Päivä 9 Hoi An - Hue

Heräsimme pienestä majatalosta, joka oli oikein mukava paikka nukkua pitkät yöunet. Kun talon isäntä näki, että marssimme aamupalalle, niin hän lähti hakemaan scootterilla siskoaan tekemään meille omeletit. Aamupala oli mitoitettu tarkkaan. Yritimme santsata kupit kahvia, niin sepä ei onnistunut, mutta saimme teetä tilalle. Tämä muutaman huoneen majatalo oli tarkasti mitoittanut annokset ja hyvä niin eipähän tule turhaa hävikkiä.

Moottorit käynnistyivät klo 9 ja seuraavaksi meillä oli edessä moottoripyörien huolto. Vuokraamon ehtoihin kuului, että moottoripyörään tulee vaihtaa öljyt ja kiristää ketjut 1000 km kohdalla. Ajoimme Da Nang nimiseen kaupunkiin ja menimme Honda huoltoon. Kaikkiin seitsemään pyörään vaihdettiin öljyt alle tunnissa. Maksu kassalle ja menoksi. Koska satoi vettä niin matkanjohtaja aikoi hiukan oikaista reittiä, mutta sepä ei Vietnamissa onnistu. Maksulliselle moottoritielle ei saa mennä meidän 150 kuutioisilla laitteilla. Vaihtoehdoksi jäi mutkatie vuorien yli ja vaikka satoi vettä, niin tämä noin 30 km pätkä jää mieleen yhtenä upeimpana tienä mitä olemme koskaan ajaneet moottoripyörällä. Jälkeenpäin harmittaa, että emme pysähtyneet ottamaan kuvia, mutta se johtui pelkästään siitä että satoi vettä. Mutta verkkokalvoille ne maisemat paloivat iäksi.

Päästyämme perille majoituimme Vinpearl Hotel Hueen. Tämä 34 kerroksinen hotelli on todella upea. Huoneesta kylpytakki päälle ja saunaan, jossa oli Suomalainen Helo kiuas.

Illalla kävimme syömässä Bistro La Carambole nimisessä ravintolassa seitsemän ruokalajin illallisen. Eikä ilta päättynyt siihen vaan menimme vielä Route 66 ravintolaan jota isännöi hauska veijari. Baarinpitäjä oli syntynyt Ranskassa. Hänen isänsä oli ranskalainen ja äiti vietnamista. Mies oli tullut lomalle Vietnamiin ja sille tielle jäi. Hänellä on oikein mukava pieni ravintola hyvällä paikalla ja mestari pitää huolen, että asiakkaat viihtyvät. Hän tanssii, laulaa ja istuu vieraiden pöydässä kertoen hurjia tarinoita. Meille hän kertoi moottoripyöräilyn ilot ja surut.

Tästä se alkaa. Uusi ajopäivä Vietnamissa.

Nyt on öljyt vaihdettu ja ketjut kiristetty. Honda liikkeessä oli ainakin 30 pyörää huollossa yhtä aikaa ja kokoajan tuli asiakkaita lisää, mutta silti ei tarvitse jonottaa vaan asiakas otetaan heti vastaan ja homma toimii hienosti.

Vietnamissa on paljon samanlaisia rekkoja kuin Amerikassa. Eli samannäköisiä pitkänokkia, kuin Coca Cola rekka joka juuri tällä hetkellä kiertää Suomea.

Route 66 tie tunnetaan kaikkialla maailmassa. Myös täällä Vietnamissa.

Route 66 baarin omistaja liittyi meidän seuraan kertomaan tarinoita.

Omistajalla oli myös Honda. Vähän pienempi kuin meillä, mutta Vietnamin liikenteeseen oikein sopiva kapistus.

Huomenna meillä onkin vapaapäivä tai siis ajamisesta vapaa, mutta Huen kaupungissa riittää varmasti nähtävää. Siitä huomisessa blogissa lisää.