Päivä 5 | Sortavala - Käkisalmi - Svetogorsk - kotiin.. | 540 km

Comment

Päivä 5 | Sortavala - Käkisalmi - Svetogorsk - kotiin.. | 540 km

Sortavalasta oli kerrottu olevan kunnon soratieränniä aina Svetogorskiin saakka. Eilisen pölyn nielemisen jälkeen se ei kuitenkaan kuulostanut kovin houkuttelevalta, joten suuntasimme onneksemme matkan tähän mennessä parasta mäki-mutkatie yhdistelmää pitkin Sortavalasta kohti Käkisalmeä. Tällaisestä  tiestä olimme jo saaneet maistella makupaloja saapuessamme edellisenä iltana Sortavalaan.

Aamulla lähtö Sotavalasta tapahtui liukkaasti ilman aamupalaa, sillä emme osanneet edellisenä iltana varata aamiaiselle "ryhmä aamupalaa", ja näin ollen varauksen puuttuessa hotelli ei ollut osannut varautua siihen, että tusinan verran suomalaista asukkaista olisi tottunut syömään aamiaisen ennen matkaan lähtöään. Eipä tiedetty, eikä tätä myöskään meille tuloiltana tarjottu; "meillä ei ole tapana palvella tai tyrkyttää" -tyyliin. Siinä meni hotelli Sortavalalta ravintola-illallisen arvoiseksi hinnoitellut aamupalatienestit ohi suun - niin kuin meni aamupala meiltäkin.

Tie vei Käkisalmelle, jossa paikallinen Sibylla sai toimia aamiaispaikkana - ja hyvin toimikin. Pokerikasvoisen, kauniin asiakaspalvelijan pokka petti vasta yhdennentoista hampurilaisen kohdalla ja saimme palkaksemme vienon hymyn. Kyllä Teuvo osaa... 

Matka jatkui Vuoksen pohjoisrantaa seuraillen, nähtävyytenä mm-. Antrean kylä, joka ei niin valtava keskittymä sitten ollutkaan eikä sieltä sen koommin mitään muutakaan erityistä paljastunut. Matkalla Antreaan päästiin kuitenkin heittämään yhdet U-käännökset, joka on tuttu ja taattu tunnusmerkki siitä, että jokainen matka on oma seikkailunsa.    

Vielä viimeiset kilometrit ennen Svetogorskia ja Imatraa, ennenkö alkoi taas miettiä onko a, kaikki paperit kunnossa, b, paperit tallessa, c, onko niitä riittävästi ja d, missä järjestyksessä ne pitää esittää.

Vielä lopputankkaus kotimatkaa varten edullisella bensaralli -bensalla ja sitten ryhdikkäästi jonon ohi Suomen puolelle. Ja niinhän siitä tultiin tullista läpi kuin vanhat tekijät konsanaan.

Loppupalaveri pidettiin jo itäpuolella rajaa, joten heipat ajokavereille ja uuttaa matkaa putkeen. Länteen suuntaavat kokoontuivat vielä kerran Utin ABC:llä pienen huikopalan merkeissä.

Kiitos hyvästä matkasta, hienosta yhteistyöstä ja yhteen hiileen puhaltamisesta hyvät herrat,

Jyrki kiittää ja poistui adjutanttinsa Juha Sjöblomin, apuopas Juha Piikkilän, sekä Kalervon Maarron  ja Jaken Elon seurassa Mansesterin suuntaan,

 

 

 

 

 Kyllä maistui aamupala Käkisalmen Sibyllan terassilla Juhalle, Juhalle, Jakelle ja Tapanille. 

Kyllä maistui aamupala Käkisalmen Sibyllan terassilla Juhalle, Juhalle, Jakelle ja Tapanille. 

 Aamupalan suhteen ei ollut moitittavaa ollut Sepolla, Timpalla eikä Teuvollakaan

Aamupalan suhteen ei ollut moitittavaa ollut Sepolla, Timpalla eikä Teuvollakaan

 Hyvä ruoka, parempi miettivät Roope, Seppo, Juha P. ja Kalervo 

Hyvä ruoka, parempi miettivät Roope, Seppo, Juha P. ja Kalervo 

 Varo jäljitelmiä, melkein mäkkäri ei vetänyt vertojaan aidolle Sibyllalle 

Varo jäljitelmiä, melkein mäkkäri ei vetänyt vertojaan aidolle Sibyllalle 

 Juhalla tuumaustauko, Käkisalmen 1900 luvun taistelun panssirivaunu Novgorodin 1300 luvun linnoituksella. Jokin ei täsmää?

Juhalla tuumaustauko, Käkisalmen 1900 luvun taistelun panssirivaunu Novgorodin 1300 luvun linnoituksella. Jokin ei täsmää?

 Viimeinen ryhmäkuva bensaralli bensa-aseman pihassa. Ajatukset olivat jo tullissa ja kotimatkassa, sillä poseeraajia kiinnosti enemmän omien tullipapereittensa varmistelu kun kuvauksellisuus.

Viimeinen ryhmäkuva bensaralli bensa-aseman pihassa. Ajatukset olivat jo tullissa ja kotimatkassa, sillä poseeraajia kiinnosti enemmän omien tullipapereittensa varmistelu kun kuvauksellisuus.

 PeterPanBike Laatokka 201805 on ajettu.

PeterPanBike Laatokka 201805 on ajettu.

 Matkanjohtaja Jyrki kiittää kaikkia matkalaisia hyvästä yhteistyöstä ja yhteen hiileen puhaltamisesta. Kiitos!

Matkanjohtaja Jyrki kiittää kaikkia matkalaisia hyvästä yhteistyöstä ja yhteen hiileen puhaltamisesta. Kiitos!

Comment

Päivä 4 | Vitele - Jessola - Suojärvi - Sortavala | 300 km

Comment

Päivä 4 | Vitele - Jessola - Suojärvi - Sortavala | 300 km

PeterPanBiken Laatokan matkan matkakuvauksessa kerrotaan, että "jos olet ajanut mökkitietä pyörälläsi, voit ihan hyvin lähteä sillä myös Laatokkaa kiertämään". Ei kuitenkaan erityisesti mainita, että renkaat saisivat olla kulutuspinnaltaan hyvät eikä vastaavasti oltu otettu huomioon, että mökille voi päästä asfalttitietäkin.

Tähän aamuun saakka olemme odottaneet kärsimättömästi, että milloin oikein päästään ajamaan sorateitä. Kohta menee hienot Gessu Bemarit ja muut Japanin matkaendurot hukkaan jos vain asfalttiteiden reikiä saa kierrellä. Puhumattakaan Hänen kuninkaallisesta korkeudestaan ja Britannian ylpeydestä; Triumph Tiger 800 XCx:stä. Todellista seikkailupyörien aatelia nimeään myöten...

Mutta onneksi tänään oli kaikki toisin, nokat kohti pohjoista korpea ja ajamaan sen pölyisiä ja monttuisia pikkutietä -  jos niitä nyt tieksi voi kutsua, mutta oli helposti ainakin moottoripyörän mentävää uraa. Aamulla tankit täyteen väkivahvaa 91 oktaanista super poweria ja tietysti "kortti käy mutta maksut käteisellä" -rules huoltiksella.
 
Olipa hieno retki ajaa keskellä ei mitään kierrellen ja kaarrellen routamökkyjä, pehmeää hiekkaa, kiviä ja kaikenlaisia eri syistä johtuen syntyneitä reikiä ja esteitä. Reipas kolme tuntia ja 60 km kertoo tien joutuisuudesta ja jonka jäljiltä jäi jotain puhuttavaa jälkeenpäinkin. Tottakai matkan varrelle sattui paljon muutakin nähtävää, kyliä, siltoja, ikivanhoja rakennuksia jne, jotka eivät nähtävästi olleet joutuneet muutoksien kouriin yli kymmeniin vuosiin.

Joskus soratietkin loppuivat ja lopulta päästiin Jessolaan, jossa tankattiin vain janoisimmat pyörät, Teuvon pyörän bensojen jo loputtua 500 m ennen tankkauspistettä. Suzuki -ylivoima ei synny ilman energiaa. Kortti käy, mutta maksu käteisellä -rules. Ja käteiset oli rahastettu jo Vitelessä

Kansainvälisten luottokorttiyhtiöiden tarrat tankkausaseman ikkunoissa tuo kieltämättä tiettyä länsimaalaista tuulahdusta muuten - hmm. takapajuisen oloiseen Jessolaakin.  Tauko paikalla ja kuskien välitankkaus erilaisia virkisteitä nauttien, joita saimme kätevästi paikallisesta valintamyymälästä. Konsepti toimi niin, että asiakas pyysi haluamansa tuotteen ja myyjä kävi tiskin takaa sen valitsemassa. 

Lämpötila hipoi + 26 astetta. Matkaa Suojärven pitäjään oli noin 70 km. Jospa siellä kortti jo kävisi, jotta saadaan kaikki pyörät tankattua loppumatkaa varten. Tankkaus Suojärvellä onnistui "iloisessa palveluhengessä". Matka jatkui kaupungin ohituksella ilman sight seeing -kierrosta. Mutta perinteitä vaalien, päivän ensimmäinen harhaanajo - kätevät uparit ja takaisin oikealle ladulle. Kerrankos sitä nyt suurkaupungissa eksyy.

Nokat suunnattiin kohti Pitkärantaa ja Sortavalaa ja seuraava etappimme olisikin ehkä matkan yksi mielenkiintoisimmista kohteista, kaiken Pietarhovin ja Pushkinin loiston jälkeenkin.

Ajamme pölyistä tietä kuoppia kierrellen hiekkakankaiden ja soiden läpi rakennettujen teiden, joiden tukeista tehtyjä pohjarakenteita routa nostaa mukavasti pöllin paksuisina esteinä keskelle maantietä.

Kollaa kestää, Kollaajoen taisteluiden kirjallisuus ei jätä ketään suomalaista kylmäksi. Lähestyessämme Kollaajokea paikan tunnistaa helposti siitä, että joen itäpuolella on näyttävä puna-armeijan muistomerkki Kollaan taisteluissa kaatuneiden venäläissotilaiden muistoksi. Kiveen hakatuista nimistä voimme päätellä, että siinä paikassa oli naapurilla mennyt miestä kun sodassa, suomalaisten laittaessa hanttiin kaikin voimin - ja linjat pidettiinkin koko talvisodan ajan.

Suomen puolella jokea oli vähemmän merkittyjä taistelupaikkoja, mutta yksi jämpti ja asiallinen merkki johdattaa meidät kenttähautausmaalle ja Suomen valtion pystyttämälle muistomerkille.
Vaikuttava paikka, vanhat juoksuhautojen jäänteet muistuttavat meitä siitä kovasta päättäväisyydestä ja uhrista jonka suomalaiset sotilaat antoivat isänmaataan puolustaessaan. Iso respect heille, muuten ei ehkä moottoripyörältäisi Bemareilla ei Triumpheillakaan. 

Jos kuvittelit, että päivän haastavimmat sorapätkät oli ajettu jo aamupäivällä, niin erehdyit, sillä iltapäivällä päästiin kokemaan jotain aivan uutta. Upea neljän täysperävaunu tukkirekan karavaani veti perässään sellaisen pölypilven, jota ei ennen olla nähty. Pöly seisoi täysin tyynessä metsässä estäen kaiken näkyvyyden ja salvaten hengityksen. Olipa hieno näky kun tasaisen harmaita miehiä tupsahti metsätieltä yksi kerrallaan päätien varteen. Lyhyt juomatauko paikalla ja pikainen siirtymä Sortavalaan ja siellä edelleen hyvin ansaituille kypäräkaljoille, joita ei tietenkään oltu vältelty matkan aikana muutenkaan. Mutta, nyt jos koskaan - ne oli ansaittu.        

   

  

 Kaitsun ER 6 ja asiallinen rengastus, tällaista ei olla ennen ER:n alla nähtykään

Kaitsun ER 6 ja asiallinen rengastus, tällaista ei olla ennen ER:n alla nähtykään

 Baijerilainen Moottori Wekotin, Juha P:

Baijerilainen Moottori Wekotin, Juha P:

 Baijerilainen Moottori Wekotin. Seppo K. 

Baijerilainen Moottori Wekotin. Seppo K. 

 Baijerilainen Moottori Wekotin. Tapani L.

Baijerilainen Moottori Wekotin. Tapani L.

 Kawasaki ER 6 Power. Kai S.

Kawasaki ER 6 Power. Kai S.

 Kylämaisemia soratien päätteksi

Kylämaisemia soratien päätteksi

 Baijerilainen Moottori Wekotin. Juha H.

Baijerilainen Moottori Wekotin. Juha H.

 Suzuki V-Power Strom. Teukka W..  

Suzuki V-Power Strom. Teukka W..  

 Kollaajoen taistelupaikka, Jake, Tapani ja Kai

Kollaajoen taistelupaikka, Jake, Tapani ja Kai

 Suuri kunnioitus ja iso kiitos isänmaan taistelleille Suomen sotilaille 

Suuri kunnioitus ja iso kiitos isänmaan taistelleille Suomen sotilaille 

 Naapurin puolen kavereille oli laitettu hieman näyttävämpi merkki. "Voittajien" on helppo hymyillä.

Naapurin puolen kavereille oli laitettu hieman näyttävämpi merkki. "Voittajien" on helppo hymyillä.

 BMW-Yamaha niille, jotka kulkevat omia polkujaan. Timppa S.

BMW-Yamaha niille, jotka kulkevat omia polkujaan. Timppa S.

 Puolittainen pölypilvi, Bemarin puikoista katsottuna pölykin näyttää vähäiseltä 

Puolittainen pölypilvi, Bemarin puikoista katsottuna pölykin näyttää vähäiseltä 

 Timo, kalkkilaivan kapteeni

Timo, kalkkilaivan kapteeni

 Jake ja Kalervo harmaan sävyissä

Jake ja Kalervo harmaan sävyissä

Comment

Päivä 3 | Pushkin - Vitele | 360 km

Comment

Päivä 3 | Pushkin - Vitele | 360 km

Pushkin jää taaksemme kun suuntaamme auringon noustessa ensin kohti itää suurkaupungin kehätien ruuhkat välttäen ja edelleen kohti pohjoista Muurmanskin Hightwaytä pitkin. Aurinko ja samalla kaikenlainen hyvinvoinnista kertova varallisuus jää pikkuhiljaa taaksemme ja matkan luonne alkaa muuttua seikkailun suuntaan. 

Jos Amerikan Route 66:lla sanotaan olevan pitkiä suoria, niin pitää tasapuolisuuden nimissä myöntää, että kyllä Murmansk Highway vetää sille vertansa. Suurvaltoja molemmat...


Matka taittuu lähinnä suoraan ajaessa kohti Lotinapeltoa, josta viimein taitettaisiin pikkuteille Laatokan pohjoispuolelle. Ennen Lotinapeltoa tehdään päivän ensimmäiset uukkarit ja kurvataan Juha P:n tietämään ruokapaikkaan. Ja kyllä kannatti, sillä tilaamamme seljankakeitto veti porukan hiljaiseksi. Se on hyvä merkki ja kertoo siitä, että ruoka maistuu.

Nyt riittää ihmettelemistä monessakin asiassa, eikä vähiten siinä, että sodan taisteluiden muistomerkit ja sotakirjoista tutut paikkakunnat alkavat tulla vastaan.

Pian Lotinapellon jälkeen poikkeamme vuoden -43 kesän sotaharjoituspaikalle, joka tiedetään  myös Sotamarsalkkamme salamurhan suunniteltuna toteutuspaikkana ja jossa myös kesän -44 kovat torjuntataistelut aloitettiin ja käytiin. Paikalla on kirkkaan vihreäksi maalattu tankki muistona taistelusta, muut suomalaisten tuhoamat 12 tankkia oli korjattu aiemmin jo pois tantereelta. 

Iloinen, muutaman suomen sanan taitava "paikallisoppaamme" esitteli mielellään vanhoja taistelupaikkoja pastillipalkalla ja saipa tiedoistaan vielä pienen rahallisen tipinkin.
Olisimme tervetulleita toistekin:)               

Matkamme jatkui Laatokan rantaa seuraten kohti länttä ja Aunuksen kaupunkia ilman lämpötilan laskiessa + 26 asteesta aina + 14 C:n tietämille. Liekö Laatokan läheisyys vaikuttanut asiaan? Ohitimme taistelupaikoista tunnetun Tuuloksen ja jatkoimme edelleen rautatietä seuraten ja se puolelta toiselle vaihdellen kohti Vitelen kylää, seuraavaa yöpymispaikkaamme.. 

Pysähdyimme ajotauolle pitkän aurinkoisen suoran varteen, juomatauko, vähän vaatetta päälle ja Juhalle sikari, niin on hyvä ajopäivä rakennettu. Hauskana yksityiskohtana tauolla, matkalaisemme Teuvo järjesti erittäin dynaamisen motoristin taukojumpan koko ryhmälle; "kas näin kiertyy nilkka ja näin taipuu ranne, liike lähtee lantiosta ja perse pyörii näin...- ja toistot päälle" Kylläpä tämän seurauksena tuli notkea olo.

Jo kypäröitä päähämme vetäessä paikalle vielä pysähtyi suomalaisten täyttämä pikkubussi jonka matkanjohtajalta saimme arvokasta paikallistietoa, kerron siitä kohta tarkemmin. 

Suunta siis länteen jo kohti Vitelen kylää. Jaken Suomi-kartta kertoi, että vanha valtakunnan raja olisi kymmenen kilometrin päässä, joten päätimme lähteä vielä sitä etsimään ennen majoitusta. Venäjällä painettuihin karttoihin vanhat rajat olivat jääneet ehkä epähuomiossa merkitsemättä, joten aikamme edes takaisin ajettuamme olimme jo luovuttamassa etsinnät, kunnes paikalle porhalsi edellä mainittu suomalaisten bussi. Ja nyt löytyi asiantuntemusta ja tietoa vanhasta rajasta, rajapyykeistä ja jopa näiden bussimatkan asiantuntijoiden suvuista jotka vanhan rajan kupeessa olivat aikanaan naapureina asuneet.      

Kun raja-asiat olivat selvitetty, otettiin suunta kohti majoitusta. Villa Vitele osoittautui koko lähialueen varmasti ainoaksi nykyaikaiseksi rakennukseksi. Kun viereisessä mökissä kannettiin vielä ämpärillä talousvettä sisälle, Villassa kylvettiin Suomi-saunassa ja höyrysaunassa valinnan mukaan. Isännillä tallissa iso Mersu ja huonoimmille teille varattu 4x4 V8 bensa USA pick up....  

Luulisi, että Villaan olisi näyttävät opasteet heti päätieltä alkaen, mutta ei merkin merkkiä..
Etsimällä ja kysymällä löytää, se on selvä ja Suomi-motoristi on tervetullut vieras paikallisten silmissä. Kirjautuminen Villaan jossa esitettiin passit ja migraatiokortit, täytettiin liput ja laput - ja maksu käteisellä:)   

 

 Kyllä kunnon keitto voi vetää miehen hiljaiseksi

Kyllä kunnon keitto voi vetää miehen hiljaiseksi

 Sambatus, kesän -43 sotaharjoituspaikka ja kesän -44 taistelupaikka, jonne pysäytettiin 13 naapurin panssaria.

Sambatus, kesän -43 sotaharjoituspaikka ja kesän -44 taistelupaikka, jonne pysäytettiin 13 naapurin panssaria.

 Se olis pojat vanha raja jossain näillä main, tietää Jake Tapanin etsiessä siitä merkkejä tien toiselta puolelta. Kalervo ja Kaitsu seuraavat tilannetta.. 

Se olis pojat vanha raja jossain näillä main, tietää Jake Tapanin etsiessä siitä merkkejä tien toiselta puolelta. Kalervo ja Kaitsu seuraavat tilannetta.. 

 Se on muuten tässä, kiveen on hakattu viiva ja selvitys kummalle valtiolle kiven toinen puolisko aikoinaan kuuluu. Nykyäänhän koko kivi, ja lukuiset muutkin kuuluvat naapurille. Seillä on kuulemma ollut kivistä puutetta.. 

Se on muuten tässä, kiveen on hakattu viiva ja selvitys kummalle valtiolle kiven toinen puolisko aikoinaan kuuluu. Nykyäänhän koko kivi, ja lukuiset muutkin kuuluvat naapurille. Seillä on kuulemma ollut kivistä puutetta.. 

 Vanhalta rajalta ajaessamme takaisin Viteleen, poikkesimme vielä kastamassa kätemme Laatokan aaltoihin. 

Vanhalta rajalta ajaessamme takaisin Viteleen, poikkesimme vielä kastamassa kätemme Laatokan aaltoihin. 

 Villa Vitele ja Juha

Villa Vitele ja Juha

 Naapuritalossa ei ollut aivan vastaavia puitteita, mutta käyttövesi kulki kätevästi ämpärissä sisään kuten jo sata vuotta sitten.  

Naapuritalossa ei ollut aivan vastaavia puitteita, mutta käyttövesi kulki kätevästi ämpärissä sisään kuten jo sata vuotta sitten.  

 Kilautan kaverille..

Kilautan kaverille..

Comment

Päivä 2 | Viipuri - Koivisto - Terijoki - Pietarhovi - Pushkin | 260 km

Comment

Päivä 2 | Viipuri - Koivisto - Terijoki - Pietarhovi - Pushkin | 260 km

Tänään oli matkan ensimmäinen varsinainen ajopäivä jos siirtymää Viipuriin ei siksi vielä laskettaisi. Suuntaamme mutka- ja etenkin monttutietä seuraillen kohti Koivistoa ja Terijokea. 

Aidon Koiviston jälkeen tutustumme Terijoella sen ravintolamaailmaan maukkaan luonaan merkeissä, sillä Terijoen keskusgrilli valmistaa nopeasti maukkaat Terijoki Burgerit nälkäisimmille vähemmän nälkäisten tyytyessä Terijoki Hot Dogeihin. Nam nam..

Vatsat täynnä jatkamme matkaa kohti Kronstadtin patosiltaa ja pyöräytämme samalla pienet sight seeingit Kronstadtin kaupungin ympäri. Nopeasti selvisi, ettei kyseessä ole mikään pikku kylä. 

Kronstadtista suuntaamme kohti Pietarhovin loistoa, joka ensin meinasi jäädä huomaamatta kokonaan matkanjohtajan katsellessa päinvastaiseen suuntaan samalla ihmetellen, kuinka monta ihmistä oikein tarvitaankaan tai edes mahtuu yhden valotolpan maalaukseen.   

Pietarhovi on todellinen nähtävyys vailla vertaa, jonka loistokkuus puhutteli tänäänkin tuhansia turisteja. Pietarhovista suuntamme Pushkiniin, jonne toinen ajopäivämme päättyy. Iltakävely vielä Katariinan palatsin maisemiin kruunaan täydellisen loistokkuus -päivämme upeine rakennuksine ja puistoineen.  

Tähän loistokkaaseen päivään sopii hienosti vielä maininta kaikkien u-käännösten äidistä, käännöksestä jossa ei käännytä tulosuuntaan missään vaiheessa, vaan ajetaan tyylikkäästi moottoritien ramppeja ympäriinsä jalkatappien viistäessä asfalttia - ainakin yhden neliapilan verran, ellei jopa viisilehtisen verran päätyen lopulta aiotulle tielle ja tahdottuun suuntaan.  

 

 Terijoki here we come.

Terijoki here we come.

 Biitsillä.

Biitsillä.

 Rantaleijonat Teukka, Timo, Kalervo ja Tapani

Rantaleijonat Teukka, Timo, Kalervo ja Tapani

 Gourmet center. 

Gourmet center. 

 Eläkeläispoliisi tuli näyttämään virkamerkkiään ja vaati Juhalta (edessä), että moottoripyörät tulisi siirtää tältä arvokkaalta paikalta pois herra Leniniä (taustalla) häiritsemästä   

Eläkeläispoliisi tuli näyttämään virkamerkkiään ja vaati Juhalta (edessä), että moottoripyörät tulisi siirtää tältä arvokkaalta paikalta pois herra Leniniä (taustalla) häiritsemästä   

 Poikkesimme myös naapurin sotamuistomerkillä. Tällä puolella rajaa näyttäsi olevan hieman yksipuoleista tuo kaatuneiden muistelu...

Poikkesimme myös naapurin sotamuistomerkillä. Tällä puolella rajaa näyttäsi olevan hieman yksipuoleista tuo kaatuneiden muistelu...

 Pietarhovi ja Seppo.

Pietarhovi ja Seppo.

LRG_DSC00281.JPG
 Katariinan palatsi, Pushkin.

Katariinan palatsi, Pushkin.

 No pitihän näille portaille hetkeksi istahtaa oikein kolmen Juhan voimin.  Juha H, Roope, Seppo, Tapani, Jyrki, Juha S ja Juha P.

No pitihän näille portaille hetkeksi istahtaa oikein kolmen Juhan voimin. 
Juha H, Roope, Seppo, Tapani, Jyrki, Juha S ja Juha P.

Comment