Päivät 3-5 | Sicuani - Puno (Titicaca) - Tacna
PÄIVÄ 3 | SICUANI - PUNO | 280 KM
Aamu alkoi kohtuullisen raikkaana kun heräsimme uuteen päivään Sicuanissa. Puoli yhdeksän aikaa kun lähdimme liikkeelle oli jo aivan mukavan lämmintä. Tankit täyteen ja kohti Andien ylänköä. Reittimme kävi korkeimmillaan noin 4300 metrissä ja maisemat olivat upeat. Päivän kulttuurikohteena pysähdyimme Sillustanissa. Silustan on esi-inkojen hautausmaa Umayo-järven rannalla lähellä Titicaca järveä Chullpa haudat, on rakennettu maan päälle tornimaisiin rakenteisiin ovat jäänteitä Qulla-kansasta, jonka Inkavaltakunta valloitti 1400-luvulla. Rakennuksissa oli kokonaisten sukuryhmien jäänteitä, vaikkakin ne olivat luultavasti rajoittuneet aatelisiin. Loppumatka Punoon vielä hotellille. Hotellin parkkipaikka oli täynnä ja hetki meni löytää korvaava parkki, mutta löytyi lopulta. Onnistunut ja aurinkoinen päivä joka päättyi tällä kertaa Pizzoihin. Niitä Perussa on paljon.
Sillustani
PÄIVÄ 4 | PUNO (VENERETKI TITICACA -JÄRVELLÄ JA UROS SAARILLA)
Aamupäivä meillä oli vapaata ja puolen päivän aikaan lähdettiin päiväretkelle Uros saarille. Saaret ovat ihmisen rakentamia, kelluvia saaria Titicaca-järvellä Peru-Bolivian rajalla. Ne on rakennettu totora-kaislasta, jota käytetään myös veneiden ja käsitöiden valmistukseen. Saaristossa asuu Uro-kansa, joka on yksi mantereen vanhimmista etnisistä ryhmistä. Titicaca -järvi on puolestaan Etelä-Amerikan suurin järvi sijaiten 3 821 metriä merenpinnan yläpuolella. Se on myös maailman korkeimmalla sijaitseva purjehduskelpoinen järvi. Retken jälkeen meillä oli tänään loppupäivä vapaata.
PÄIVÄ 5 | PUNO - TACNA | 430 KM
Aamulla melko aikainen herätys ja suunta kohti Atacaman aavikkoa ja Tacnan kaupunkia. Tacna on vuonna 1572 perustettu Tacnan alueen pääkaupunki ja sijaitsee 35 kilometrin päässä Chilen rajasta. Kaupungissa suu noin 250- 300 00 henkilöä. Päivän ajo oli tosi hieno. Ensi oli vuoristoa, joka vaihtui pikkuhiljaa autiomaaksi. Välillä käytiin 4500 metrissä ja tultiin alas Tacnaan n. 500 metriin. Kaikki kunnossa, sekä kalusto että matkalaiset.