Laatokan ympäriajo | PeterPanBiken tutkimusmatka | Venäjä 201608
Laatokka, ennen tunnettu myös Nevajärvenä, on Euroopan suurin ja maailman 13:nneksi suurin makeanveden järvi. Järven vesitilavuus on 908 kuutiokilometriä, joka on noin kolme kertaa enemmän kuin Suomen kaikkien sisävesien sisältämä vesimäärä yhteensä!
Vuoteen 1940 ja uudelleen 1941–1944 osa Laatokasta kuului Suomeen. Sotien jälkeen rajat piirrettiin uusiksi ja tämä valtava vesimassa jäikin Venäjän puolelle...
PeterPanBiken iskuryhmä päätti lähteä tutkimaan miltä menetetyt maat näyttävät 70 vuotta myöhemmin ja samalla tarkoituksena oli kartoittaa hulppean hauskat metsätiet, löytää parhaat borssipaikat ja tutustua Karjalan kulttuuriin.
Tervetuloa mukaan nojatuolimatkalle!
Päivä 1 | Savonlinna - Värtsilä - Sortavala | N. 330km
Tutkimusretken lähtöpaikaksi valittiin strategisesti, matkan kannalta, sijoitettu ja samalla myös kuvankaunis Savonlinnan kaupunki, Etelä-Savon maakunnassa. Heti kättelyssä päätettiin mennä mahdollisimman paljon päällystämättömiä metsäpolkuja ja sorateitä pitkiin nähdäksemme koskematonta erämaata...
Tuhansien järvien maisemia ihaillen on helppo rakastua ja oppia arvostamaan myös koti Suomen ainutlaatuista luontoa!
Savonlinnan ja Punkaharjun välissä on ehkä yksi Suomen kauniimmista teistä - "Harjun tie"
Punkaharjun jälkeen järviä väistelleen mutkitellaan Vanhaa Viipurin tietä pitkiin Putikkon, Särkisalmen ja Parikkalan ohi. Lyhyt pätkä pakollista päätietä ja sitten taas mennään idyllisiä sorareittejä Suomi-Venäjä rajaa myötäilleen kohti Niirala-Värtsilä rajanylityspaikkaa.
Rajanylityspaikalla ensin tulee vastaan Niiralan tarkistuspiste (Keihäänheittäjä Seppo Räty työskenteli muuten aiemmin Niiralan raja-asemalla ;) josta suomalaiset pääsevät jatkamaan matkaa noin 2 minuutissa passin näytettyään... Kilometrin päästä vastaan tuleekin sitten Venäjän tulli :) Tällä kertaa päästiin jatkamaan matkaa noin puolen tunnin jälkeen, mikä on erinomainen suoritus...
En syvenny tässä blogissa rajamuodollisuuksiin sen enempää, koska olen jo kirjoittanut siitä erillisen artikkelin joka syventyy tullibyrokratiaan syvälisemmin - kirjoitus löytyy tästä!
Venäjän puolella Sortavalaan saakaa pääsee paukuttaa suhteellisen hyvänkuntoista asfalttitietä pitkiin, mutta me tultiin hakemaan all-road pyörillemme vähän enemmän haastetta ja sitä myös löytyi helposti...
Värtsilän kohdalla pitää vain lähteä kiertämään Jänisjärveä itäpuolelta ja seikkailu on taattu! :) Kaunista, koskematonta metsää niin pitkälle kun silmä kantaa... Välillä törmäiltiin pikkukyliin, jossa aika näytti pysähtyneen noin 60 vuotta sitten!
Matti sanoi ennen kun päästiin Venäjän puolelle ettei laske Venäjää kehitysmaaksi, koska silloin pitäisi myös tapahtua jotain kehitystä! Matkan mittaan todettiin kuitenkin, että kehitystä tapahtuu ja se tapahtuu myös hyvinkin nopeasti... Teitä päällystetään, rakennetaan lisää ja kunnostetaan jatkuvasti... Tällä kertaa Jänisjärventie oli poikki sillanuusimisen myötä - onneksi pyörällä aina löytää vaihtoehtoisia reittejä ;)
Päivä 2 | Sortavala - Novaya Ladoga | n. 500km
Aamuyhdeksältä potkaistiin koneet käyntiin - edessä pitkä ja haastava päivä!
Erittäin miellyttävä ja positiivinen yllätys oli Sortavalan ja Lahdenpohjan välille rakennettu upouusi asfalttipätkä... Loivasti ja välillä jyrkästikin mutkittelevaa, autio asfalttitie on mukavaa vaihtelua pomppuisille kyläpoluille - ajonautinto tällä tiellä ihan maailmanluokka! Katso videopätkä alla! (asetuksista saat HD laadun, jos ei ole automaattisesti)
Lahdenpohjan jälkeen tie jatkuu hyväkuntoisena tarvittaessa aina Pietariin saakka, mutta saatiin paikallisilta vihjettä Lumivaaran hylätystä luterilaisesta kirkosta ja sinne vie sopivasti sorainen kylätie! Sinne siis :)
Päivän kulttuuri annos oli tunnollisesti täytetty ja alkoi todellinen off-road osuus!
Lähdettiin ajamaan kohti Novaya Ladoga Laatokan rantoja mahdollisimman paljon myötäilleen... Kaikki kartat ja navigaattorit väittivät, että Vuoksi joen ainoa järkevä ylityspaikka olisi päätietä a-121 pitkiin, mutta lähdettiin tietysti kokeilemaan jospa löytyisi vaihtoehtoja ;) Niitä ei löytynyt, mutta pääsimme testaamaan pyöriämme oikein kunnolla...
Etenemisvauhdista jotain kertoo se, että noin 50 kilometrin matkaan meillä meni melkein 4 tuntia! Novaya Ladogaan saavuttiin reilusti auringonlaskun jälkeen... Soitettiin kuitenkin jo matkalla hotellin pitäjälle - 4 todella nälkäistä miestä on kohta tulossa - ruoka pöytään ja votkaa lasiin! :) Kaveri ei pettänyt meidän odotuksia...
Päivä 3 | Novaya Ladoga - Petroskoi | n. 420km
Erinomaisesti nukutun yön jälkeen huollettiin mopot, sillä venäläiset offroadit ottivat koville... Hotellin omistaja sattui olemaan motokrossin harrastaja ja muutenkin pätevä mekaanikko, jolla on hotellin yhteydessä täysin varustettu paja...
Jarrupolkimet väännettiin paikoille, ruuvit kiristettiin, öljyt tarkistettiin ja lisättiin, visiirit putsattiin ja potkaistiin tottuneesti koneet taas käyntiin! Nokka kohti Äänisen länsirannikkoa ja Petroskoin kaupunkia...
Blogin alkupuheissa lupasin myös kertoa ehkä Venäjän parhaasta borssipaikasta, johon ehdottomasti suosittelen poiketa, jos alueella liikutte... Tämän paikan bongasin jo kesäkuussa 2016 Murmanskin matkalla ja päätin, että jos tilaisuus suo niin käyn uudestaan varmistamassa havaintoni... Ravintola oli ainakin syyskuussa 2016 vielä pystyssä ja ruoka oli suorastaan järjettömän hyvä!
Paikka sijaitsee Domozhirovon kylässä päätien varrella (http://www.fermer.net.ru/contacts)
Vatsat ehkä vähän turhankin täynnä jatkettiin pikkuteitäpitkiin kohti Äänisen rantoja ja sitten niitä myötäilleen pohjoiseen kohti Petroskoita. Vaikka kesällä Venäjällä kellonaika on sama kuin Suomessa, niin päässä kellot piti siirtää noin 50 vuotta taaksepäin...
Venäjä on äärilaitojen luvattu maa - Pietari ja Moskova ovat moderneja jättikaupunkia, täynnä elämää ja mahdollisuuksia, Uralin takana on miljoonakaupunkeja joista kukaan ei ole koskaan kuullut mitään ja sitten on muu Venäjä. Muu Venäjä on käytännössä loputon - metsää, peltoja, vuoria, pikkukyliä jumalanselän takana... Miettikää Suomesta Japaniin pääsee käytännössä pelkästään kulkemalla Venäjän halki!!!
Jos ajaa Äänisen rannikkoa pitkiin kohti petroskoita, niin tiet ovat siedettävässä kunnossa (ei kuitenkaan mitään harrikka kuskin paratiisiä :) Svir joen kohdalla joutuu menemään lautalla yli, mutta homma toimii, vaikka ehkä vähän Venäläisellä logiikalla ja koko lysti kustantaa 60 ruplaa per ajoneuvo...
Melko ajantasainen Venäjän kartta löytyi tilaamalla akateemisestä kirjakaupasta, mutta sekään ei pysynyt perässä Venäjällä... Vaan jokus kartaan merkitty, kolminumeroinenkin tie päättyi hylättyyn rakennustyömaahan tai kaksimetriä syvään ojaan... All-road pyöräilyssä on se hyvä puoli, että vaihtoehtoja löytyy melkein aina :)
Toisaalta ei ne asfaltitkaan ole aina niin turvallisia...
Petrozavodsk tai Petroskoi on noin Tampereen kokoinen kaupunki joka ei Suomalaisille sen kummemmin esittelyjä kaipaa, mutta mainitsen kuitenkin pari sanaa kaupungin historiasta:
Varsinaisesti kaupunkitaajaman historia alkoi vuonna 1703, kun Pietari Suuri päätti hyötyä Karjalan alueesta sodissaan. Nykyisen Petroskoin alueelle, Lohijoen suulle rakennettiin paikallista järvimalmia jalostamaan rauta- ja tykkitehdas. Tehtaan perustus laskettiin 29. elokuuta 1703, jota pidetäänkin Petroskoin perustamispäivänä.
Tehdas nimettiin hallitsija Pietari Suuren kunniaksi Pietarin tehtaaksi, mikä johtui sanoista (ven. Пётр, Pjotr, ’Pietari’) ja zavod (ven. заво́д, ’tehdas’). Kaupunkioikeudet taajama sai vuonna 1777, jolloin myös kaupungin venäjänkielinen nimi Petrozavodsk virallistettiin...
Päivä 4 | Petroskoi - Suojärvi - Sortavala | n. 280km
Sunnuntain kunniaksi päätettiin käynnistää moottorit vasta kymmeneltä ja käyttää aamutunnit väsyneen kytkinkäden venyttämiseen :) Tänään meillä oli maalaisromantiikan lisäksi, myös kulttuurikohde mielessä - Kollaan taistelujen sotatantereet!
Ajatuksena oli myös pitää borssitauko Suojärven kylän kohdalla, mutta paikan ainoa kunnon ravintola oli myös kylän ainoan hotellin yhteydessä (alla kuva Suojärven Hilttonista) - päätettiin syödä pähkinöitä ja jatkaa matkaa :)
Kollaan taistelut käytiin Kollaanjoella Suistamon pitäjässä Laatokan Karjalassa. Taistelut alkoivat 7. joulukuuta 1939 ja jatkuivat talvisodan loppuun 13. maaliskuuta 1940.
Jälkipolvet muistavat taistelusta sanonnan ”Kollaa kestää”. Kerrotaan, että kenraalimajuri Hägglund kysyi luutnantti Aarne Juutilaiselta: ”Kestääkö Kollaa?”. Tähän Juutilainen oli vastannut: ”Kyllä kestää, ellei käsketä karkuun juoksemaan.”
Suomalaiset menestyivät taisteluissa, vaikka neuvostoliittolaisilla oli miesylivoima. Syynä oli se, että neuvostojoukot olivat valmistautuneet etenemään vain teitä myöten. Alueella oli vähän tiestöä, ja suomalaiset pitivät teitä hallussaan. Neuvostoliittolaisilla ei ollut suksia, joten he eivät päässeet etenemään muita reittejä pitkin. Myös kuuluisa tarkka-ampuja Simo Häyhä taisteli Kollaan rintamalla.
Suomalaisia sotilaita kaatuiKollaalla noin 2000. Neuvostoliittolaisten tappioiksi arvellaan pelkästään maaliskuussa 6 700 kaatunutta, yhteensä noin 8 000.
Kollaanjoen läheisyydessä on Venäläisten joukkohauta - kyltissä teksti "Nämä sotilaat ovat kaatuneet puolusteessa isänmaataan" - Suomalaiset historiakirjat voivat olla eri mieltä...
Hieman Loimolan jälkeen keli alkoi muuttua ja tummat pilvet tulivat meidän ja auringon väliin... Tosi matkamotoristi on aina valmis ja matka keskeytetään vain sen verran, että sadekamat saadaan niskaan!
Jänisjärven ja Suistamonjärven välistä kaareilevaa soratietä pitkiin palattiin takaisin Laatokan rannoille... Päätielle tultiin jossain Läskelä kylän kohdalla ja siitä Sortavalaan vie taas kerran huippu hauskaa "Laatokan Highway 1'ksi" ristitty tie... Jos asfaltti ei ole sinun juttu, niin helposti löytyy lisää haastavia hiekkarantaosuuksia - testattiin niitäkin ;)
Päivä 5 | Sortavala - Suomi
Ympyrä sulkeutuu ja tässä vaiheessa voin julistaa tämän PeterPanBiken tutkimusmatkan Karjalan Kannakselle erittäin onnistuneeksi...
Kaiken kaikkiaan Venäjä on suomalaiselle motoristille loputon kultakaivos, josta löytyy niin kuravellin kavereille, sorateiden kuninkaille tai silkkisileään asfalttiparatiisin rakastajille tuhansia ja tuhansia kilometrejä tutkittavaksi! Edullinen hintataso, erinomainen ruoka ja vieraanvaraiset ihmiset ovat kuin kirsikka kakun päällä :)
Matkassa mukana:
Kiitos ja Spasibo,
07.09.2016 / Dani
PS. PeterPanBikella on tällä hetkellä muutama järjestetty matka moottoripyörällä Venäjän puolelle - tule mukan ja karsi vanhanaikaiset stereotyypit pois!
Moskova, Minsk ja Venäjän sydänmaat
Erittäin hauska tapa päästä Jänkhälle Jytisemään Venäjän kautta