Päivät 45-47 | Baku, Azerbaijan - Balaken - Tbilisi, Georgia | 570km

Reittimme Azerbaijanin pääkaupungista Bakusta Georgian pääkaupunkiin Tbilisiin. Tervetullutta vaihtelua Turkmenistanin aavikkosuoriin ja kuumuuteen toi Kaukasuksen vuoristo ilma/mutkat.

Pitkäksi venyneen laivamatkan takia olimme pari päivää aikataulustamme myöhässä, joten päätimme skipata Bakun vapaapäivä ja lähteä samantien matkaan. Harmi sinänsä, sillä Baku vaikutti todella kauniilta ja modernilta kaupungilta, jossa olisi kiva viettää jopa pitkä viikonloppu.

zerbaidžanin pinta-ala on 86 600 neliökilometriä, joka vastaa neljännestä Suomen pinta-alasta. Alueesta lähes puolet on vuoristoa. Maan kaakkoisosan rannikon kukkuloilla on subtrooppinen ilmasto, ja siellä kasvatetaan teetä, sitruunoita ja appelsiineja.

Päivä 45 | Baku - Balaken, Azerbaijan | 390km

Samin ryhmä lähti erireittiä Ganjan kautta kohti Tbilisiä ja meidän porukka suuntasi vuoristoon. Tästä tulikin ehkä matkan tähän mennessä paras ajopäivä. Täydellinen keli - +25C eikä tuulee. Aurinko paistaa selkään. Käärmeen lailla mutkitteleva tie on hyvässä kunnossa ja maisemat taas kerran henkeäsalpaavat.

Ajellessa mietin, että tänne (Azerbaijan / Georgia) akselille pitää järjestää erillinen parin viikon moottoripyöräreissu jahka löytyy Bakusta tai Tbilisistä luotettava pyörävuokraamo. Mielettömät paikat, joista valtaosa motoristeistä ei tiedä yhtään mitään.

Turkmenistanin aavikon jälkeen vehreät maisemat tekivät gutaa...

Illaksi saavuimme pieneen Balakenin kaupunkiin 10 kilometriä Georgian rajalta, mutta vielä Azerbaijanin puolella. Ramadanin takia syötiin maittava, mutta alkoholiton, illallinen ja nukkumaan.

Video Azerbaijanin teistä ja maisemista alla:

Päivät 46&47 | Balaken, Azerbaijan - Tbilisi, Georgia | 180km & 0km

Yön aikana keli on muuttunut täydellisestä sateiseksi. No emme ole sokerista tehty ja sadevehkeetkin on keksitty :) Matkaan siis. Pian olimmekin Azerbaijanin ja Georgian rajalla. Sade voimistui entisestään ja hetken näytti siltä, että emme voi jatkaa matkaa ennen kuin sade laantuu. Onneksemme olimme juuri silloin suorittamassa rajamuodollisuuksia katoksen alla...

10000 kilometriä rikki :) Eli Intiasta Georgiaan on tasan tarkkaan 10000 kilometriä.

Azerbaijanin rajalla ei mitään ihmeellistä - ihan perus ex-neuvostoliittomeininki. Pari luukkua - yksi passintarkistusta varten ja toinen tullimuodollisuuksia varten.

Georgian raja oli aluksi vielä helpompi. Minä ja pari muuta menimme ensin luukulle, jossa ystävällinen virkamies kyseli niitä näitä, samalla kun tarkisti paperit (ensimmäistä kertaa 10000 tuhanteen kilometriin kysyttiin ajokorttia!). 10 minuuttia ja kolme ensimmäistä pääsi rajasta läpi. Ihmettelin ääneen tullin nopeutta. "Tervetuloa Eurooppaan" - naurahti virkamies. En jäänyt kiistelemään ;)

Mielenkiintoinen fakta: Georgia sijaitsee Euroopan ja Aasian rajalla. Eri määritelmissä maa lasketaan kuuluvaksi joko Eurooppaan, Aasiaan tai molempiin. Yleisessä määritelmässä maanosien välinen raja kulkee Kaukasus-vuoriston vedenjakajaa pitkin, jolloin Georgia kuuluu lähes kokonaisuudessaan Aasiaan.

Sitten kivan tullimiehen vuoro päättyi ja tilalle tuli vähän tiukempi kaveri. Hänelle ei sitten kelvanneet meidän valtakirjat, joissa ei ollut notariuksen leimoja ja hän tivasi todistusta, että pyörät olivat todellakin meidän. Myyntikuiteissa oli jonkunlainen leima ja intialaisen "lakimiehen" allekirjoitus. Rautalangasta väännettiin pari kymmentä minuuttia, ennen kuin virkamies luopui ja alkoi näpyttä tiedot järjestelmään. Tervetuloa Georgiaan!

Georgiassa on pakollinen liikennevakuutus jonka pitää ostaa tälläisestä kopista heti rajan jälkeen. 15 päivän vakuutus maksoi 7€.

Sateesta huolimatta saavuimme Tbilisiin hyvissä ajoin klo 15.00 maissa...

Nopeat suihkut ja syömään hotellin terassiravintolaan, josta avautui hienot maisemat vanhan kaupungin ylle. Ruokakin oli matkamme tähän mennesä parhaimmasta päästä.

Georgialainen viini on myös omaa luokkansa, jos tietää mitä tilaa ;) Suosittelen lämpimästi maistamaan kuvassa näkyvää viiniä - herkullinen. Ei taida löytyä Alkon valikoimista, mutta siinäpä yksi lisäsyy lähteä paikan päällä käymään!

Vapaapäivä Tbilisissä

Vapaapäivä Tbilisissä tuli tarpeeseen ja oli erittäin tervetullut. Eilisen sateen jälkeen kaikki ajovarusteet olivat läpimärkiä ja pyykitkin oli pesemättä Turkmenistanista saakka. Käytännöllisten syiden lisäksi Tbilisi on mieletön kaupunki. Sekoitus uutta ja vanhaa. Köyhää ja rikasta. Suosittelen käymään.