| Päivä 2 | Tallinna - Saka | 270 km |

Aamu valkeni hieman koleana (+12 C), mutta aurinkoisena. Tämän ajopäivän jälkeen useampi totesi, että on matkoja ja sitten on matkoja…

Aamupala oli runsas ja hyvä ja me tuttuun tapaan ”paalupaikalla”, joka tarkoitti kello seitsemää, jotta saadaan nauttia ajopäivästä koko rahan edestä.

Ensin isolle konetielle nopeinta reittiä Lasnamäen lähiön sivuitse ja edelleen Jägälän vesiputouksille, koska eilenhän me otimme jo varaslähdön nähtävyyksien osalta. Noin 30 km karstan poistoa (110 km/h) ja saavuimme putoukselle. 8 metriä korkea ja 50 metriä leveä ja vettäkin virtasi ihan kunnolla.

Täältä sitten hieman vielä eteenpäin ja soratieosuudet alkoivat. Ajettiin MAD (Moto Adventure Days) asteikolla kaikkea mahdollista väliltä sininen-musta. Metsäautoteitä, pehmeätä hiekkaa, kuulalaakeria, nopeata rallipätkää kovalla pohjalla jne. Toki reitillämme oli mukavan mutkaisia asfalttiosuuksiakin. Kertakaikkisen mukavia legejä tyhjillä teillä.

Lounasta nautittiin Aegviidussa ja tankkaus suoritettiin Kiviolissa. Tässä välissä vierailtiin mm. Tapan Nato-harjoitusalueella, sekä Rohun neuvostoaikaisessa, nyt jo hylätyssä ohjustukikohdassa. Tästä alkaa tämän matkan ”legendaarinen” 6,4 km osuus, josta noin 5 km muta pikistä. Hikistä ja hidasta hommaa. Aikaa kului tällä kertaa tunti ja 45 minuuttia. Kaatoprosenti 77,8. Voisin sanoa, että niin pyörät, kuin äijätkin ovat kevyesti kuraantuneet ja pölyyntyneet. Sitä saatiin mitä tilattiin ja pienestä ei valiteta. Tulevat sateet sitten putsaavat…

Aidun kaivokset jäivät horisonttiin saapuessamme fiilinki korkealla Saka Möisin ”majataloon”, joka on hieno kokonaisuus Suomenlahden rannalla. Kohtapuolin on ohjelmassa illallinen ja sitten vierailu SPA-osastolla. Ehkäpä järjestys on väärin päin, mutta joskus se on tällaista.

Harri HjulgrenKommentoi