lisää tämä "to do" listalle

Yksi tie on kuitenkin ansaitusti ylitse muiden - Transfagarasan! Top Gearin juontaja Jeremy Clarkson sanoi Romanian jaksossa - "We were wrong... This is better than Stelvio. This is the best road in the world!"

Romania tuo monille ensimmäisenä mieleen vampyyreja ja huikeita vuoristolinnoituksia, mutta yllättävän moni motoristi ei ole koskaan kuullutkaan maailmanluokan ajoreiteistä! Kun lähdet seikkailemaan Romanian Alppeihin mikään tie ei ole tylsä.


 

Sijainti - Romania | Tie kulkee Sibiun ja Pitestin kaupunkien välillä Karpaattien yli, yhdistäen samalla Transilvanian ja Valakian historialliset alueet.

Pituus - Noin 150 kilometriä

Korkein kohta - 2034 metriä (Balea järven kohdalla)

Transfăgărășan (trans (yli, kautta) + Făgăraș) eli DN7C on toiseksi korkeimmalle ulottuva asfalttitie Romaniassa. Ensimmäistä sijaa pitää TransAlpina (Erittäinkin ajamisen arvoinen tie sekin ;)


Ripaus historiaa

Transfagarasan, niin kuin kaikki muukin Romaniassa siihen aikaan, rakennettiin Nicolae Ceausescun henkilökohtaisesta käskystä vuosina 1970-1974. Legendan mukaan Ceausescu rakennutti tien siltä varalta, että Neuvostoliitto päättää miehittää Romanian (Neuvostoliitto miehitti Tšekkoslovakian 1968) ja hänen pitäisi lähettää nopeasti lisäjoukkoja rintamalle pohjoiseen vuorten yli. Legenda aina unohtaa yhden seikan - paljon nopeampi, Fagaras vuoret kiertävä tie oli jo olemassa ja strategisessa mielessä Transfagarasanista on hyvin vähän hyötyä... Mutta hyvästä tarinasta on aina hyötyä propaganda mielessä ;)

Paljon todennäköisempi selitys tien rakentamiselle on se että Fagarsin vuoret olivat siellä ja tie niiden yli olisi loistava esimerkki siitä mitä sosialistinen Romania pystyy saavuttamaan, Nicolae Ceusescu on päämiehenä. Vaikka tie rakennettiin armeijavoimin, rakennuskustannukset nousivat huimiksi, niin rahallisesti kuin ihmisuhrein mitattuna. Rakentamisen aikana käytettiin 6 000 000 kg dynamiittia, ja työmaalla kuoli erilaisiin onnettomuuksiin lähes 40 sotilasta.

Niin tai näin, mutta oikeita sotatoimia tie ei nähnyt koskaan ja jos tarkoituksena on yksinkertaisesti päästä vuorten yli, kannattaa suosia kiertotietä (Valea Oltului). Onneksi moottoripyöräilyssä päämäärä on harvemmin matkan tarkoitus!


 
 

Transfagarasan vuonna 1974 (avajaiset)

miten pääset sinne?

No tietysti paras ja hauskin tapa on liittyä PeterPanBiken matkalle Transfagarasaniin ;) Mutta jos olet tulossa itsekseen Bukarestista päin, aja moottoritietä A1 aina Pitestin teollisuuskaupungin asti. Kaupungissa valmistetaan Dacia merkkisiä autoja, muuten se ei ole oikeastaan mistään kenellekään tuttu. Paljon mielenkiintoisempi pysähdyskohde olisi pikku kylä Curtea de Arges noin 38 kilometriä Pitestista pohjoiseen.

Curtea de Argesin kylästä löytyy 1400-luvun hallitsijoiden hovin rauniot ja niiden vieressä upeasti kunnostettu kirkko. (Curtea Domneasca)

Valakian ensimmäinen hallitsija Basarab I on myös haudattu tähän kirkkoon.

Kun jatkat kylän keskustasta taas hieman pohjoiseen, kannattaa käydä katsomassa myös Biserica Episcopala Curtea de Arges - huikea 1500-luvulla rakennettu luostari, erinomaisesti säilynyt esimerkki bysanttilaisesta arkkitehtuurista. Kaikki rakennusmateriaalit luostaria varten kuljetettiin Konstantinopolista asti!

Curtea Domneasca - hovin rauniot ja kirkko

Draculan päämajan jälkeen nautit vaan jumalallisesta moottoripyöräilystä! Hulppeita mutkia tulee vastaan jatkuvasti, silloin tällöin tiukkoja neulansilmiä ja taas mennään. Muutaman sadan mutkan ja parin tunnelin jälkeen vastaan tulee taas pysähtymisen tai ainakin valokuvaustauon arvoinen paikka - Vidrarun pato. Pato on 166 metriä korkea ja 305 metriä leveä, joten voit kuvitella minkälaiset maisemat avautuvat sen huipulta!

Vidrarun pato. Jep... pääset ajamaan sitä pitkin.

Kun tulet ulos Capra tunnelista, joka on muuten Romanian pisin (890metriä), oletkin jo Fagaras vuorten pohjois-puolella. Ja jos luulit, että tie oli mahtava eteläisellä puolella, niin nyt se vasta onkin! Heti tunnelin jälkeen, niin pitkälle kun silmä kantaa, näkyy serpentiini maisemaa, joka tuo veden kielelle... Tästä paikasta on otettu kaikki "postikortti" kuvat, kun puhutaan Transfagarasanin tiestä. Kun ottaisi kaikki parhaat mutkat kaikista maailman moottoripyöräradoista ja laittaisi ne peräkkäin!

Matka Balea järveltä Cartisoaran kylälle (Transfagarasanin hauskin serpentiini pätkä) on noin 25 kilometriä, mutta varaa ajamiseen ja pysähdyksiin rutkasti aikaa - ainakin 1-2 tuntia.

Kuva samasta kohdasta nykyään

 

6 kilometriä Curtea de Argesista pohjoiseen, Albestii de Arges kylän kohdalla DN7C muuttuu virallisesti Transfagarasan highwayksi. Siitä eteenpäin tie nousee pikku hiljaa ylemmäs ja ylemmäs. Kun saavut Cetatea Poenari (viimeinen kylä ennen varsinaisia neulansilmiä) kylän kohdalle maisemat ovat jo maailman luokkaa!

Cetatea Poenari (suom. maailman ääri) on pysähtymisen arvoinen paikka, sillä siellä voi käydä katsomassa aidon ja alkuperäisen Draculan linnoituksen raunioita. Aidon siinä mielessä, että Valakian ruhtinas Vlad III, lisänimeltä "seivästäjä" tosiaankin asui siellä. Vlad muistetaan parhaiten kiinnostuksestaan julmiin teloitustapoihin, erityisesti seivästämiseen - tämän ansiosta hän sai myös toisen lempinimen "Dracula" eli paholaisen poika, sittemmin lempinimi on päätynyt kuuluisan kauhukirjallisuuden vampyyrihahmon nimeksi, minkä vuoksi Vladiin viitataan joskus Dracula-hahmon todellisena esikuvana.

Linnoitukseen ei valitettavasti pääse suoraan pyörällä, vaan ylös vie noin 1500 rappusta, joten muista aloittaa lenkkeily ajoissa ennen matkaa ;)

Transfagarasanin korkein kohta - Balea järvi (2034m)

Padon jälkeen sukellat tunneliin ja laskeudut hieman alas kun tie kiemurtelee, Vidrarun järven rantoja myötäillen, ennen melko jyrkkää nousua kohti Transfagarasanin korkeinta kohta - Capra tunnelia ja Balea järveä. Vuonna 2006 Balea järvelle avattiin itä-Euroopan ensimmäinen jää hotelli, joka rakennetaan aina uudestaan talvikaudeksi.

Balea järvi kesäkuukausina.

Viikonloppusin, kun puolet Romaniasta on paikalla, varaa tuplasti enemmän aikaa. Mahdollisuuksien mukaan suosittelisin vältellä viikonloppuja, sillä ero viikonpäiviin on huomattava. Kannattaa muutenkin suunnitella visiitin ajankohtaa hyvin tarkasti, sillä tie on auki ainoastaan muutaman kuukauden vuodesta - yleensä 1 kesäkuuta - 1 marraskuuta! (keleistä riippuen)

Transfagarasanin jälkeen suosittelen jatkaa matkaa E68 pitkin Sibiu kaupunkiin ja yöpyä siellä. Sibiu on ehkä yksi Romanian kaunimmista kaupungeista...

 
 

Fagaras vuoristo ja sen läpi kulkeva tie...

Suosittelen lämpimästi lisäämään tämän tien oman moottoripyöräilyn "to do" listan kärkisijoille ja ajamaan sen läpi lähitulevaisuudessa! Tämä pätkä on todellinen nautinto kokeneille motoristeille ja mukavan, tekninen harjoittelu mahdollisuus aloittelijoille. Tasosta riippumatta pääset nauttimaan maailmanluokan moottoripyöräilystä, päräyttävistä maisemista ja Romanialaisesta vieraanvaraisuudesta!

 

Dani | 22.02.2017