Päivä 8 | Kotor, Montenegro - Mostar, Bosnia-Herzegovina | 220 km
Aamulla Kotorinlahdella liikenne oli rauhallista ja ilma vähitellen lämpenemässä. Lahdelta noustiin ylös vuorille – viimeiset maisemavalokuvat tallennettiin muistikortille ennen kuin käännettiin selkä Adrianmerelle. Tie jatkui vuoriston halki: serpentiiniä, vehreitä rinteitä, metsäpalon jälkiä ja yksi iso tekojärvi, jonka pinta oli selvästi tavallista matalammalla.
Matkan varrella pysähdyttiin pieneen lounaspaikkaan, jossa sai sopivasti energiaa päivän loppuosuudelle.
Tullimuodollisuudet sujuivat tällä kertaa suorastaan mallikkaasti – leimat passiin ja tie auki Bosnia ja Hertsegovinan puolelle. Tullin jälkeen teimme vielä pienen tiedustelun toisen rajanylityspaikan luo: sinne vei kapea, mutkainen tie, mutta koska siellä ei ollut tullia, olisi viralliset maahantuloleimat jääneet saamatta, joten sitä mutkatietä ei kannata käyttää rajan ylitykseen.
Seuraava pysähdys oli Blagaj’n linna (Stjepan grad). Tämä keskiaikainen linnoitus kohoaa korkealla kallion päällä ja on ollut tärkeä tukikohta alueen hallitsijoille aina 1400-luvulle asti. Linnan muureilta avautuu maisema alas Blagaj’n kylään ja Buna-joen laaksoon. Paikalle pääsee jyrkkää polkua pitkin, ja meidän ryhmästä 62,5 % jaksoi kavuta raunioille asti. Loput tyytyivät katselemaan näkymiä alhaalta käsin.
Blagajsta oli enää vajaan puolen tunnin matka Mostariin. Ilma oli mukavan leuto, noin 21 astetta, ja hotellin emäntä odottikin meitä saapuvaksi paikalle. Pyörille oli varattu omat parkkipaikat, helpottava näky ajopäivän päätteeksi.
Tässä pienessä hotellissa oli majoittuneena saksalainen pariskunta ja totesivat, että saavatkohan he nukuttua, kun on näin monta motoristia. Siihen vastattiin, että eiköhän men olla nukkumassa jo kello 21 jälkeen.
Illalla suunnattiin vanhaan keskustaan. Kapeat kujat ja kivitalot johdattivat kohti kaupungin sydäntä: Stari Most -siltaa, joka on koko Mostarin symboli. Pakolliset valokuvat sillalla ja illan hämärtyessä valaistu silta hohti kauniisti joen yllä.
Päivä päättyi yhteiseen illalliseen sillan kupeessa. Paikalliset herkut maistuivat hyvältä ja tunnelma oli kohdillaan – Mostar otti meidät vastaan juuri niin hienosti kuin olimme odottaneet.
Stari Most, eli ”Vanha silta”, on Mostarin ikonisin nähtävyys ja koko Bosnia ja Hertsegovinan tunnetuin symboli.
Historia: Silta rakennettiin vuonna 1566 osmanien valtakaudella arkkitehti Mimar Hayrudinin johdolla. Sen kaari ulottuu 28 metriä Neretva-joen yli, ja aikanaan se oli insinööritaidon mestarinäyte – yli 400 vuotta se yhdisti kaupungin kahta osaa.
Tuho ja jälleenrakennus: Bosnian sodan aikana, marraskuussa 1993, silta tuhottiin kranaattitulella. Sen tuhoutuminen symboloi kaupungin jakautumista ja sodan tragediaa. Kansainvälisen yhteistyön tuloksena silta rakennettiin uudelleen alkuperäisiä tekniikoita käyttäen ja avattiin juhlallisesti vuonna 2004.
UNESCO: Nykyisin Stari Most kuuluu UNESCOn maailmanperintökohteisiin, ja sen merkitys on sekä arkkitehtoninen että symbolinen – se edustaa jälleenrakennusta, sovintoa ja toivoa