Päivä 2 | Tukholma - Notodden | 710 km

Ensimmäisen ajopäivän startti suoritettiin pikalähtönä suoraan Silja Linen hytistä autokannelle ja edelleen maantielle, aikaa 15 min. Klassinen aika-ero kömmähdys sattui kohdalle, vaikka lukuiset digiltaaliset ajanlaskentavälineet oli moninkertaisesti viryttty tätä yllätystä vastustamaan.

Tästä saatiin hyvä startti päivän 14 tunnin ajotaipaleelle halki Ruotsin. Ensimmäinen 100 km ajettiin pakko-moottoritietä, mutta Eskilistunassa nautitun aamupalan jälkeen irtisanottiin moottoritiesopimus, ja siirryttiin pikkuteille. Aamupäivän kuluessa ajettiin lukuisten ruåtsalaisesten ja ennen näkemättömien pikkukylien läpi, kunnes tultiin Norjan rajalle.

Norjassa edistys ja nykyaika tarkoittaa moottoritietä ja tunneleita, jotka ovat myrkkyä Motoristile. Kiersimme nämä ovallisesti ajamalla yli 40 vuotta sitten käytössä ollutta mutkittelevaa päätietä, aina Drobackiin saakka.

Laura

Tiina

Jyrki

Löydä PeterPanBike -tarra!

Dröbakin huvivenesatamassa päästiin maistamaan vohveleita, joiden päällä olikin hillon sijasta vuohen juustoa.

Laura ja Jaana, ja kyllä vohvelit maistuivat.

Jukka, Jari Heikki.

Dröbak Marina. Sää oli pilvipoutainen, ilma vähän paksumpaa yläpilveä ja kohta taivasta ei näkynyt ollenkaan, kun sujahdettiin 7 km pitkään, Oslo-vuonon alittavaan tunneliin.

Jukka ja Heikki

Maittavaan ajopäivään kuuluu tietysti maittava illallinen, eikä suun kostukkeeksi nautittu kylmä olutkaan pilaa tunnelmaa. Juha, Tiina ja OP.

Jyrki, Jukka ja Jari, kuka lainaa kampaa?

Laura, Mikko, Olli-Pekka ja Klasu.

Illallisen jälkeen tehtiin noin tunnin kestänyt iltakävely, ja noustiin joen vartta kohti vanhaa ja nykyistäkin vesivoimalaitosta. Voimalaitos voi näyttää myös keskiaikaiselta linnalta, kuvassa linnan neito.

Patoaltasta vastapäätä asuu luonnollisestikin voimalaitoksen johtaja pikku mökissään.

Päätämme lähetyksen näihin tunnelmiin, moottoripyörämatka….

Jyrki LehtinenKommentoi