Päivä 7 & 8 | Murmansk | Pietari - Narva - Tallinna - Helsinki | 310 & 236 km
Päivä 7 | Pietari - Narva-Joensuu | 310 km
Tällä reissulla meillä oli fantastinen porukka, jolta ei huumori loppunut kesken - sitä Venäjällä reissatessa välillä tarvitsee enemmän kuin mitään muuta :) Sanonta, että Venäjällä mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy pitää edelleenkin mainiosti paikkansa!
Kun on oikealla asenteella liikkeellä, niin asioilla on tapana järjestyä olitpa missä päin maailmaa tahansa...
Ja näköään kaikennäköisillä vehkeillä pärjää myös, kunhan vaan on ajotaidot kunnossa!
Esittelyssä Mikan tähdittämä ryhmä "MC VR" : Vasemmalta oikealle (kuvat saat suuremmaksi klikkaamalla) - Mika "Pendolino" Pyyppönen ja BMW GS1200, Kirsi ja Heritage Softail, Olli-Pekka ja Triumph Explorer, Jyke ja Suzuki Bandit, Hessu ja Bemari, Jari ja HD, Jake ja Banditti, Juha ja Adventure BMW, Risto ja Yamaha Super Tenere, Markus ja Trumppa Rocket!
Danin vetämä "MC OUTLAW" : Timo ja Yamaha FJR, Timppa ja V-storm Suzuki, Juha ja vanha, kunnon bemari (750 kilometrin kantosäteellä), Tarmo ja Bemari, Hannu "Leppis" ja BMW 1600 GTL, Hannu ja offroad HD, Ilkka ja Bemari, Topi ja Triumphi, Karita "Kati" ja katujen paholainen Victory, Urpo "Tiikeri" ja Triumph Tiger, Dani "Outlaw" ja legendaarinen Kawazaki KLR 650!
Pietarista lähdettiin uuden patotien kautta kohti Kronshtadtin laivasto tukikohta kaupunkia ja sitä kautta Pietarhoviin joka on aikoinaan toiminut kuninkaallisten kesäpalatsina!
Pietarin tulvapato on kaupungin edustalla Itämeressä sijaitseva patoyhdistelmä, joka sulkee taakseen Nevanlahden, Suomenlahden äärimmäisen perukan.
Padolla on tarkoitus suojella Pietaria mereltä uhkaavilta satunnaisilta tulvilta. Samalla se muodostaa ajoväylän lahden poikki: patoa pitkin kulkee kuusikaistainen Pietarin kehätie. Vuonna 2011 valmistunut pato on 25,4 kilometrin pituinen ja kulkee Retusaaren kautta. Hankkeen rakennuskustannukset olivat yli 3 miljardia euroa.
Retusaaren kohdalla poikettiin katsomaan Kronshtatin laivasto kaupunkia ja satuttiin ajamaan suoraan keskelle laivasto upseerien valmistujaisparaatia - Pyhän Nikalauksen merikirkkon edessä!
Sen jälkeen lyhyt siirtymä kohti Pietarhovia! Vuonna 1705 mainitaan Suomenlahden rannalla sijainnut Pitergof- tai Petergof-niminen kartano, jota Pietari I käytti levähdyspaikkana käydessään Kronstadtissa. Vuonna 1709 alettiin rakentaa Pietari I:n kesäasuntoa ja 1700–1800-luvulla Pietarhovista muodostui yksi Venäjän suurimmista palatsi- ja puistoalueista. Sen pinta-ala on noin tuhat hehtaaria!
Matkaa haluttiin jatkaa hulppean mutkikasta Sosnovyi Bor tietä 41a-007 pitkiin, mutta se kun on ydinvoimala kaupunki ja tarkasti vartioitu valtiosalaisuus, niin suomalaisilla ei sinne mitään asiaa ole! Sen meille selvästi selittivät kaupungin porttia vartioivat sotilaat! :)
Ei muuta kun tielle E20 ja suoraan kohti Viron rajaa ja Narvan rajanylityspaikka...
Ivangorod, eli Venäjänpuoleinen rajanylityspaikka oli erittäin tehokas ja mukavaa - Koko 21:n pyörän letka pääsi ongelmitta läpi alle tunnissa! (Passi, Migraatiolappu ja yksi Tulliselvityslomake jonka saimme maahan tullessa), passin tarkistus, pyörien ja tavaroiden pikainen tarkistus ja vielä kerran passitarkistus - siinä se :)
Viron puolella vallitsi jo EU maille ominainen pikkutarkkuus ja sääntöjen noudattelu, mutta siitäkin tottuneesti selvittiin! :)
Spa Hotelli Noorus, Narva-Joensuussa oli todella positiivinen kokemus ja sen fasiliteetit käytettiin täysillä!
Päivä 8 Narva-Joensuu - Tallinna - Helsinki | 236 km
Tänään siiryttiin pikkuteitä pitkiin kohti Tallinna ainoana ehtona olla siellä 15.30 jolloin laiva Helsinkiin aletaan lastamaan. Keli ei ollut ehkä meidän puolella, mutta tiet olivat hyväkuntoisia ja sopivan mutkikkaita!
Ennen tätä seikkailua monilla oli paljon ennakkoluuloja Venäjää kohtaan ja jotkut niistä ehkä olivatkin totta, mutta suurin osa stereotyypeistä murskantui täysin, kun vaan antoi tälle valtavalle maalle mahdollisuuden! Maalle joka on täynnä mitä ihmeellisempia asioita ja mitä vieraanvaraisimpia ihmisiä!
Mitä muuta voi tähän vielä lisätä? Taas kerran erinomainen matka takana ja 22 uutta ystävää ympäri Suomea, kokemuksien lisäksi, jää tästä reissusta käteen! Ystäviä joiden kanssa tuli jaettua kaikki mahdollinen, ilot, surut, vodkat ja kaviaarit, sateet, tuulet ja auringon paahto! Ystäviä joita toivon näkeväni aina uudestaan ja uudestaan!
Matkanjohtajat Dani ja Mika kiittävät ja kumartavat! Spasibo!
20.06.2016