PÄIVÄT 1-2 | HAVANNA

Saavuttiin Kaukon ja Pekan kanssa tänne pari päivää muita aikaisemmin Pariisin kautta. Lennot meni ihan sujuvasti ja perillä Havannassa oltiin kolmen jälkeen iltapäivällä paikallista aikaa. Taksilla hotellille ja illalliselle. Ennen illallista käytiin yksillä Dhaigureilla “Hemingwayn” baarissa. Täällä moni mainostaa itseään baarina, missä Ernst Hemingway on aikanaan istuskellut, mutta tuo oli ainakin yksi niistä. Sen verran pitkät lennot ja aikaero väsyttivät, että yhdeksän jälkeen kaaduttiin jo punkkaan. Seuraavana päivänä oli kävelyä ristiin rastiin kaupungilla, ihmetellen tätä pysähtynyttä aikaa täällä. Jenkkien taloussaarto ja koronan vaikutukset näkyvät katukuvassa. Kahviloita ja ravintoloita kyllä riittää, mutta elintarvikkeita ja muita hyödykkeitä eivät kauppojen hyllyt notku. Monen kaupan edessä on jono ihmisiä odottamassa mitä nyt kyseisestä kaupasta sattuu saamaan. Rahanvaihtajia ja ravintolasuosittelijoita on joka paikassa ja turistien suosiosta kilpailu on kovaa, mutta ei liian tungettelevaa kuitenkaan. Loput matkalaiset saapuivat tänne eilen illalla myöhään. Ryynästen piti tulla jo toissapäivänä, mutta Amsterdamissa olleen sumun takia heidän jatkolento siirtyi vuorokaudella.

Pekan ja Kaukon kanssa kaupunkikierroksella

Hemingwayn baarissa Havannassa

Tänään aamiaisen jälkeen tavattiin paikallisjärjestäjä hotellin aulassa ja suunnattiin pyörien hakuun. Suoritettiin pienet koeajot pyörien luovutuksen yhteydessä ja sitten tien päälle. Päivä kierrettiin pyörillä Havannan nähtävyyksiä. Ensi ajettiin vallankumouksen aukiolle, josta matka jatkui Malecónille. Malecóni on kahdeksan kilometriä pitkä rantapromenadi, joka on ollut perinteisesti kuubalaisten ajanviettopaikka. Seuraavana vuorossa oli Havannan Kristus-patsas. Tämä marmoriveistos on Jilma Maderan veistämä ja pystytettiin vuonna 1958. Saman tyyppinen Jeesusta esittävä patsas löytyy myös Brasiliasta, Rio de Janeirosta. Patsaan vieressä on talo, jossa Che Guevara perheineen asui jonkin aikaa. Patsaalta ajettiin lounaalle vanhaan kaupunkiin ja lounaan jälkeen tehtiin pieni opastettu kävelykierros vanhassa kaupungissa. Käytiin katsomassa muun muassa Havannnan katedraali, joka on barokkityylinen kirkkorakennus Kuuban pääkaupungissa Havannassa. Jesuiitat käynnistivät kirkon rakentamisen vuonna 1748, ja se valmistui vuonna 1777. Seuraavaksi suunnattiin Calle Obispo -kadulle. Kadun kuuluisimpia rakennuksia on Hotel Ambos Mundos, jossa Hemingway asui vuonna 1939 ja alkoi kirjoittaa romaaniaan Kenelle kellot soivat. Lopuksi kuljettiin Havannan yliopiston kautta takaisin pyörille ja ajettiin hotellille. Väliin vähän vapaata aikaa ja illalliselle El Del Frente -ravintolaan.

Vallankumouksen aukio

Tero, Maarit ja Che

PÄIVÄ 3 | Havanna - Viñales

Havanna jäi taakse, kun lähdettiin kohti länttä ja maan tunnetuinta sikarialuetta Viñalesin laaksoa. Ensin ajettiin pätkä Malecónia ja sitten ulos kaupungista. Päivän kulttuurikohteena meillä oli Hector Luis Prieton tupakkaplantaasi San Juan y Martínezin maakunnassa. Hector on tunnettu sikarien tuottaja Kuubassa ja hänen asiakkainaan ovat muun muassa Hollywoodin tähdet Sylvester Stallone ja Steven Segal. Tupakkaplantaaseilta matkamme jatkui Havannasta länteen sijaitsevaan vehreään Viñalesin laaksoon, joka tunnetaan sikareistaan ja komeista maisemistaan. Viñalesin kerrotaan olleen Fidel Castron suosikkipaikka koko Kuubassa – ja alueen sikareitakin pidetään parhaimpina. Tällä matkalla kilometrejä ei ole paljon, mutta ajatus on tutustua Kuuban kulttuuriin ja nauttia paikalliseen tyyliin letkeistä päivistä ja kuubalaisesta leppoisasta rytmistä. Illalla nautittiin Viñalesin maisemista, jotka avautuivat majapaikastamme alas laaksoon. Muutama Cuba Librekin tuli nautittua yhdessä isäntiemme kanssa.

PÄIVÄ 4 | Viñales - Las Terrazas

Tänään matkattiin Vinalseista takaisin Havannan suuntaan ja Las Terrazasiin. Tänään ylitsemme pyyhkäisi ukkoskuuro, josta pahin osuus saatiin sopivasti väistettyä tankkaustauolla, mutta loppumatka tultiin pienessä sateessa perille. Kuivat kamat päälle ja pienen matkan päähän Campensino nimiseen ravintolaan, mikä tarkoittaa paikalliskielellä maatilaa. Nautimme perinteisen kuubalaisen aterian maatilan tuotteista sisältäen riisiä, papuja, perunaa, kanaa ja porsasta sekä salaattia. Kyseinen ravintola on suosittu kuubalaisten matkailijoiden keskuudessa. Las Terrazas on pieni kaunis luontokohde, joka on enemmän juuri kuubalaisten matkailijoiden suosiossa. Turismi toimii luonnon ja ihmisten ehdoilla ja hyödyttää myös alueen kehitystä. Luonnonrikkauksiensa ansiosta UNESCO julisti paikan Kuuban ensimmäiseksi biosfäärireserviksi vuonna 1985. Vuonna 1968 aloitetun luonnonsuojelu- ja metsänistutuskokeilun seurauksena alueelle on muunmuassa istutettu kuusi miljoonaa puuta. Ilta vietettiin majapaikassamme.

Päivä 5 | Las Terrazas - Cienfuegos

Tänään oli reissumme pisin ajopäivä. Lähdimme liikkeelle aamulla kahdeksan aikaan sään ollessa vielä vähän kostea. Pelkäsimme, että sadetta olisi luvassa tällekkin päivälle, mutta pelko osoittautui turhaksi ja saimme ajella hyvässä säässä koko päivä. Paikallisvetäjän pyörä ei lähtenyt käyntiin, joten lainasin hänelle omaani ensimmäiselle 50 kilometrille ja hyppäsin auton kyytiin. Tämän päivän vierailukohteena oli Sikojenlahti ja Playa Gironin kylä, jossa CIA:n tukemat joukot yrittivät maihinnousua ja Kuuban hallinnon kaatamista vuonna -61 siinä kuitenkaan onnistumatta. Paikka oli valittu maihinnousulle koska se oli soista aluetta, mutta eivät tajunneet, että siellä elävä paikallisväestö oli köyhää ja he tukivat Castron hallintoa ja laittoivat hanttiin.

Sikojenlahdelta matka jatkui päätepisteeseemme Cienfuegosiin, joka on on reilun 150 000 asukkaan kaupunki ja perustettu 1819. Nimi Cienfuegos suomennettuna tarkoittaa sata tulipaloa ja nimi tulee Kuuban entisen hallitsijan José Cienfuegosin mukaan. Kaupungissa näkyy parhaiten kaikista Karibian kaupungeista Espanjan neoklassiset vaikutukset rakennuksissa.

Matkassa mukana vasemmalta oikealle Pekka Sahamies, Sami Hokkanen, Jukka Räsänen, Anneli Laine, Jukka-Pekka Ryynänen, Kauko Komulainen, Maarit Ryynänen, Merja-Riitta Ryynänen ja Tero Ryynänen

Päivät 6-7 | Cienfuegos - Trinidad

Aamupäivällä käytiin ohjatulla kävelyretkellä Cienfuegosin keskustassa, jonka jälkeen matka jatkui Trinidadin  kaupunkiin. Trinidad oli 1700-1800-luvuilla maailman sokeripääkaupunki. Aikoinaan alueella oli yli 50 sokerintuotantolaitosta ja 30 tuhatta orjaa töissä! Nykyään se on yksi Karibian parhaiten säilyneitä siirtomaa-ajan kaupunkeja. Trinidadin keskusta keskittyy hyvin säilyneen Plaza Mayorin ympärille, joka on Trinidadin keskusaukio. Illalliseksi nautittiin maukkaat pitsat läheisessä ravintolassa. Seuraava päivä meillä oli vapaata ja mietittiin mitä tehtäisiin. Tero, Maarit, Kauko, Jukka, Anneli ja minä lähdimme rannalle. Pekka, Merja-Riitta ja Juha-Pekka menivät hevoskärryajelulle.

Päivä 8 | Trinidad - Varadero

Tänään oli reissumme lämpimin päivä. Lähdimme aamutuimaan ajelemaan kohti Varaderoa. Matkalla poikkesimme Santa Clarassa Che Guevaran Mausoleumissa. Bolivialaiset palauttivat Chen jäännökset Kuubaan vuonna 1997 ja ne tuotiin Santa Claraan yhdessä muiden Boliviassa kuolleiden sissien jäännösten kanssa. Paikalle rakennettiin muistomerkki ja Mausoleumi, jossa jäännökset sijaitsevat ja joka esittelee Chen historiaa. Santa Clarasta matka jatkui auringon porottaessa kohti maan ykkösturistipaikkaa Varaderoa. Täällä on paljon melko hienoja hotelleja ja alue poikkeaa aika tavalla muusta Kuubasta.

Che Guevaran Mausolaumi. Kuvassa keskellä Chen poika Ernesto

Päivät 9, 10 |  Varadero - Havanna

Viimeinen ajopäivämme ei ollut kilometreissä pitkä, mutta lämmin ja aurinkoinen. Lähdettiin Varaderosta puolen päivän jälkeen ajelemaan kohti Havannaa. Yksi tankkaustauko ja pysähdys maan korkeimman sillan kohdalla olivat päivän kohteet. Havannaan saavuttiin kolmen jälkeen, palautettiin pyörät ja mentiin hotellille valmistautumaan päättäjäisillalliselle. Koko matka sujui siististi ilman haavereita ja Kuuba on nyt kierretty. Kovasti täällä on puutetta kaikesta, hevosilla ja vanhoilla autoilla kuljetaan, talot ovat ränsistyneet, mutta varsinaista nälkää täällä ei näy. Tämä on selkeä esimerkki sosialistisen järjestelmän epäonnistumisesta käytännön tasolla ja varmasti muutos tulee. Mutta koska, se jää nähtäväksi. Meille kuitenkin avautui se vanha Kuuba ja se on kokemisen arvoinen. Kiitos kaikille matkakumppaneille onnistuneesta reissusta ja nähdään taas jossain maailmalla!