Intian mittakaavassa tänäänkin pitkähkö päivä - luvassa rannikkoa ja Kochinin taajamaata, Nilghiri vuoriston ylitys ja kyläpolkuja Maduraihin asti! Hanurit on kuitenkin lepuutettu vapaapäivän aikana ja kaasukättäkin jo hieman kutittaa - ei muuta kun matkaan! :)


Intiassa ei sen kummemmin herkutellaan supernitroecobensiinillä - tarjolla on dieseliä ja pensaa - valita voi vapaasti :) 

13,5 litran tankilla pääsee about 300-320 kilometriä... Vähän vähemmän ruuhkassa!

Nilghirin vuoristossa moottoripyöräily Intiassa on parhaimmillaan - tiet pääsääntöisesti hyvässä kunnossa ja liikennettä suhteellisen vähän... 

Life is Now!

Yhdessä mutkassa Maurilta lähti etupyörä alta ja hän tupsahti kevyesti kyljelleen. Koko kylä oli samantien auttamassa :)

Ensiapulaukku tuli taas tarpeeseen ja desinfioinnin ja putsauksen jälkeen todettiin vauriot vähäisiksi ja mopo ajokuntoiseksi...

Mauri näyttää, että kaikki ok ja sidottu käsi toimii moiteettomasti :)

Teeplantaasien halki, taas pyhiä lehmiä väistelleen pääsimme hyvissä ajoin vuoriston yli ja Maduraita kohti vievälle tielle...


... Noin 40 kilometriä ennen hotellia paikallinen mopedikuski päätti tehdä U-käännöksen noin 5 metriä minun edessä. Katsomatta taakse tietysti... Pari skenaariota välähti päässäni, samalla kun löin molemmat jarrut lukkoon. Vauhti 50 km/tunnissa, aikaa törmäykseen 2 sekuntia, vastassa vähän isompi skootteri ja kaksi Intialaista kaveria kyydissä. Mitä tekisit?

Vaihtoehto 1 tietysti jarruta ja väistä - ei ollut mahdollinen näin läheltä.

Vaihtoehto 2 - jarruta enemmän takapyörällä, pumppaa etujarrua (Royaleissa ei siis ABS jarruja) ja liukuu sivuttain kohti törmäystä - jalat mahdollisesti rutistuu kahden pyörän väliin. 

Vaihtoehto 3 - jarruta minkä kerkeät ja pidä pyörä suorassa, jotta etupyörä ottaa mahdollisimman paljon iskuvoimaa. Törmäyksen jälkeen yritä pitää pyörä pystyssä tai kaadu hallitusti. Tämä vaihtoehto ei välttämättä toimisi, jos vastassa auto tai seinä, mutta toinen mopo - yritetään :)

Tämä kaikki välähti noin 2 sekunnin aikana päässäni, samalla kun alitajunta teki jo valinnan puolestani - vaihtoehto 3! Näin vielä Intialaisen kuskin laajenevat silmät ennen törmäystä. Vinkuva takarengas sekoittui vääntyvän metallin, hajoavan lasin ja halkeilevan muovin ääniin... Hetken pidin pyörän pystyssä, mutta lopulta painovoima voitti ja räsähdin asfalttiin...

Heti ensimmäisenä tömäyksen jälkeen nopea itsearviointi - mikä poikki, pystyykö liikkumaan? Yllätyksekseni muutamaa naarmua ja mustelmaa lukuun ottamatta kaikki kunnossa! Pyörästä toki lähti vilkut, etuvalo, vääntyi ohjaustanko ja etuhaarukka + etupyörä 8 muotoinen :) Muutama skraadu kaatumarudoissa ja tankissa... Sillä aikaa kun tein itsearvioinnin, paikalliset kaverit joihin törmäsin keräsivät kimpsut ja kampsut ja lähtivät livohkaan!  

Muuten kaikki kyläläiset kerääntyivät auttamaan - ensiaputarvikkeita tuotiin ja vettä, löytyi myös paikallinen mekaanikko joka auttoi laittamaan pyörän ajokuntoon. Kaikesta huolimatta kävi hyvä tuuri ja pystyimme jatkamaan matkaa - oltiin jopa hotellilla ennen pimeää ;)

Mekaanikko laittaa palat kohdalleen...

Aaroltakin taittuu ensiapu :)

Comment