisia kosteita unia, mutta toisin kävi.

Aamulla aurinko paistaa lähes täydeltä terältään; no ainakin puolipilvisenä ja alkaa nostattamaan lähes nollaan valunutta lämpömittarin neulaa kohti kelpo ajokelejä – samalla kuivaten tienpinnan nopeasti.

Sateenväistösuunnitelma johon jo varauduttiin, hylätään ja lähdetään ajamaan ympäri Dolomiittejä alkuperäisen ajatuksen mukaisesti, joka olikin varsin selkeä.

Ajetaan kyljellään oleva kahdeksikko ympäri; eli ensin länsilenkki myötäpäivään ja sitten itälenkki vastapäivään – ja näin tehtiin.

Heti alkukilometreillä, vasta noin sadan serpentiinimutkan jälkeen päästiin jo yläilmoihin tauolle ja jaloittelemaan, poseeraamaan ja kuvaamaan yhtä päivän parhaimmista maisemista. Kirkkaassa auringonpaisteessa lämmöt ylittivät jo yli 7,5 C:n rajan. Baijerilaiset Motor Wekottimet tosin saavutti 100 C:een rajan jo ensimäissä nousuissa, saksalaisella täsmällisyydellään.. Olipa taas hieno testata 10 tunnin sadetestin jälkeisten kosteiden ajovaateiden lämmönpitävyyttä – ja raikasta oli...

Kokonaisuutena tämä oli erityisen hieno ajopäivä, aurinko paistoi ja mutkia riitti, maisemista nyt puhumattakaan, sillä syvyys ja -korkeuserot ovat henkeä salpaavia ja näiden väliin aina sattuu sopivasti jokunen mutkakin..

Nautittuamme gulassikeittolounaan ohuessa yläilmassa reilun 2000 metrin korkeudessa, oli jälleen helppo rullata täysin vatsoin kohti itäistä lenkkiä.

Itäisellä kahdeksikon puoliskolla kaikki hyvin eikä maisemissa ei ollut todellakaan mitään moitittavaa, tosin reitti oli selvästi erilainen kun länsilenkki korkeiden huippujen jäädessä selän taa. Itälenkin vilpoisemmaksi muuttuneet loppukilometrit kruunasi orastava sade, joka muistutteli eilisestä saapumisestamme Cortinaan. Perille päästiin kuivin jaloin (paitsi ne joiden kenkien vedensisälläpitävyyskestotesti oli jatkunut eiliseltä päivältä)  Tänään asiaan kuuluvat kypäräterävät istuivat kuin nenä päähän, sillä kylmälle oluelle, eli perinteisille kypäräkaljoille ei oikein ollut tilausta.

Normaalin hotellirutiineiden jälkeen käynnistyi tehtävä ”tapaaminen kirkolla”, eli selvitä kirkon paikka ja ansaitse palkkioksi opastettu kävelyretki makumatkalle läheiseen retro -tyyliseen ravintolaan. Ja kyllä ruoka maistui ja sen päälle jälkiruuaksi uni; zzzzZ, zzzzZ…  Erittäin hieno ajopäivä, ehkä kesän paras?   

Ooksääkin täällä? Ammuu

Ooksääkin täällä? Ammuu

Ylöspäin; Klasu, Tuija ja Hannu

Ylöspäin; Klasu, Tuija ja Hannu

Voimakolmikko, reissun vähiten kuutiotuumia mutta huipulla silti

Voimakolmikko, reissun vähiten kuutiotuumia mutta huipulla silti

PeterPanBike was here

PeterPanBike was here

2017-09-18 13.16.10.jpg
Perussettiä, eli parasta pöytään..

Perussettiä, eli parasta pöytään..

Huipulla mennään

Huipulla mennään

Pizza-illallinen Cortinassa

Pizza-illallinen Cortinassa

Sitten hokkarit naulaan lähi sportti-baarin kautta ja silmiä lepuuttamaan.

Sitten hokkarit naulaan lähi sportti-baarin kautta ja silmiä lepuuttamaan.

Comment

Päivä 2 | Ljubljana - Cortina d'Ampezzo |

Comment

Päivä 2 | Ljubljana - Cortina d'Ampezzo |

Ljubljanan aurinkoinen aamu alkaa Aa:lla – eli alkaa siis pyörävuokraamolta.
Kukin sai haluamansa pyörän ja joidenkin osalta kuutiotilavuuksia pystyttiin jopa kasvattamaan ensivarauksesta.

Kalusto koostuu pääosin BMW R 700 – 1200 GS -malleista, yhteensä kahdeksan varsin siistiä ja hyväkuntoista ajopeliä.
 

Pariskunnille meni isot Gessut, eli Kari & Maija, Hannu & Tuija, Anneli & Onneli pääsivät pakkaamaan iloisena gessujaan piha-aitauksessa ystävällisen henkilökunnan opastessa heitä samalla baijerilaisen tekniikan hienouksiin.

Yksin ajavista myös Esa, Eki ja Ari starttaavat ”isoilla gessuilla” – valintaperusteena oli ”mitä pidempi etunimi, sitä isompi kone pitää olla”.

Matkanjohtaja Jyrki ja hänen assistenttinsa Klaus valikoituivat kevyeen keskisarjaan, 800 CC kone mutta pienemmällä ”F 700 GS ” tyyppimerkinnällä. Tähän oli helppo tyytyä, sillä isolohko H-D harrastajaksi tiedetty Joona oli valinnut itselleen näille teille erittäin hauskan Yamaha MT 07:n, ”pikku purtilon..”

H-D pariskunta Jussi & Seikku ei ollut päässyt eroon kotihöyhenistään, H-D se pitää olla tai ei mitään.. H-D Road King mutkateiden notkeimpana pelinä voitti tietysti heti vuokraamon pihassa ”kuutiotilavuuskuningas” -palkinnon, mutta muita palkintoja esim. pyörän notkeisiin mutkatieominaisuuksiin liittyen ei tällä matkalla enää osunut kohdalle.

Hyvä pyörä ja parempi mieli - niinhän tämä menee. Ja kun on kunnon ajopeli alla, kaikki on hyvin eikä säistä nyt niin väliä enää olekaan, maisematkin tulee mukaan matkan edetessä automaattisesti. Jätimme Ljublijanan ja Slovenian taaksemme harjoitellen samalla ryhmäajoa kohti Dolomiittejä, ensitauko sovittiin pidettäväksi heti kun on päästy ulos kaupungista mutkateiden juurelle.

Taukopaikka osoittautui myös erinomaiseksi tilaisuudeksi pukea sadeasut päälle, juuri ennenkö alkoi satamaan. Sen jälkeen sadetta riittikin – ihan Cortina d’Ampezzoon saakka.

Mutkat siis alkoivat, ja olihan siinä muutama mäkikin, ennenkö Italian raja oli ylitetty. Ja riittipä niitä Iltalian puolellekin. Ajopäivä osoittautui erinomaisen hienoksi tilaisuudeksi testata ajovarusteiden toimivuutta, erityisesti niiden veden pitävyyttä. Jotkut jopa testasivat miten saappaan sisään kerätty vesi säilyy saappaassa, ja säilyyhän se…

Monien mutkien jälkeen, illan jo hämärtyessä saavumme Cortinan hotelliin, suihkuun, illalliselle ja sieltä edelleen nukkumaan ja huomista ajoelämystä odottelemaan – sateen ropistessa edelleen.  

Näin sen toimii, tästä laitat Esa Sportin päälle...

Näin sen toimii, tästä laitat Esa Sportin päälle...

Iso Gessu - Maijalla ja Karilla suut messingillä 

Iso Gessu - Maijalla ja Karilla suut messingillä 

Lounas Tolminissa, hyvin parkkeerattu on puoli ruokaa

Lounas Tolminissa, hyvin parkkeerattu on puoli ruokaa

Kari

Kari

Maija

Maija

Tuija

Tuija

Hannu  

Hannu

 

Joona, Jammu MT 07 rulettaa

Joona, Jammu MT 07 rulettaa

Ari,  kokemusta on lähes kaikita PPB matkoilta

Ari,  kokemusta on lähes kaikita PPB matkoilta

Klasu, nahkapuku satoi tai paistoi

Klasu, nahkapuku satoi tai paistoi

Esa, "ei oo fygest kii"

Esa, "ei oo fygest kii"

Jussi, kahdesta en luovu, HD:sta enkä Seikusta

Jussi, kahdesta en luovu, HD:sta enkä Seikusta

Seikku

Seikku

Anneli ja...

Anneli ja...

Onneli, eli Jussi

Onneli, eli Jussi

Eki - ei haittaa vaikka sataa

Eki - ei haittaa vaikka sataa

Jyrki, matkanjohtajan syvin  olemus

Jyrki, matkanjohtajan syvin  olemus

Matka jatkuu kohti Italiaa

Matka jatkuu kohti Italiaa

Varokaa kaatuilevia motoristeja

Varokaa kaatuilevia motoristeja

Sadetta ja mutkia riitti

Sadetta ja mutkia riitti

Perillä Cortinassa

Perillä Cortinassa

Comment

Comment

Päivä -3 | Dolomiitit 2017 | lähtö lähestyy | tänään check ja pakkaamista

Moro ja tervetuloa linjoille!

Keskiviikkoaamuna starttaa PeterPanBiken ensimmäinen pelkästään Dolomiiteille suuntautuva reissu, joten kohta on hyvä aika aloittaa pakkaaminen - tai viimeistään tiistaina.

Onhan Dolomiitiit toki tuttu juttu monilta muiltakin matkoiltamme, mutta nyt sovelletaan ensimmäistä kertaa suositulta Andalucian matkalta tuttua "PikaMutkaMatka" -konseptia myös Dolomiittien mahtavissa maisemissa. 

Kekseliäs PPB väki miettii työkseen kivoja reissuja, mutta tietääkseni tämän matkan järjestämistä ehdotti Andaluciassa kolmen päivän pikapyrähdykset jo ajanut asiakkaamme, joten tehdäänpä sitä mitä asiakkaat haluavat. 

Kun matka tuli myyntiin, ilmoittautui sille muitakin toisistaan tietämättömiä Andalucian veteraaneja, joten tällaiselle "PikaMutkaMatkalle" tuntuisi olevan tilausta. PikaMutkaMatka....? Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä?

Arvuutuksellinen lempinimi herättää ehkä kysymyksiä mm. matkan vauhtiin, ajankäyttöön ja mutkien määrään liittyen, mutta todettakoon että perinteiselle chillausreissulle olemme lähdössä kahden kaktuksen vaativuusluokituksen turvin. Kaktuksia puolestaan vahdataan kymmenen pyörän ja 14 henkilön voimin. Vanha motoristiviisaushan tietää, että jos tie tuntuu tylsältä, on liian vähän vauhtia ja päin vastoin. Näillä mennään.

Tässä matkakuvauksen lyhytversio.
Keskiviikkona lento Slovenian Ljublianaan, torstaina pyörät alle ja mutkitellen Italian Cortinaan, perjantaina maantiepujottelua Dolomiiteilla Cortinan toimiessa tukikohtana ja lauantaina takaisin Ljubljanaan Itävällan kautta ja sunnuntaina siivet alle ja kotiin. Tiedossa siis kolmen valtion pikareissu jolla voi tulla vastaan jokunen mäki ja muutama mutkakin.

Pakatessa on hyvä huomioida muutama yksityiskohta jotta reissusta tulee täydellinen. 
Tarvitaan passi, luotto- ja ajokortti, puhelin (jossa lentoliput) ja kaksi vaatekertaa johon kuuluu ajovaatteet ja muun matka-ajan vaatteet (lentopuku, iltapuku, uimapuku, yöpuku jne:), - joten aika simppeli on motoristin pukeutumiskoodi.

Jo vakiokäytännöksi muodostunut What's app -ryhmä perustettiin tehokkaampaa yhteydenpitoa varten noin 3 kk sitten ja veikkaan, että ensimmäiset matkaan liittyvät "missä olette"? -viestit alkavat kilahtelemaan Helsinki-Vantaalla viimeistään klo 7.00. tietämillä. Sitten alkaa tunnistus- ja arvauskilpailu kuka kukin on ja kuka kuuluu meidän joukkoon...  

Tarina jatkuu keskiviikko-iltana Ljubljanan suunnalta.

 

 

 

IMG_6941.JPG

Comment