Päivä 17 Las Vegas - Death Valley - Barstow 566 km

Olimme aamulla ensimmäisten asiakkaiden joukossa, kun odotimme, että aamupala buffet aukeaa klo 8. Buffassa oli meininki kuin Ruotsin laivalla. Homma toimi ja henki haisi. Myös avaimien luovutus kävi näppärästi, koska koko pitkällä tiskillä ei ollut yhtään asiakasta lähdössä. Las Vegasista ei siis poistunut sunnuntaiaamuna, kuin meidän Route 66 ++ ryhmä vaikka hotellissamme oli yli 2000 huonetta. Lähdimme ajamaan kohti pohjoista Beatty nimistä kylää kohti, josta käännytään kohti Death Valley luonnonpuistoa. Matkalla ohitimme suuren vankila-alueen, joka oli keskellä Nevadan autiomaata. Kyltit tien vieressä varoittivat, että ei saa ottaa kyytiin liftaajia. Liftaaja olisi siis karannut vanki, koska ei tienposkessa kukaan muu liftaa keskellä ei mitään. Ohitimme myös Area51 alueen, jossa kuulemma tutkitaan löydettyjä avaruusolioita. Saavuimme Kuolemanlaaksoon ja ostimme liput. 20 dollaria per moottoripyörä. Furnace Creek oli seuraavaksi edessä ja pysähdyimme syömään salaatit. Lämpötila oli noussut jo 104 Fahrenheit eli 40 Celsiusta, kun lähdimme paikkaan nimeltä Badwater Basin. Se on 86 metriä merenpinnan alapuolella. Se on Amerikan matalin, kuumin ja kuivin paikka. Kävelylenkin ja kuvaussession jälkeen tuli olo, että nyt pitää päästä vähän viileämpään paikkaan. Kyltti kertoi, että seuraavalle tankkauspaikalle olisi 57 mailia. Kaikilla mittarit näytti, että bensaa riittäisi yli 100 mailia, mutta oliko kuumuus vai se että nousimme koko ajan ylöspäin syynä siihen, että Maaritin pyörän Range näytti nollaa, kun pääsimme vihdoin huoltoaseman pihaan. Tankkasimme tämän reissun suurimman bensamäärän ja joimme huoltoaseman vastapuolella olevassa ravintolassa kahvit ja kylmät vedet. Noin 160 km yli 40 asteen helteessä oli kyllä sellainen temppu, jota ei usko ennen kuin sen itse kokee. Tähän jos mihin käy Putoushahmon slougan; Soijaa pukkaa. Sunnuntai iltapäivän ruuhkassa ajoimme Barstow nimiseen kaupunkiin, jossa meitä odotti mukava Days Inn Hotelli. Kävelymatkan päässä oli Tonys Buffa, jossa söimme illallisen. Huomenna uusi päivä.

Huoneiden luovutus kävi nopeasti. Olikohan muut asiakkaat ehtineet edes nukkumaan.

Tien vasemmalla puolella on suuri vankila-alue, kun lähdetään Las Vegasista suoraan pohjoista kohti. Liftareita ei näkynyt. Onkohan tämä sitä kuuluisaa Huitsin Nevadaa?

Death Valley eli Kuolemanlaakso on kuuma paikka. Janne nauttii yli 40 asteen lämmöstä ja muistuttaa, että kohta ollaan koti Suomessa. Siellä ei näin kuumaa tule ihan heti.

Badwater Basin. Tämän alemmaksi ei Amerikassa pääse.

Onneksi ei loppunut Maaritin pyörästä bensa. Olisi tullut kuumat paikat.

Mukava paikka pitää taukoa, kun on ajanut Kuolemanlaakson reitin. Ramille maistuu kahvi ja tämän reissun mukavin tarjoilija löytyi tästä kuppilasta. Johtuukohan se siitä, että olemme Californiassa.

Muutama pitkä suora, kuppi kahvia ja ei mitä tahansa kahvia vaanmustaa, kuumaa Kenialaista ja olemme taas takaisin Route 66 tiellä.