Päivät 6 - 9 | Lumbini - Pokhara - Chitwan - Kathmandu

PÄIVÄ 6 | LUMBINI - POKHARA | 190 KM

Tänään oli ensimminen kunnon mutkapäivä. Aamiasta nautittiin seitsemän aikaa ja kahdeksalta lähdettiin vierailemaan Buddhan synnyinpaikassa. Buddhalaisen perinteen mukaan Siddharta Gautama syntyi Lumbinissa nykyisen Nepalin alueella Shakya-klaanin kuninkaallisille vanhemmille, mutta luopui kotielämästään elääkseen vaeltavana askeettina.

Lumbini

Temppeliin tutustumisen jälkeen tankit täyteen ja kohti vaeltajien mekkaa Pokharaa. Pokhara on kaupunki Phewa-järven rannalla Nepalin keskiosassa. Se tunnetaan porttina Annapurna Circuitille, joka on suosittu reitti Himalajalla. Päivän ajo sujui jälleen ilman ongelmia ja oli kiva nauttia illallista yhdessä Phewa järven rannalla.

PÄIVÄ 7 | POKHARA - CHITWAN | 150 KM

Aurinko paistoi, kun jätettiin Pokhara taaksemme. Ensin kuitenkin ajettiin Phewa -järven rantaan katsomaan Annapurnan kasitonnisia vuoria. Phewa-järvi on makean veden järvi Nepalissa, aiemmin nimeltään Baidam Tal, joka sijaitsee Pokharan laakson eteläosassa ja sisältää Pokharan kaupungin sekä osia Sarangkotista ja Kaskikotista. Se on Nepalin toiseksi suurin järvi ja sieltä on upeat näkymät Annapurnan vuoristoon.

Pokharasta matka jatkui kohti Chitwanin luonnonpuistoa ja alkumatkasta oli noin 60 kilometriä tietyötä, eli aika pölyistä oli ajaminen. Tämän päivän matka oli melko lyhyt, joten oltiin puoli kolmen maissa perillä. Täällä on lämmintä, kun ollaan laskeuduttu merenpinnan tasolle vaikka ei koko päivänä missään kohtaa kylmä ollut. Illallinen nautittiin Rapti -joen rannassa paikallista suosittua ruokaa momoja nautiskellen.

Tietyötä riitti tälle päivälle

PÄIVÄ 8 | POKHARA - KATHMANDU | 170 KM

Aamiainen tänään saatiin nauttia lintukonsertin säestyksellä, jonka jälkeen lähdettiin pienelle norsusafarille. Chitwanin kansallispuisto on Nepalin ensimmäinen kansallispuisto. Se perustettiin vuonna 1973 Royal Chitwanin kansallispuistoksi ja sille myönnettiin maailmanperintökohteen asema vuonna 1984.  Meidän lyhyellä retkellä nähtiin kauriita, riikinkukkoja ja yksi meidän kolmesta norsusta löysi sarvikuonon.

Chitwanista lähdettiin ajelemaan kohti Kathmandua. Ajo sujui , tosin loppumatkasta oli jonkin verran tietöitä joten pölyä riitti. Perillä oltiin vähän neljän jälkeen hotellillamme Thamelissa, joka on kaupungin suosituin turistialue ja reppureissaajien kohde. Illallinen nepalilaisen ohjelman säestämänä.

PÄIVÄ 9 | KATHMANDU

Vapaapäivä Kathmandussa. Suurin osa lähti järjestetylle kiertoajelulle kaupungin tunnetuimpiin kohteisiin. Itse vietin vapaapäivä tavaten tuttaviani. Olenhan asunut Kathmandussa aikanaan ja käynyt muutoinkin usemman kerran eri yhteyksissä täällä.